۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۶
کد خبر: 723337

وزیر خارجه چین اظهار کرد: پکن با هرگونه اقدام یک جانبه ای که برجام را تضعیف کند مخالف است و همچنان به حمایت از اجرای این توافق و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و حل و فصل سیاسی مساله هسته ای ایران ادامه خواهد داد.

وزیر خارجه چین به ظریف چه گفت؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از وزارت خارجه چین، وانگ یی روز شنبه در دیدار با همتای ایرانی خود در استان «یون نن» چین با بیان اینکه پکن همیشه متعهد به حفظ اقتدار و اثربخشی توافق جامع هسته ای ایران بوده است گفت: ما بر این باوریم که حفاظت از توافق جامع به معنای حفاظت از دستاوردهای چند جانبه گرایی، حفاظت از روش سودمند حل مسائل از طریق گفتگو و مشاوره و حفاظت از اقتدار سازمان ملل و شورای امنیت است.  

او گفت: کشورش برای تأمین دغدغه های امنیتی مشروع همه طرفها، پیشنهاد می کند یک بستر گفت و گوی چند جانبه منطقه ای با هدف حفاظت از برجام ایجاد شود.

وزیر خارجه چین گفت: در این بستر همه ذینفعان به طور مساوی مشارکت داشته باشند و از طریق گفت و گو و بحث در مورد راه حل های سیاسی و دیپلماتیک به حل مسائل امنیتی پیش روی منطقه خلیج فارس در خاورمیانه بپردازند.

 وی از چین و ایران به عنوان شرکای استراتژیک و دارای روابط راهبردی نام برد و گفت: چین مایل به تقویت ارتباط با ایران، تشدید همکاری در زمینه های مختلف از جمله مبارزه به کرونا و همکاری با سایر کشورها برای دفاع از چند جانبه گرایی، مخالفت با قلدری یک جانبه و حفظ عدالت بین المللی و منافع مشترک کشورهای در حال توسعه است.

«وانگ یی» با اشاره به اینکه جهان امروز دستخوش تغییرات عمده ای است که در یک قرن گذشته مشاهده نشده است افزود: جهان با یک سری تهدیدها و چالش های جدید روبرو است.  

او گفت: بیش از هر زمان دیگری، جامعه بین المللی نیاز به حمایت از چندجانبه گرایی، رعایت انصاف و عدالت و افزایش همکاری ها دارد.

وزیر خارجه ایران نیز در این دیدار چین را به خاطر دستاوردهای بزرگش در مبارزه با اپیدمی کرونا و توسعه ملی مورد ستایش قرار داد و گفت: جهان چند قطبی روند اجتناب ناپذیری است و هژمونی تک قطبی پایدار نیست.  

ظریف افزود: چین در حال تبدیل شدن به یک نیروی بزرگ جهانی است و نقش بسیار مهمی در تغییر ساختار جهان دارد.  

وی با بیان اینکه ایران از حمایت گسترده چین از مبارزه ایران با بیماری همه گیر کرونا سپاسگزار است گفت که تهران مایل است همکاری با چین را در زمینه های مختلف تقویت کند تا به طور مشترک با یک جانبه گرایی مخالفت کرده و از چند جانبه گرایی حمایت کند.

 او ادامه داد: ایران از اعلامیه چین مبنی بر کمک به کشورهای در حال توسعه برای دریافت واکسن قدردانی می کند.

ظریف همچنین نقش مهم چین را در حفاظت از توافق برجام یاداوری کرد و افزود: تهران در مورد مسئله هسته ای ایران مایل است با همکاری چین، روسیه و اتحادیه اروپا به طور موثر اثربخشی توافق نامه جامع را حفظ کند.

  وزیر خارجه ایران گفت: تهران از ابتکار چین برای ایجاد یک سکوی گفتگوی چند جانبه در منطقه خلیج فارس استقبال می کند و امیدوار است که همه طرف ها انعطاف پذیری نشان دهند و به طور مشترک صلح و ثبات منطقه ای را حفظ کنند.

 دو طرف همچنین در مورد موضوعات بین المللی و منطقه ای مورد علاقه مشترک دیدگاههای عمیقی رد و بدل کردند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها