مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی از اختصاص ۱۲۰ میلیارد ریال برای اجرای طرحهای مربوط به آب آشامیدنی عشایر این استان خبر داد.

۱۲۰ میلیارد ریال به تامین آب عشایر خراسان رضوی اختصاص یافت

به گزارش قدس آنلاین، محمد نبوی‌فرد گفت: این مبلغ در ادامه پروژه آبرسانی برای خانوارهای عشایر و توجه دولت به این حوزه تخصیص یافته که برای اجرا و تکمیل پروژه‌های آبرسانی شهرستان‌های مرزی درگز و کلات در شمال شرق خراسان رضوی هزینه می‌شود.

وی افزود: با اجرای این پروژه‌ها ۱۵۰ خانواده عشایری از آب شرب پایدار بهره‌مند می‌شوند.

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی ادامه داد: پارسال با تخصیص ۱۲۸ میلیارد ریال از اعتبارات ملی پنج طرح آبرسانی در چهار شهر سبزوار، درگز، قوچان و کلات اجرا شد که تا پایان مهرماه امسال به پایان می‌رسد.

وی گفت: با جذب اعتبار امسال و بهره‌برداری از پروژه‌های آبرسانی مناطق عشایری، شاخص برخورداری عشایر استان از آب شرب پایدار از ۶۸ درصد به ۷۱ درصد افزایش می‌یابد.

نبوی فرد، شاخص برخورداری عشایر خراسان رضوی را از آب شرب پایدار بیش از میانگین کشوری آن دانست و افزود: هم‌اینک این شاخص به صورت میانگین در کشور ۶۳ درصد است.

جمعیت عشایر خراسان رضوی ۳۵ هزار نفر است که در قالب هفت هزار خانوار شامل ۳۵ طایفه کوچ‌رو زندگی می‌کنند.  این تعداد معادل ۵۱ صدم درصد جمعیت ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی هستند اما ۹۰۰ هزار راس دام آنها معادل ۱۵ درصد از کل دامهای این استان است.  

عشایر خراسان رضوی با تولید سالانه ۱۲ هزار تن گوشت قرمز، ۱۷ هزار تن فراورده‌ دامی شامل شیر، روغن، پشم، کرک و کود حیوانی و ۴۱ هزار و ۸۰۰ متر مربع صنایع دستی شامل گلیم، قالیچه، فرش و تابلو فرش نقش بسزایی در اقتصاد این استان ایفا می‌کنند.

شمار دانش‌آموزان عشایر خراسان رضوی نیز پنج هزار و ۹۶۸ نفر است که در ۱۹۴ مدرسه ویژه عشایری تحصیل می‌کنند.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها