عضو هیات رئیسه مجلس گفت: در زمان ریاست آقای لاریجانی ماده ۶۹ آیین نامه به گونه‌ای اصلاح شده بود که تمام اختیارات اداری،‌ استخدامی و فنی به رئیس داده شده بود که با اصلاح آیین نامه این اختیارات ساماندهی می‌شود.

اختیارات رئیس مجلس در اصلاح آیین نامه داخلی ساماندهی می‌شود

قدس آنلاین: حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی ، با اشاره به اصلاح آیین نامه داخلی مجلس در حوزه عملکرد هیأت رئیسه گفت: ‌در زمان ریاست لاریجانی در مجلس، ماده 69 آیین نامه به گونه‌ای اصلاح شده بود که تمام اختیارات اداری، استخدامی و فنی مجلس به شخص رئیس داده شده بود.

وی ادامه داد: ما در مجلس جدید در یکی از بسته‌های ارائه‌شده اصلاح آیین نامه به دنبال اصلاح آیین نامه در این باره هستیم و در بسته‌های ارائه شده به کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس این موضوع لحاظ شده و اختیارات رئیس مجلس در این باره ساماندهی خواهد شد. چراکه مجلس 290 نماینده دارد و در همه در نماینده بودن یکسانند و باید از اختیارات یکسان برخوردار باشند.

عضو هیات رئیسه مجلس اظهار داشت: همچنین در آیین نامه داخلی مجلس حوزه وظایف هر یک از اعضای هیأت رئیسه مشخص نیست و باید این موضوع در آیین نامه اصلاح شود و هر یک از اعضای هیأت رئیسه تکلیف خود را بداند.

سلیمی خاطرنشان کرد: موضوع بعدی بحث اختیارات اعضای هیأت رئیسه است که اختیار کارپردازان هیأت رئیسه در سطح ناظر در آیین نامه تنزل پیدا کرده و در اصلاحیه جدید به دنبال آن هستیم تا محدوده اختیارات هر یک از اعضا نیز مشخص شود.

وی افزود: علاوه بر این بحث نظارت بر عملکرد هیأت رئیسه نیز مطرح است که اگرچه ماده 24 این موضوع را داریم اما اولا بسیار سازوکار آن پیچیده است و ثانیا در مورد هر یک از اعضا سازوکاری پیش بینی نشده است.

عضو هیات رئیسه مجلس اظهار داشت: بر همین اساس باید سازوکار نظارت بر هیأت رئیسه به طور دقیق مشخص شود و معلوم شود هیأت نظارت و یا کمیسیون اصل نود کدامیک بر هیأت رئیسه باید نظارت داشته باشد و نظارت آن باید به چه طریقی اعمال شود و دیگر این که نظارت بر هر یک از اعضای هیأت رئیسه نیز باید به صورت جداگانه اعمال شود.

سلیمی خاطرنشان کرد: آیین نامه داخلی مجلس 69 وظیفه را برعهده هیأت رئیسه گذاشته که این وظایف در قانون آیین نامه به صورت پراکنده آمده است و دیگر این که شیوه‌نامه اغلب این وظایف مشخص نیست.

وی در پایان گفت: باید در اصلاحیه جدید این 69 وظیفه در یک جا متمرکز و شیوه‌نامه‌های اجرا و اعمال آن نیز در قانون آیین نامه در نظر گرفته شود.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها