دو جنبش «حزب‌الله» و «أمل» لبنان ساعاتی قبل از برگزاری اولین نشست مذاکرات لبنان و فلسطین اشغالی درباره ترسیم مرزی، بیانیه‌ای مشترک در رابطه با لزوم تغییر ترکیب هیئت مذاکره کننده لبنانی در خصوص ترسیم مرز آبی با رژیم صهیونیستی صادر کردند.

بیانیه مهم «حزب‌الله» و «أمل» درباره لزوم تشکیل مجدد ترکیب هیئت لبنانی مذاکرات ترسیم مرزی

قدس آنلاین: رهبران دو جنبش لبنانی حزب‌الله و أمل سه شنبه شب در آستانه برگزاری اولین نشست مذاکرات لبنان و فلسطین اشغالی درباره ترسیم مرزی -که قرار است صبح چهارشنبه آغاز شود- بیانیه‎ای مشترک در مورد ترکیب تیم مذاکره کننده لبنانی صادر کردند.

در این بیانیه مشترک آمده است: طبق توافقی که نبیه بری رئیس پارلمان لبنان بر سر چارچوب جدید مذاکرات ترسیم مرزی میان لبنان و رژیم صهیونیستی اعلام کرده، نشست‌ها و گفت‌گوها فقط باید بین افسران نظامی باشد.

دو جنبش شیعی لبنان تاکید کردند که هرگونه پیوستن شخصیت‌های غیر نظامی به جمع تیم مذاکره‌کننده لبنان، خلاف توافق اعلام شده بر سر چارچوب جدید مذاکرات ترسیم مرزی و متن تفاهمنامه آوریل 1996 و قطعنامه 1701 شورای امنیت سازمان ملل است.

در ادامه بیانیه مشترک ضمن مخالفت صریح دو جنبش مزبور با ترکیب کنونی هیئت مذاکره کننده لبنان آمده است: ما صراحتا مخالف آنچه که رخ داده است، هستیم؛ چرا که خروج از توافق بر سر چارچوب مذاکرات به مواضع لبنان و منفعت آن آسیب می‌زند و تعرض به همه ارکان قدرت کشورمان است.

حزب الله و امل در بیانیه خود افزودند: تعرض به توافق بر سر چارچوب مذاکرات، ضربه قوی به نقش لبنان و مقاومت و جایگاه این کشور در جهان عرب و همچنین تسلیم در برابر منطق اسرائیل است؛ منطقی که تل آویو بر مبنای آن خواستار دستیابی به هرگونه از اشکال عادی سازی روابط است.

در پایان بیانیه از مقامات لبنانی خواسته شده تا هر چه سریعتر به تفاهمنامه آوریل 1996 رجوع کنند و بر اساس آن هیئتی تشکیل دهند که مطابق با توافق اعلام شده بر سر چارچوب مذاکرات ترسیم مرزی جنوب لبنان باشد.

لبنان و رژیم صهیونیستی علاوه بر مرزهای آبی در ارتباط با مرزهای زمینی نیز در سه منطقه از جمله مزارع شبعا، روستای غجر و بلندهای کفرشوبا اختلاف دارند.

انتهای پیام

برچسب‌ها