فیلم کوتاه «شب‌زده» به نویسندگی و کارگردانی «سیده فاطمه حسینی» و تهیه‌کنندگی مشترک انجمن‌ سینمای جوانان ایران دفتر مشهد امروز اکران می‌شود.

ازکار اولی ها حمایت کنیم

سرورهادیان/

 فیلم کوتاه «شب‌زده» به نویسندگی و کارگردانی «سیده فاطمه حسینی» و تهیه‌کنندگی مشترک انجمن‌ سینمای جوانان ایران دفتر مشهد امروز اکران می‌شود.

در خلاصه طرح این فیلم کوتاه آمده است: «همه ما در تاریکی شبیه یکدیگریم».

•       دغدغه کودکی

فیلم کوتاه «شب‌زده» روایت زنی تنها در دل شب است که سوار خودرو شخصی می‌شود و در بین راه دچار چالش‌هایی می‌شود.

سیده فاطمه حسینی، متولد ۷۳ در مشهد که دانش‌آموخته رشته مدیریت است، در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره ورودش به عرصه سینما می‌گوید: نخستین بار هفت سالگی به سینما رفتم و از همان زمان چگونگی شکل گرفتن فیلم و نمایش تصاویر روی پرده سینما برایم چالش و دغدغه‌ای شد.

وی می‌افزاید: شرایط خانوادگی من به گونه‌ای بود که در ابتدا موافقتی برای حضور در این عرصه وجود نداشت اما پس از دانش‌آموختگی از دانشگاه با حمایت و تشویق‌های مادرم در کلاس‌های انجمن سینمای جوان مشهد نام‌نویسی کردم.

این فیلمساز جوان تصریح می‌کند: اگرچه از قبل عکاسی می‌کردم اما در بدو ورود به انجمن یک هنرجوی کاملاً مبتدی بودم که فقط رؤیای سینما داشت اما آن قدر فضای انجمن سینما دارای همه ویژگی‌های لازم برای آموزش و تربیت بود که پس از دانش‌آموختگی، اعتماد به نفس و انگیزه لازم برای ادامه جدی مسیر را به من داد و سختی‌های کار آسان‌تر شد و با قدرت بیشتری برای بدست آوردن رؤیای کودکی راه را ادامه دادم.

سیده‌فاطمه حسینی از سال ۹۵ به عرصه فیلم‌سازی ورود پیدا کرد و در کارنامه هنری خود فیلم‌هایی چون رقص کاغذها، تومینو، سیاه زنگی، اتصال و... را دارد و تاکنون آثارش به جشنواره‌های ملی و بین‌المللی راه یافته و در برخی جشنواره‌ها نیز آثارش عنوان منتخب را کسب کرده است.

وی درخصوص آخرین فیلم کوتاهش «شب‌زده» که مدت زمان آن ۱۰ دقیقه و ۴۴ ثانیه است، خاطرنشان می‌سازد: این فیلم روایت یک زن تنها در نیمه شب است که برای تهیه داروی فرزندش سوار خودرویی می‌شود و ...

او تأکید می‌کند: هدف از ساخت این فیلم اشاره و یادآوری به کار ماست که هر کاری را انجام بدهیم بازخورد آن به خودمان بازمی‌گردد.

•       هنرمندانی که حرف دارند

وی در خصوص فضای کار فیلم‌سازی در مشهد بیان می‌دارد: به اعتقاد من هنرمندان مشهد در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی همیشه صاحب حرف و امتیاز هستند و با حمایت از آن‌ها می‌توان حضور بیشتر آن‌ها را دید.

این فیلمساز جوان شهرمان تصریح می‌کند: یکی از مشکلاتی که فیلمسازان شهرمان با آن مواجه‌اند، بحث مالی است که اگر این مشکل رفع شود، امکان تولید آثار خوب میسر است. از طرفی اگرچه نیاز حمایت مالی از هنرمندان مشهود است اما نباید این توقع در هنرمند ایجاد شود که منتظر حمایت بماند.

•       حمایت از کاراولی‌ها

او توضیح می‌دهد: انجمن سینمای جوان شهرمان یک سالی است به صورت جدی از کاراولی‌ها حمایت می‌کند تا به ساخت فیلم‌های نیمه‌حرفه‌ای و حرفه‌ای نزدیک شوند.

فیلم کوتاه شب‌زده در واقع خروجی یکی از شکل‌های فیلم‌سازی کاراولی است که فیلمسازان می‌توانند فیلمنامه‌شان رابه این شورا ارائه دهند و در صورت تأیید، بودجه به آن‌ها اعطا و حمایت لازم انجام می‌شود تا بتواند فیلمش را بسازد. فیلم کوتاه شب‌زده برای حضور در سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران نیز نام‌نویسی کرده است.

وی تأکید می‌کند: به نظر من با بودجه اندک هم می‌توان فیلم ساخت اما باید مصمم بود. در حال حاضر با موبایل هم‌ می‌توان این کار را انجام داد اما گاهی برای ساخت یک اثر نیاز به حمایت برای کار وجود دارد و می‌توان با یاری سازمان‌هایی چون شهرداری، آستان قدس، اوقاف و... بسیاری از فیلمسازان آثار خوبی را ارائه دهند.

وی با اشاره به اینکه گاهی اوقات هنرمند حمایت‌های معنوی نیاز دارد، بیان می‌دارد: بهتر است انرژی او برای فرایندهای اداری که نسبت به آن اشراف ندارد، هدر نرود و این پیچ و خم‌ها را طی نکند و روی کارش متمرکز شود. سیده‌فاطمه حسینی اظهار می‌دارد: گاهی نیز ممکن است این پیچ و خم‌ها هم وجود نداشته باشد اما به دلیل عدم اطلاع‌رسانی، برای هنرمند دغدغه‌ای شود که اصلاً در واقعیت چندان وجود ندارد.

حسینی در ادامه تأکید می‌کند: خراسان و مشهد همیشه در هنر حرفی برای گفتن دارند. اگر شرایط کار در شهرمان به یک استاندارد برسد که فیلمسازان بدانند بازار کار دارند و امکان فعالیت در شهرشان وجود دارد نیازی به مهاجرت برای کار به پایتخت را ندارند.

•       امید به پایتخت

این مدرس اذعان می‌دارد: از طرفی جای نگرانی دارد که یک هنرمند پس از ۱۰ سال کار در شهرش حس کند به تکرار رسیده است و دیگر در شهرش اتفاقی برایش رخ نمی‌دهد و این اتفاق وحشتناک است که از شهرش قطع امید کند و امید یک فیلمساز به تهران باشد.

لازم به ذکر است، فیلم شب‌زده امروز یکشنبه ۲۰ مهرماه ساعت ۱۸ الی ۱۹ در پردیس سینمایی هویزه مشهد سالن شماره دو برای علاقه‌مندان اکران می‌شود. حضور در این برنامه برای عموم رایگان است.

برچسب‌ها