بدون شک یکی از جنجالی‌ترین و در عین حال ناراحت‌کننده‌ترین اخبار این روزهای فضای مجازی خبر خودکشی یک دانش‌آموز ۱۱ ساله بوشهری است.

اجازه؟ گوشی من خرابه!

به گزارش قدس آنلاین، خبری که مدعی است این دانش‌آموز به دلیل عدم دسترسی به تلفن همراه هوشمند برای شرکت در کلاس‌های مدرسه‌اش، دست به خودکشی زده است. این خبر حسابی در فضای مجازی حاشیه‌سازی کرده و واکنش بسیاری از چهره‌های شاخص را هم برانگیخته است. خیلی‌ها مسئولان را مقصر این اتفاق تلخ می‌دانند و برخی هم مشکلات نرم‌افزار شاد را یادآور می‌شوند. بعضی‌ها هم انگشت اتهامشان را به سمت خودشان می‌گیرند که نسبت به کمک به کودکان بی‌بضاعت برای تهیه تلفن همراه، بی‌توجه بوده‌اند. با این‌حال چیزی که کمتر در میان این حواشی مجازی مورد توجه قرار گرفت، این نکته بود که آیا کودک بوشهری واقعاً برای نداشتن تلفن همراه هوشمند خودکشی کرده است؟

هیچ وقت ندیدمش اما شاگردم بود

همه چیز در همین خبر خلاصه می‌شود: دانش‌آموزی ۱۱ ساله در بندر دیّر بوشهر خودکشی کرده است آن هم با طناب دار؛ هر چند حرف و روایت درباره علت خودکشی این نوجوان زیاد است و عده‌ای آن را قربانی فقر می‌نامند و گروهی آن را به گوشی معیوب و مشکلات دسترسی‌اش به سامانه «شاد» نسبت می‌دهند اما هنوز علت دقیق آن مشخص نشده است.

ماجرای این نوجوان بوشهری از انتشار دلنوشته‌های معلمش در فضای مجازی آغاز شد. در بخشی از دلنوشته منتسب به معلم سید محمد آمده است: «برای شاگردم که هیچ‌وقت ندیدمش اما شاگردم بود... خسته بودم، به خودم گفتم دیگه از تدریس غیرحضوری بدترم داریم؟ روزگار از این سخت‌تر هم هست؟

داشتم عکس‌های فعالیت‌های بچه‌ها در گروه (شاد) را نگاه می‌کردم تا با پیام‌ها کلیپ بسازم. پیام سید محمد را دیدم که می‌گفت: اجازه گوشی من خرابه، اجازه گوشی من عکس نمی‌گیره، فیلم ارسال نمی‌کنه.

دیروز آقای مدیر بهم زنگ زد و گفت سید محمد از دنیا رفته و من الان نشستم پای گروه بدون تدریس، بدون تکلیف... از این به بعد کی وسط تدریس ریاضی بپره و بگه من گوشیم خرابه، کی بعد از ویس‌های روخوانی فارسی بچه‌ها بگه من نمی‌تونم ویس بذارم؟

کی بعد از کنفرانس‌های مطالعات بچه‌ها بگه خانم معلم عزیزم من چطوری فیلم ارسال کنم؛ الان کی و چطوری منو آروم کنه و الان می‌فهمم که روزگار از این سخت‌تر هم هست؛ سخت‌تر از نداشتن گوشی، نداشتن صاحب گوشیه».

فرقی می‌کنه!؟

درباره صحت و سقم این متن و اینکه نویسنده آن واقعاً معلم نوجوان درگذشته‌ اهل بندر دیّر باشد اطمینانی وجود ندارد و این موضوع همچنان مورد بحث است، چرا که متن فوق امضایی ندارد و حتی نام معلم نیز پای آن نوشته نشده است.

برخی از کاربران می‌گویند یک نفر با انتشار این مطلب از خودکشی کودک بوشهری سوءاستفاده کرده و دیگران می‌گویند متن قطعاً توسط معلم سید محمد نوشته شده است.

یکی از کاربران اما در واکنش به این موضع‌گیری‌ها نوشته است: «واقعاً فرق می‌کنه این مطلبو کی منتشر کرده؟ درد اصلی ما اینه که یک بچه ۱۱ ساله خودکشی کرده. اصلاً یک بچه ۱۱ ساله چرا باید بدونه خودکشی چیه!؟»

تکذیب آموزش و پرورش

آموزش و پرورش اما در این میان، خودکشی این دانش‌آموز به دلیل دسترسی نداشتن به تلفن همراه و کلاس‌های مجازی را رد کرده و گفته از فروردین ماه یک گوشی توسط مدیر مدرسه در اختیار او قرار داده شده و او تا آخرین ساعات پیش از اقدام به خودکشی نیز در شبکه شاد فعالیت داشته است.

روابط عمومی آموزش و پرورش شهرستان دیّر در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است: «دلیل خودکشی دانش‌آموز دیری، عدم دسترسی به تلفن همراه نبوده است».

در متن کامل این اطلاعیه آمده است: «با توجه به تحقیق و بررسی‌های میدانی و جمع‌آوری مستندات مربوط، اعلام می‌دارد نامبرده از روز بازگشایی مدارس در ۱۵ شهریور تا روز حادثه بنا به درخواست ولی دانش‌آموز با توجه به شرایط متأثر از کرونا در مدرسه حضور نداشته و کار آموزشی خود را از طریق شبکه شاد با تلفن همراهی که توسط شخص مدیر مدرسه در فروردین ۹۹ به ایشان اهدا شده بود، انجام می‌داد.

تا آخرین ساعات روز حادثه در سامانه شاد به صورت فعال و در کلاس‌های درس مجازی آنلاین حضور داشته که تمامی مستندات، اعم از فایل‌های صوتی، تصویری و تکالیف و تمرین‌های درسی دانش‌آموز در گروه درسی موجود است، برخی از این مستندات برای تنویر و اطلاع افکار عمومی به پیوست موجود است.

ضمناً نامبرده جزو دانش آموزان بی بضاعت و کم برخوردار بوده که در سال‌های تحصیلی به صورت مکرر مورد حمایت مدرسه و انجمن اولیا و مربیان آموزشگاه بوده است و خانواده نامبرده این موضوع را تأیید می‌کند».

بحران‌نمایی

پس از انتشار بیانیه آموزش و پرورش دیر در فضای مجازی، خبرگزاری رکنا به سراغ مادر این کودک رفت و مصاحبه‌ای را با او ترتیب داد. مادر سید محمد در این مصاحبه می‌گوید آموزش و پرورش دروغ می‌گوید! او همچنین توضیح می‌دهد تلفن همراه فرزندش معیوب بوده و قابلیت عکس گرفتن و رد و بدل کردن صدا را نداشته است. پس از این بود که کاربران فضای مجازی یک‌بار دیگر شروع به هشتگ‌سازی علیه مسئولان کردند.

با این‌حال هنوز خبر خودکشی این کودک بوشهری به دلیل عدم دسترسی به تلفن همراه مناسب به طور رسمی تأیید نشده است. از طرف دیگر تحلیل‌های پیرامون این ماجرا هم هرلحظه بیشتر در فضای مجازی و شبکه‌های آن‌طرف آبی بالا می‌گیرد. در میان همه این تحلیل‌های جورواجور شاید کانال تلگرامی «عصر هوشمندی» از زاویه متفاوت و هوشمندانه‌تری به این ماجرا نگاه کرده باشد. در پایان بخشی از پست تلگرامی این رسانه مجازی را می‌خوانید: «فردی در یکی از شبکه‌های اجتماعی با انتشار اعلامیه یک کودک دانش‌آموز مدعی شده او به دلیل نداشتن گوشی همراه مناسب برای دریافت آموزش، خود را در دیر استان بوشهر به دار آویخته است... با قبول اینکه هستند دانش‌آموزانی که از امکانات مناسب برای دریافت آموزش مجازی برخوردار نیستند، اما گویی عزمی برای بحران‌نمایی وجود دارد. در عصر تنوع و تکثر محتواها، شما می‌توانید چیزی را ببینید و نکته‌ای را باورکنید که اساساً با آنچه هست تفاوت جدی دارد».

برچسب‌ها