روز دیگری از روزهای خدمت است و راهی دور و دراز پیش پای خدام بارگاه منور ثامن‌الحجج(ع) تا به خادمان مواکب حسینی مستقر در روستاهای حاشیه شهر مشهد سرکشی و باری از گرفتاری اهالی روستاها کم کنند...

شکرانه خدمت به نام امام رئوف(ع)

به گزارش قدس آنلاین، ... خادمان مواکبی که دل‌هایشان سال‌های پیش در این تاریخ در هوای خدمت به زائران پیاده چرخ می‌خورد اما امسال سرگشته و حیران در هوای خاطرات می‌گردند، دل‌هایی که از دادن یک فنجان چای تلخ یا دست‌کم، گرفتن غبار راه از کفشی و کوفتگی از پایی خشنود بود. وسعت دلتنگی‌ها وصف‌ناشدنی است و فرصت همین مقدار خدمت زیر پرچم متبرک امام رئوف(ع) برایشان مغتنم است و شاکرند.  

«گونجوک»، «زیارت» و «عبدالمجید» از توابع بخش احمدآباد در مسیر مشهد به تربت حیدریه اهداف این روز خدمتگزاری هستند. موکب «عاشوراییان»، از مواکب قوی و فعال سال‌های گذشته در عراق، در این مناطق مشغول خدمت شده است. در این سه روستا، بازدید از مناطق کم‌برخوردار روستایی، ساخت خانه برای یک خانواده با سرپرست معلول، ساخت سرویس بهداشتی و حمام، تکمیل خانه عالم، بهسازی منازل روستایی و کمک به اهالی بی‌بضاعت اهم اقدامات خادمان مواکب آستان قدس رضوی را تشکیل می‌دهد.

بهره‌مندی خرد و کلان

جایی در کیلومتر ۳۰ جاده تربت حیدریه به نام روستای عبدالمجید اولین مقصد کاروان خادمان آستان قدس در این روزهای توفیق خدمتگزاری است. در گام اول، باز کردن باب آشنایی و ارتباط گرفتن با اهالی روستا به‌ویژه نزدیک‌تر شدن به کودکان از مهم‌ترین بخش‌های کار خادمان این بارگاه ملکوتی است.

روحانی همراه کاروان، حجت‌الاسلام حجت امیری، در روستاهایی که بچه‌ها حضور پررنگ‌تری دارند، یک بازی ساده و کودکانه راه می‌اندازد و شور و اشتیاقی بین بچه‌ها برای برنده شدن درمی‌گیرد، آن هم وقتی پای چند جایزه وسط باشد. دخترها و پسرها را گرد خود جمع، و به حضور فعال در مسابقه ترغیب می‌کند. کم‌سن‌وسال‌ترها زود می‌بازند و کنار می‌نشینند اما زرنگ‌ترها تا مراحل آخر پیش می‌روند. البته همه بهره‌ای هرچند کوچک از هدایا دارند، از نبات و شکلات متبرک گرفته تا یک اسباب کوچک بازی و چند دست لباس گرم.

پاسخ‌گویی به سؤالات احکام و مسائل شرعی بخشی از خدماتی است که خادمان روحانی مواکب در این روستا ارائه می دهند. شب‌هنگام هم در کنار اهالی در مسجد روستا به اقامه عزای حسینی کمک می‌کنند. بهسازی منازل روستایی و کمک به اهالی بی‌بضاعت از دیگر اقدامات صورت‌گرفته به دست خادمان در این روستاست.

نیاز امروز محرومان

روستای گونجوک واقع در کیلومتر ۵۰ جاده تربت حیدریه یکی دیگر از اهداف خدمات مواکب و آستان قدس رضوی است، از آن روستاهایی که هرچند مردمان آن مثل بیشتر روستاها از کمبودهایی در مضیقه هستند، نقطه قوت گفتنی آن‌ها زندگی مسالمت‌آمیز و دوستانه اهل تشیع و اهل تسنن در جوار یکدیگر است.

خادمان موکب «عاشوراییان» در مسجد مستقر هستند و خوش‌وبش گرمی میان خادمان و مسئولان آستان قدس و روستاییانی که به پیشواز آمده‌اند رد و بدل می‌شود. انگار سال‌ها خادمان خود را در این دستگاه نورانی می‌شناسند و جز بیان مشکلات، از آن‌ها التماس دعا دارند زیرا خیلی‌هایشان چه به سبب گرفتاری‌های اقتصادی و چه شیوع بیماری، به این زودی‌ها توفیق زیارت حرم مطهر را نیافته‌اند.

شنیدن و رسیدگی به دردهای دل مردم و دهیار گونجوک همیشه یک پای این سفرهای جهادی است که بار بزرگی از دل مردم بر می‌دارد. اینکه تا امروز گوشی برای شنیدن پیدا نکرده‌اند و همیشه دردها بین خود اهالی گفته و شنیده شده و بی‌نتیجه مانده، باعث شده است با همین گپ‌وگفت‌های صمیمانه و چهره‌به‌چهره قدری دل سبک کنند و حال خوشی بیابند. ‌

اما بیش از حرف، عمل کردن نیاز امروز روستاییان است. در بین حجم خدمات ارائه‌شده، خادمان آستان مقدس رضوی دوشادوش خادمان مواکب حسینی دو برنامه عمرانی را در این روستا پیگیری می‌کنند. تکمیل خانه عالم یکی از آن‌هاست چون معمولا روستاهای دورافتاده کمتر از امکان وجود یک روحانی برای راهنمایی در امور شرعی و اقامه نمازهای جماعت بهره‌مند هستند، روحانیونی که معمولا بسیار فراتر از تعریف یک راهنما و پیش‌نماز در روستاهایی که در آن‌ها مستقر می‌شوند نقش‌آفرین‌اند. از پیگیری کارهای زیرساختی و کمبودهای روستاها تا ارائه مشاوره و پادرمیانی در مسائل خانوادگی اهالی، پایشان به زندگی روستاییان باز می‌شود. در این روستای محوری، ساخت سرویس بهداشتی عمومی به تفکیک بانوان و آقایان از دیگر اقدامات مورد نیازی بود که در دست اقدام قرار گرفته است.

همه در لباس خدمت

آخرین روستای هدف کاروان جهادی آستان قدس در مسیر تربت حیدریه با وجود ۷۰  کیلومتر فاصله تا شهر مشهد، از همان نام و نشان خود بوی حرم و مشهدالرضا(ع) می‌دهد. روستای «زیارت» آرامگاه ابدی امامزاده سید نورالله است و مأمن شیفتگان و دلدادگان خاندان رسالت.

در این روستای کوچک و کم‌جمعیت هم بازدید از منطقه و رصد کم‌وکاستی‌ها با حضور چند تن از متولیان آستان قدس محور همه فعالیت‌هاست تا بتوان خدمات بیشتری به مردم با اولویت کارهای ضرور ارائه داد. خادمان موکب «عاشوراییان» به‌ویژه روحانیون هم دست‌به‌کار شده‌اند. گروهی با پوشش روحانیت به ارائه خدمات مشاوره‌ای و خانوادگی و کمک به برپایی مراسم عزاداری مشغول‌اند و گروهی دیگر با لباس جهاد، دست به کار عملی و ساختمانی برده‌اند.    

البته در میان خادمان دستگاه سرور و سالار شهیدان، اباعبدالله‌الحسین(ع)، ماجراهای عجیب و انسان‌های بزرگ و شایسته شناختن کم نیستند. خادم یکی از مواکب حسینی مستقر، فرد متمولی است که به محض شنیدن حضور مواکب زیر بیرق آستان مقدس حضرت رضا(ع) برای خدمت در مناطق محروم، دفتر کارش را در دبی تعطیل می‌کند و خودش را برای خدمت به روستا می‌رساند. مثل همه بروبچه‌ها، خالص و بی‌تکلف لباس خادمان را می‌پوشد و هر کاری از دستش برای مردم برمی‌آید دریغ نمی‌کند.

در این ایام، حرف از عمل خادمان بسیار است، به وسعت ۴۰ روستای تحت پوشش طرح‌های محرومیت‌زدایی آستان قدس رضوی، قصه‌هایی تلخ که به‌مرور شیرین و شنیدنی می‌شوند.

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها