رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: استان سیستان و بلوچستان که مقام معظم رهبری آن را «گنج پنهان» نامیده‌اند، ظرفیت‌های زیادی دارد که اگر احیا شود، علاوه بر توسعه خود استان، می‌تواند جی.پی.دی کشور را هم متحول کند و پیش‌ران توسعه در کشور باشد.

قالیباف:  امروز ما در بخش قانون، متورم هستیم

قدس آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اصلاح ساختار بودجه قطعاً امسال در مجلس یازدهم آغاز خواهد شد، گفت: ریشه بسیاری از نابسامانی‌ها همین کسری بودجه است که دلیل آن به ساختار غلط بودجه می‌گردد و باعث گرانی و تورم می‌شود، بنابراین اگر ساختار بودجه اصلاح شود، می‌تواند بسیاری از این مسائل را رفع کند و ان شاء‌الله ما را به ثبات اقتصادی برساند.

به گزارش ایسنا، جلسه نهایی پیگیری و نظارت میدانی رئیس مجلس شورای اسلامی و هیئت همراه متشکل از رؤسای برخی کمیسیون‌های مجلس از استان سیستان و بلوچستان، صبح امروز چهارشنبه ۲۳ مهرماه در تالار امام رضا (ع) دانشگاه سیستان ‌و بلوچستان برگزار شد.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در این نشست بیان کرد: نظارت میدانی، حضور پیدا کردن در مناطق محروم و گفت‌وگوی رو در دو با مردم، یکی از ضرورت‌هاست، زیرا باید دید برنامه‌هایی که در مجلس تصویب و اعتبارات آن هم تخصیص داده شده، در مرحله عمل به چه صورت دنبال شده و چگونه اجرایی شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: واقعیت این است که امروز ما در بخش قانون، متورم هستیم که دلیل آن وجود برخی قانون‌های متضاد، یا قانون‌هایی است که زمینه اجرایی نداشته‌اند، از طرف دیگر، نظام اداری- اجرایی متورم و به هم ریخته کشور نیز از عواملی است که امکان حکمرانی خوب را سلب کرده است.

وی بیان کرد: وضعیت استان سیستان و بلوچستان در برخی شاخص‌ها، غیرقابل قبول و بسیار عقب مانده است که قابل مقایسه با سایر استان‌ها نیست، بنابراین باید بطور ویژه مدنظر قرار گیرد و این کار در مجلس یازدهم حتما صورت خواهد گرفت.

قالیباف افزود: مجلس به عنوان یک قوه سیاست‌گذار در رأس امور، که بودجه هر ساله و برنامه پنج ساله را تصویب می‌کند، نباید از این مسائل و مشکلات غفلت کند، به همین دلیل نظارت میدانی بسیار مهم و امری ضروری است.

وی اظهار کرد: حضرت امیرالمؤمنین(ع) در نامه‌ای به مالک اشتر می‌نویسند که ای مالک، برای دورترین مسلمانان نیز همانند نزدیک‌ترین آنان، سهمی و حقی وجود دارد و تو مسئول رعایت آن هستی، مبادا دور بودن، تو را از سر زدن به آنان بازدارد، هرگز در انجام کارهای فراوان و مهم برای آنان، کوتاهی نکن. مخصوصا به کسانی بیشتر رسیدگی کن که کمتر به چشم می‌آیند و دیگران آنان را کوچک می‌شمارند و کمتر به تو دسترسی دارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وقتی یک استان ما محروم‌تر است، ما مکلف هستیم که بیشتر به آن توجه کنیم. استان سیستان و بلوچستان که مقام معظم رهبری آن را «گنج پنهان» نامیده‌اند، ظرفیت‌های زیادی دارد که اگر احیا شود، علاوه بر توسعه خود استان، می‌تواند جی.پی.دی کشور را هم متحول کند و پیش‌ران توسعه در کشور باشد.

وی گفت: اگر برنامه تحول را نگاه کنیم، می‌بینیم که دو استان کم نظیر هستند که ظرفیت بالایی دارند، اما در بسیاری شاخص‌ها وضعیت غیرقابل قبولی دارند، این دو استان، یکی خوزستان و دیگری سیستان و بلوچستان است. این دو استان در شاخص‌هایی مثل آب، سلامت، آموزش و پرورش و امورات دانشگاهی عقب‌ماندگی زیادی دارند.

قالیباف بیان کرد: ریشه مشکلات در ضعف نظارت است، به همین دلیل می‌بینیم که در این استان، روستاهایی وجود دارد که در کنار آب هستند، اما تشنه هستند، یعنی آب وجود دارد و زمینه‌ها فراهم است، اما مشکل ما، ضعف در نظارت است.

وی گفت: به همین دلیل، می‌بینیم که قانون هست، بودجه هم تخصیص داده شده، ولی باز هم آن اتفاق خوب نیفتاده و خروجی لازم را ندارد، مثلا کشاورزی که باید روی زمین زراعت کند و بهره‌مندی اقتصادی و امنیت غذایی کشور را تأمین کند، مشکل دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: نکته دیگری که در مجلس یازدهم به آن توجه داریم، این است که اولویت ما، محرومین و مستضعفان باشد. وقتی بحث کمک مؤمنانه پیش آمد، دیدیم حتی آنان که خودشان ضعیف بودند، چگونه به کمک دیگران رفتند، یعنی این روحیه و فرهنگ در ملت ما هست. کسانی که برخوردار هستند هم اگر بدانند که امکانات به سمت افرادی می‌رود که محروم‌تر هستند، ناراحت نشده و خوشحال هم می‌شوند.

وی اظهار کرد: بودجه سال آینده پیش روی ما است، بنابراین با این رویکرد تلاش خواهیم کرد که بودجه را ببندیم و این شاخص‌ها مورد توجه ما خواهد بود که با عزیزان دولت هم این رویکردها را دنبال می‌کنیم.

قالیباف ادامه داد: امسال بحث اصلاح ساختار بودجه را هم دنبال خواهیم کرد، البته باید از سال ۹۸ شروع می‌شد، اما این اتفاق نیفتاد و امسال به حول و قوه الهی مجلس مصمم است که آن را آغاز کند. البته اصلاح ساختار بودجه مسأله‌ای نیست که در یک سال رخ دهد و حداقل دو یا سه سال زمان می‌برد، اما اگر انجام شود می‌تواند بسیاری از مشکلات و عقب ماندگی‌ها را رفع کند.

وی گفت: ریشه بسیاری از نابسامانی‌ها همین کسری بودجه است که دلیل آن ساختار غلط بودجه است که باعث گرانی و تورم می‌شود. بنابراین اگر ساختار بودجه اصلاح شود، می‌تواند بسیاری از این مسائل را رفع کند و ان شاء‌الله ما را به ثبات اقتصادی برساند.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: برنامه‌هایی که نوشته می‌شود، باید بر اساس ظرفیت‌ها باشد، یعنی باید دید که چقدر زمینه اجرایی و امکان پیاده سازی دارد، اما گاهی این زمینه‌ها وجود دارد، ولی به درستی اجرا نمی‌شود که دلیل آن ضعف مدیریت است. 

قالیباف افزود: برخی احکام لازم است که خاص یک استان و یا خاص یک شهرستان و حوزه انتخابیه نوشته شود و این موضوع حتما در برنامه پنج ساله ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۵ مورد توجه قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها