حجت الاسلام جهانگیری گفت: حضرت محمد(ص) باور داشت که حق و مسیر او سراسر حق است اما او هرگز این حق بودن خود را به دیگران تحمیل نکرد، بلکه آن را تبیین کرد و از همین رو دل ها را زود شیفته خود می‌کردند.

پیامبر(ص) حق را بر دیگران تحمیل نکردند بلکه تبیین کردند/ چه بگوییم را از پیامبر(ص) آموخته‌ایم، چگونه بگوییم را، نه

حجت الاسلام یحیی جهانگیری سهروردی استاد دانشگاه و کارشناس بین المللی امور دینی در آستانه سالروز رحلت پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) در گفت‌وگو با خبرنگارقدس آنلاین با اشاره به موضوعات مهمی که باید در مورد شخصیت پیامبر(ص) به آن توجه کرد گفت: حضرت محمد(ص) پیام های بسیار بلند و عمیقی را آورد که هزاران انسان علی رغم پژوهش‌های گسترده و گردهمایی در دانشگاه‌ها، اعم از مسلمان و غیر مسلمان در طول سده های گذشته در مورد این پیام ها  همچنان در حال تحقیق هستند.

حجت الاسلام سهروردی افزود: این نشان می دهد پیام های پیامبر گرامی اسلامی به قدری مهم، عمیق و با محتواست که انسان معاصر فارغ از نگاه اعتقادی خود همچنان به آن پیام‌ها نیاز دارد و باید به آن توجه داشته باشد. امروز مطالعه درباره قرآن و احادیث پیامبر اکرم(ص) و زندگی ایشان در دپارتمان های بزرگ و مهم دنیا مورد پژوهش قرار می گیرد و به همین خاطر است که اکنون میلیون ها انسان به پیام‌های ایشان پایبنده بوده و میلیاردها انسان در طول تاریخ پیام‌های پیغمبر خاتم(ص) را در زندگی خود به کار بسته‌اند.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه تصریح کرد: اما آنچه ما در مورد پیامبر(ص) کمتر مورد توجه قرار داده ایم، این است که ایشان این پیام ها را، روزه را، نماز را حج را و جهاد را چگونه به مردم یاد داد؟ قرآن می فرماید اگر تو خشن و سنگین قلب بودی هرگز این پیام در دل‌ها نفوذ نمی‌کرد. ایشان تمام تلاش خود را می کردند تا این پیام در دل ها جای بگیرد. به نظر آنچه امروز باید مورد توجه باشد این است که چه شد پیامبر در طول ۲۳ سال که جنگ بود، امکانات ارتباطی نبود و محرومیت‌ها و محدودیت‌های فراوان وجود داشت، توانستند سه نفر مسلمان روز اول را به بالای صد هزار انسان مؤمن در آخرین روزهای حیات با برکت خود تبدیل کنند.

وی گفت: پیامبر با مسیحیان و یهودیان چگونه رفتار می کرد که شیفته او شدند و چگونه دل قومی را که قبلاً بت پرست بوده‌اند، نرم می‌کرد؟ پس در کنار بررسی بالندگی پیام پیامبر باید به درستی تبیین کنیم که ایشان این پیام ها را چگونه معرفی می کردند. ما امروز اگر روش بیان کردن را ندانیم نمی توانیم پیام های اسلام را منتقل کنیم. یکی از دلایل ناتوانی یا کم توانی ما در تبلیغ دین اسلام این است که ما اینکه چه بگوییم را از پیامبر یاد گرفته‌ایم اما چگونه گفتن را یاد نگرفتیم.

حجت الاسلام جهانگیری سهروردی اضافه کرد: براساسی تحقیقی که انجام دادیم، پیامبر گرامی اسلام(ص) در مکه که بودند از واژه انسان بسیار استفاده کرده اند، او می‌دانست برای آنکه در مکه دل‌ها را جذب کند، باید آن عرصه انسانی بشر را مورد خطاب قرار دهد، فلذا آنها را انسان خطاب می‌کند و وقتی می‌بیند که آنها یک گام به جلو آمده‌اند، سپس به مخاطبان خود بعد دینی می‌دهد. مخصوصاً کسانی که در حوزه تبلیغات در خارج فعالیت می کنند، باید بدانند که چگونه با یک زبان انسانی سخن بگویند. اگر ما زبان مشترکی نتوانیم ایجاد کنیم قطعاً به نتیجه نخواهیم رسید، اینها مسئله‌های ما در حوزه تبلیغات اسلام است که باید متوجه باشیم.

استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: حضرت محمد(ص) باور داشت که حق و مسیر او سراسر حق است، اما او هرگز این حق بودن خود را به دیگران تحمیل نکرد، بلکه تبیین کرد، از همین رو دل ها را زود شیفته خود می کردند. در مسئله روز مباهله رفتار پیامبر به گونه ای بود که خود مسیحیان حقیقت و حقانیت او را باور کردند. پیامبر(ص) معتقد بودند که اگر ما حق را بگوئیم دیگران به خودی خود به سمت ما خواهند آمد. درست است که او مانند حضرت عیسی(ع) کوری را شفا نداد اما کتابی را آورد که انسان‌ها را برای همیشه از درد جهالت و خرافات شفا بخشید. اگر عمر پیامبر به مانند عمر حضرت نوح(ع) طولانی نبود، اما پیامی آورد که هزاران سال ماندگار است و خواهد بود.

وی ادامه داد: اگر پیامبر گرامی ما(ص) مانند موسی(ع) اژدهایی خلق نکرد که ترفند ساحران را باطل کند، کتابی آوردند که برای همیشه سحر و خرافات را باطل کرد. پس این‌ها نکته‌هایی است که باید از زندگی پیامبر(ص) بیاموزیم و ضروری است که امروز ما زندگی پیامبر را از این منظر مطالعه کنیم و به ویژه آنهایی که مبلغ اسلام در خارج هستند باید این اصول را به خوبی بلد باشند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها