نامگذاری خیابان ها در شیراز درد سر آفرین شد؛ مخالفت شهروندان با نامگذاری اعضای شورای شهر

به گزارش قدس آنلاین؛ حدود سه ماه پیش نام خیابان همت شمالی (ایمان شمالی) در شهر شیراز به «وکلا» تغییر یافت که این موضوع تغییر نام حالا با مخالفت و البته خرابکاری برخی از معترضان همراه شده است.

خیابان حدفاصل فلکه قصردشت تا فلکه معلم با امتداد شمالی جنوبی را مردم با نام همت شمالی و همت جنوبی می‌شناسند که نامگذاران خیابان‌های شیراز متشکل از شهرداری و شورای این شهر، مدت‌ها نام ایمان شمالی و جنوبی را در کاغذهای اداری و تابلوهای آهنین به رسمیت می‌شناختند. تیرماه ۹۹ در اقدامی جدید شورای شهر شیراز نام قسمت شمالی را که نزد مکاتبات خود ایمان شمالی بود، به خیابان وکلا تغییر داد اما نام قسمت جنوبی را همچنان ایمان جنوبی دانست؛ این تغییرات نزد مردم با اقبال مواجه نشد زیرا هنوز مردم این خیابان را همت با تقسیم بندی شمالی و جنوبی می‌دانند. با تغییر نام این خیابان که در پی رای مثبت اکثریت نمایندگان مردم شیراز در پارلمان شهری این کلانشهر رخ داد اکنون برخی افراد تابلوهای این معبر را که نام وکلا بر آن درج شده بود مخدوش کرده‌اند.

خیابان همت، پر مدعی است

سعید نظری، رییس کمیسیون نامگذارب شورای شهر شیراز در همین راستا اعلام کرد: خیابان وکلای فعلی و ایمان شمالی قبلی و همت سابق مدعی‌های فراوانی دارد و اقشار و گروه‌های مختلفی از مردم درخواست نامگذاری این معبر به نام مدنظرشان را دارند. نام همت که از دیرباز این خیابان بدان شناخته می‌شده با نام شهید همت فرق دارد و نامی که بر این خیابان در ذهن و گفتار مردم است بیانگر یکی از مالکین محلی قدیم در شیراز است.

زمانی که موضوع نامگذاری این معبر مدنظر بود اسامی چند شهید والامقام برای این خیابان پیشنهاد شد که در نهایت به دلیل پیشنهاد کانون وکلای استان فارس مبنی بر احداث ساختمان مرکزی این نهاد در این خیابان، نام وکلا مورد توافق اکثریت اعضای شورای شهر شیراز قرار گرفت. نام این خیابان در دوره‌های قبل شورای شهر شیراز به ایمان تغییر داده شده بود.تخریب اموال عمومی به لحاظ قانونی جرم محسوب می‌شود، متاسفانه طی روزهای اخیر افرادی اقدام به خدشه‌دار کردن تابلوهای این خیابان کرده‌اند.

شناسایی عوامل تخریب

وی ادامه داد: با بررسی دوربین‌های مداربسته عوامل این تخریب شناسایی شده‌اند که یکی از این افراد در روزهای گذشته به ساختمان شورای شهر آمد و درخواست تغییر نام این خیابان را به نام شخص موردنظر خود داشت که با مقاومت اعضای شورا تهدیدکنان از این محل خارج شد. موضوع مخدوش کردن و تخریب اموال عمومی و تابلوهای خیابان وکلای شیراز اکنون توسط پلیس در حال پیگیری است وشهرداری شیراز نیز بصورت قانونی در این خصوص شکایت کرده است.

شوراییان بر تصمیم خود پافشاری دارند

نظری اضافه کرد: هفته گذشته موضوع نامگذاری این خیابان به درخواست تعدادی از اهالی در کمیسیون نامگذاری شورای شهر شیراز مطرح شد اما مورد موافقت اعضا قرار نگرفت و اکنون قصدی برای تغییر نام این خیابان وجود ندارد. نام همه اقشار در شیراز بر خیابان و معبری نهاده شده است، نام گروه‌های مختلف از دانش آموزان، پرستاران، فرهنگیان، پزشکان، خلبانان، مهندسین، شهدای اصناف، خبرنگاران، رسانه، خوشنویسان، رانندگان، پاکبان‌ها و ... بر خیابان و معابر شیراز گذاشته و یا روزی به نام آنها نامگذاری شده است. وکلا نیز قشری هستند که اغلب از حقوق شهروندی مردم در محاکم قضایی و مراجع دفاع می کنند که با درخواست کانون وکلا خیابانی در سطح این کلانشهر به این نام اختصاص یافت.

این کلانشهر همواره یکی از مهمترین مراکز آموزش حقوقدانان در سطح کشور بوده به نحوی که دانشگاه شیراز از دیرباز در حوزه پرورش حقوقدان‌ها فعال بوده است. نامگذاری این خیابان با رای اکثریت شوراییان انجام شده و شایسته است که مردم نیز به رای نمایندگان خود در این نهاد احترام بگذارند.

نامگذاری کلانشهر، پرمتقاضی و پرچالش

نظری در بخش دیگر سخنان خود، تغییر نام و نامگذاری معابر شهری را یکی از پر چالش‌ترین بخش‌های مدیریت شهری شیراز عنوان کرد و افزود: در حال حاضر شورای شهر شیراز با تراکم شدید درخواست های تغییر نام معابر روبه رو است. در بسیاری موارد اهالی محلی به شورا مراجعه می‌کنند و به عنوان مثال اینگونه می‌گویند که نام کوچه و خیابان آنها با اسم شهید بومی آن منطقه سنخیتی ندارد. شهدای والامقام برای حفظ کیان و شرف تمام کشور جان شیرین خود را در مناطق جنگی از دست دادند و شهدا به همه نقاط شیراز و کشور تعلق دارند.

احترام به تصمیم نمایندگان

سخنگوی شورای شهر شیراز گفت: بروز اینگونه اختلافات و تنش‌ها به صلاح شهر نیست. تغییر نام دادن اغلب قریب به اتفاق معابر شهری شیراز با مخالفت‌های گروه‌ها و اقشار مختلف مردمی روبه‌رو می‌شود. تغییر نام معابر شهری برابر قانون با مصوبه شورای شهر امکان‌پذیر است و بر همین اساس مردم و گروه‌های مختلف شایسته است که به تصمیم جمعی نمایندگان خود در پارلمان شهری احترام بگذارند و به آن اطمینان کنند.

برچسب‌ها