کارگردان جوان مشهدی گفت: تئاتر زنده ترین هنر دنیا است، صرفا نه به دلیل اینکه نفس به نفس بازیگران دارد نه به دلیل اینکه می تواند تاثیر گذار باشد. تئاتر درمانگر است و تماشاچی که خودش آن درد را کشیده وقتی می آید و تئاتر را می بیند همزمان با دیدن تئاتر درمان می شود.

تئاتر درمانگر است

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: نمایش «کشته‌شده» به‌کارگردانی و نویسندگی امین رضایی اردانی که پیش از این تئاترهایی مانند   «بیستون می‌تازد» و «فراموش‌شدگان» و «مکبث» را نیز به روی صحنه برده است، چند شبی است «کشته شده» را پس از چند ماه تعطیلی به‌دلیل کرونا، روی صحنه برده است. رضایی در توضیح ایده شکل گیری متن تئاتر « کشته شده» توضیح داد: ایده این نمایش یکی از هزاران مورد مزاحمت خیابانی است که متاسفانه خیلی از ما در روز شاهد آن هستیم یا به هر نوعی درباره اش می شنویم. خانمهایی که به هر نحوی از زبانی و بصری و...مورد آزار و اذیت مزاحمتهای خیابانی قرار می گیرند.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم درباره این اشتباه صحبت کنیم مطمئنا چون حالت نصیحت گونه می شود خیلی نمیتواند تاثیر گذار باشد بنایبراین من به این فکر افتادم که این منکر و ناهجاری اجتماعی را با ساختاری متفاوت جلو چشم مخاطب باهوش امروز قرار بدهم که به شکلی مخاطب بتواند با کلام اصلی و هدف متن هم ذات پنداری کند.

رضایی افزود: اجرای این ناهنجاری اجتماعی با زبان تئاتر و به صور نمایش در نمایش به روی صحنه بردم، خواستم تماشگر در تمام طول کار مرتب به این فکر کند که شاید این اتفاق برای خود او و خانواده اش بیفتد.

این کارگردان جوان گفت: از آن جایی که به نظرم برخی هنرمندان این توهم را دارند که تصور می کنند نسبت به دیگر افراد بار مسئولیت سنگین تری بر دوش دارند و حکم یک پیام دهنده به  اجتماع خودشان رادارند خواستم با این کار این توهم را زیر سئوال ببرم و بگویم که هنرمند با دیگران هیچ تفاوتی ندارد چه بسا اگر هنرمندی در یکی از کارهایش که یک هنجار اجتماعی را فریاد کند دلیل ندارد آن هنجار اجتماعی را خودش رعایت کند. در واقع می خواستم در تمام طول مدت تماشاچی را با داستان درگیر کنم تا جایی که در خیلی مواقع کاراکتر تماشاچی را مخاطب قرار می دهد و حتی به تماشاچی لعنت می فرستد که چه دلیلی دارد که تو تماشاچی آن طرف نشسته ای و من را قضاوت می کنی چه بسا ممکن است خود تو هم مرتکب این خطا شده باشی.

وی گفت: من حتی در بخشی از دکور از آیینه استفاده کرده ام  که زمان هایی که صحنه روشن است تماشاچی خودش را ببیند و به راحتی کاراکترها را قضاوت نکند. و همه این موارد با هدف و تکنیکی اجرا شده است تا مخاطب صرفا یک تماشاچی نباشد و او را با خود همراه کنم. به همین دلیل از زبان و بیان ساده استفاده کرده ام و بازخورد خوبی هم در این چند شب از تماشاچی دیده ام.

کارگردان «کشته شده» در پاسخ به این سئوال که تئاتر تا چه اندازه می تواند در فرهنگ سازی جامعه تاثیر گذار باشد توضیح داد: تئاتر زنده ترین هنر دنیا است، صرفا نه به دلیل اینکه نفس به نفس بازیگران دارد نه به دلیل اینکه می تواند تاثیر گذار باشد. تئاتر درمانگر است و تماشاچی که خودش آن درد را کشیده وقتی می آید و تئاتر را می بیند همزمان با دیدن تئاتر درمان می شود. با توجه به اینکه اکنون بیماری در جامعه وجود دارد، تئاتر می تواند بهترین درمانگر باشد. این در حالی است که سینما با همه جذابیتش این ویژگی را ندارد.

وی با اشاره به پتانسیل موجود در تئاتر و نقش آن در جامعه در جهت فرهنگ سازی گفت: زمانی که در دنیا تئاتر به وجود آمد و تا به امروز همچنان زنده است به این دلیل است که تنها جایی بوده که مردم می توانستند در آنجا اظهار نظر بکنند ولی با این حال و با توجه به تمام پتانسیلی که تئاتر دارد متاسفانه در کشور ما هنوز به شکل فرهنگ سازی به آن نگاه نمی شود و صرفا یک قاب نمایش سرگرم کننده است.

این کارگردان با ابراز ناراحتی از عدم حمایت و تبلیغات لازم برای تئاتر مشهد گفت: مشهد قطب دوم تئاتر کشور است ولی عملا رها شده است. کسی برای تئاترهای روی صحنه تبلیغاتی نمی کند. چرا در بیلبوردهای سطح شهر خبری از تئاتر روی صحنه نیست؟ من یک کارگردانم وظیفه من تبلیغات نیست این وظیفه شهرداری است و این وظیفه دیگر ارگان های ذی ربط است. در یک دهه اخیر، تئاتر مشهد بسیار پر قدرت ظاهر شده و دهه ای بسیار پر قدرت  و پر فروش بوده اما هنوز که هنوز مردم این شهر نمی دانند که تئاتر در این شهروجود دارد. من نمی توانم به در  تک تک منازل بروم و اعلام کنم که تئاتر به روی صحنه دارم؟ متاسفانه وضعیت تئاتر در مشهد مرده است.

انتهای خبر/

برچسب‌ها