در حالی که با وجود توافق آتش‌بس در منطقه قره‌باغ کوهستانی، باکو و ایروان یکدیگر را به نقض آن متهم می‌کنند، دادستانی کل جمهوری آذربایجان اعلام کرد از آغاز درگیری‌ها تا امروز 41 غیرنظامی این کشور کشته‌ و 205 نفر زخمی شده‌اند.

باکو خبر داد: درگیری‌های قره‌باغ به کشته شدن 41 غیرنظامی و 205 زخمی رسید

قدس آنلاین: دادستانی کل جمهوری آذربایجان اعلام کرد از آغاز درگیری‌های مرزی در منطقه قره‌باغ کوهستانی در ۲۷ سپتامبر (۶ مهر) تا امروز ۴۱ غیرنظامی این کشور بر اثر بمباران طرف ارمنستانی جان خود را از دست داده‌ و ۲۰۵ نفر زخمی شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری «تاس»، بنابر بیانیه دادستانی کل جمهوری آذربایجان، هزار و ۱۶۵ خانه، ۵۷ آپارتمان و ۱۴۶ تاسیسات غیرنظامی در نتیجه‌ این حملات آسیب دیده‌اند.   

در ساعات اولیه امروز (یکشنبه) وزارت دفاع جمهوری آذربایجان از گلوله‌باران شهر «گنجه» به دست نیروهای ارمنی خبر داد. در واکنش «شوشان استپانیان» سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان ادعای باکو را رد کرد.

در جدیدترین واکنش از سوی ارمنستان، «وردان توگانیان» سفیر این کشور در روسیه امروز یکشنبه به خبرگزاری «اسپوتنیک» گفت باکو آتش‌بس در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی را رعایت نمی‌کند و وزیر خارجه ارمنستان این موضوع را روز دوشنبه با «سرگئی لاوروف» همتای روس خود در میان خواهد گذاشت.

او در ادامه از گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه کشورش با طرف روس خبر داد اما افزود اوضاع میدانی نیاز به مذاکرات بیشتر دارد.

پیشتر نخست‌وزیر ارمنستان از کشورهای جهان خواست حق حکومت منطقه مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی را برای «تعیین سرنوشت» خودش به رسمیت بشناسند.

به نوشته پایگاه ارمنستانی «ارمن پرس»، «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر این کشور با انتشار یک پیام در صفحه فیسبوک شخصی خود، درباره درگیری‌های اخیر با جمهوری آذربایجان بر سر منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی اظهارنظر کرد.

او در این پیام ضمن استفاده از واژه «آرتساخ» برای منطقه قره‌باغ کوهستانی، از کشورهای جهان به رسمیت شناختن حق این منطقه برای تعیین سرنوشت خودش را خواستار شد. این در حالی است که منطقه قره‌باغ کوهستانی از منظر قواعد بین‌المللی بخشی از خاک جمهوری آذربایجان محسوب می‌شود.

وزرای خارجه روسیه، جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان بامداد شنبه بعد از ساعت‌ها مذاکره و گفت‌وگو بر سر آتش‌بس در قره‌باغ به منظور اهداف انسانی، تبادل اسرا و جمع آوری اجساد کشته‌های دو طرف، به توافق رسیدند؛ با این حال مدت آتش‌بس مشخص نیست.

این توافق به ابتکار عمل و دعوت رئیس جمهور روسیه از وزیران خارجه دو طرف درگیر به مسکو حاصل و دیروز از ساعت ۱۲ به وقت مسکو (۱۲:۳۰ به وقت تهران) اجرایی شد. با این حال طرفین یکدیگر را به نقض آتش‌بس متهم می‌کنند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها