مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، با اشاره به هدررفت آب در ۷۷ درصد اراضی کشاورزی استان، گفت: از ۷۵۰ هزار هکتار از اراضی آبی خراسان رضوی ۱۷۰ هزار هکتار یعنی ۲۳ درصد به روش‌های نوین آبیاری مجهز شده‌اند.

آب در ۷۷ درصد اراضی کشاورزی خراسان رضوی همچنان هدر می‌رود

به گزارش قدس آنلاین، دو سال است که به دلیل بارش‌های مناسب باران، بسیاری تصور می‌کنند دوره خشکسالی در ایران و خراسان رضوی تمام و وارد دوران ترسالی شده‌ایم؛ این در حالی است که محمد علایی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی پیش از این گفته بود میزان بارندگی در ایران یک سوم میانگین بارندگی در جهان و حجم تبخیر آب در ایران حدود ۷۲ درصد و در خراسان رضوی بین ۷۵ تا ۷۸ درصد است.

بنابر این گفته از کل میزان بارندگی در خراسان رضوی تنها ۲۲ تا ۲۵ درصد مدیریت و باقی آن تبخیر می‌شود که این گفته نشان از این دارد که دراین حوزه به مدیریت بیشتری نیاز است.

در این میان بخش کشاورزی با توجه به اینکه بیش از ۸۰ درصد منابع آبی استان را مصرف می‌کند، در بحث مدیریت آب و استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری باید بیش از پیش همت کند که آمارها چیز دیگری می‌گوید.

تجهیز ۱۷۰ هزار هکتار از اراضی استان به‌سیستم نوین آبیاری

جعفر جوادی مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با  بیان این نکته که در حال حاضر بالغ بر ۱۷۰ هزار هکتار از اراضی آبی استان به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شده‌اند، اظهار کرد: این میزان نسبت به سطح کل اراضی آبی خراسان رضوی که حدود ۷۵۰ هزار هکتار است، معادل ۲۳ درصد می‌باشد.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در خصوص میزان اعتبار مورد نیاز برای تجهیز هر هکتار زمین کشاورزی به روش‌های نوین آبیاری، خاطرنشان کرد: بسته به نوع روش آبیاری، شکل، نقشه و موقعیت اراضی و محل اجرای طرح؛ هزینه تمام شده برای اجرای روش‌های نوین آبیاری متفاوت است که با عنایت به افزایش قیمت‌های سالانه مبلغی به عنوان سهم بلاعوض دولتی برای اجرای روش‌های مختلف آبیاری تخصیص می‌یابد.

وی ادامه داد: در سال ۹۸ مبلغ بلاعوض دولتی برای اجرای یک هکتار سیستم آبیاری قطره‌ای ۱۷۰ میلیون ریال از طرف دولت اعلام شده بود.

جوادی اضافه کرد: این مبلغ برای اجرای روش‌های بارانی بین ۱۱۰ تا ۱۳۰ میلیون ریال بسته به نوع روش و برای روش‌های کم فشار به میزان ۷۰ میلیون ریال اعلام شده و ما به ازای هزینه‌های اجرای طرح به عنوان سهم خودیاری کشاورزی لحاظ می‌شود.

۴۰۰ هکتار دیگر از اراضی تا پایان سال نوین می‌شوند 

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ضمن بیان این موضوع که از ابتدای سال جاری تا این تاریخ بالغ بر ۷ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی استان به این روش‌ها مجهز شده‌اند، تصریح کرد: در برنامه یک ساله استان تا پایان سال جاری بایستی حدود ۴۰۰ هکتار دیگر هم به این روش‌ها مجهز شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که در بخش کشاورزی چه میزان شاهد هدر رفت آب هستیم، گفت: آب در بخش کشاورزی هدر نمی‌رود، بلکه صرف تولید می‌شود. آنچه در این بخش مهم است راندمان آبیاری است که با اجرای روش‌های نوین آبیاری این راندمان افزایش می‌یابد.

جوادی یادآور شد: در روش‌های سنتی بخشی از آب از سطح مزارع تبخیر و بخشی دیگر با نفوذ عمقی در زمین از دسترس گیاه خارج می‌شود. با اجرای روش‌های نوین آبیای، آب موجود در دسترس گیاه قرار گرفته و موجب می‌شود تا گیاه از این آب به نحوه مطلوب استفاده کند.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی زیر ساخت‌های مورد نیاز برای استفاده از منابع آبی استان را شامل مرمت و احیای قنوات به عنوان منابع مهم تامین آب، احداث کانال‌های انتقال آب و اجرای روش‌های انتقال و توزیع آب در مزارع برشمرد که همانطور که اشاره شد نیاز به منابع مالی به‌منظور اصلاح زیر ساخت‌ها دارد.

وی اظهار کرد: بخش عمده‌ای از اعتبارات ملی درسال‌های اخیربرای اجرای روش‌های نوین آبیاری تخصیص می‌یابد که در واقع بهترین روش برای بهینه سازی مصرف آب است.

جوادی تاکید کرد: درست است که بخش قابل ملاحضه‌ای(حدود ۸۵ درصد) منابع آبی خراسان رضوی در بخش کشاورزی مصرف می‌شود؛ اما این آب صرف تامین غذا و امنیت غذایی جامعه می‌شود.

بحران غذا در کنار بحران آب از اهمیت زیادی برخوردار است

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه بحران غذا در کنار بحران آب از اهمیت زیادی برخوردار است، بیان کرد: بنابراین باید ضمن توجه جدی به موضوع آب، به فکر تامین غذا هم بود.

وی در خصوص برنامه‌های ‌جهاد کشاورزی برای مقابله با بحران آب، ابراز کرد: برنامه‌های جهاد کشاورزی در راستای امنیت غذایی، استاده بهینه از منابع آب در دسترس و افزایش بهره وری آب یعنی بالا بردن راندمان تولید و در واقع افزایش تولید به ازای آب مصرفی است از جمله روش‌های آبیاری در اراضی زراعی و باغی، توسعه گلخانه‌ها و حفظ رطوبت خاک.

جوادی در پاسخ به این پرسش که آیا اصولا بحران آب در جهاد کشاورزی مسئله است؟ تصریح کرد: همان طور که اشاره شد موضوع آب در کنار امنیت غذایی جامعه مسئله اساسی ومهم در برنامه جهاد کشاورزی است و تمامی برنامه‌های اجرایی جهاد کشاورزی در راستای افزایش بهره وری آب و حفظ منابع و پایداری تولید است.

خرده مالکی؛ مانع توسعه روش‌های نوین آبیاری

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در خصوص علت استفاده از آبیاری غرقابی در استان باوجود بحران آب، گفت: در خراسان رضوی به دلیل خرده مالی و پایین بودن کیفیت منابع آب در بخش‌های مرکزی و جنوبی، امکان توسعه روش‌های نوین آبیاری در تمام مزارع میسر نشده، به همین دلیل اراضی خرده مالک هنوز به روش‌های سنتی آبیاری می‌شوند.

وی ادامه داد: در این اراضی با اجرای روش‌های آبیاری کم فشار و استحصال آب با لوله، بخشی از این مشکلات مرتفع می‌کنند.

جوادی با بیان اینکه میزان نیاز آبی و آب مصرفی در محصولات مختلف متفاوت است، خاطرنشان کرد: برخی محصولات آب کمتری نیاز دارند و برخی به آب بیشتر؛ اما آنچه مهم است اینکه تمام محصولات در تامین غذای انسان و دام نقش و اهمیت ویژه‌ای دارند.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: تناسب سطح زیر کشت و استفاده از روش‌های مناسب آبیاری در هر یک از محصولات می‌تواند به حل این مشکل کمک کند تا ضمن توجه به آب مصرفی، به تولید محصولات هم لطمه‌ای وارد نشود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها