در پی اجرای یک طرح ضربتی با حضور جانشین دادسرای‌ انقلاب مشهد، چند مرکز غیرمجاز ترک‌اعتیاد که در آن اقدام به ضرب و جرح مددجوها و همچنین حبس آن‌ها کرده بودند، پلمب و در این زمینه هشت نفر هم بازداشت شدند.

کمپ‌های ترک اعتیاد غیرمجاز یا اسارتگاه!

پس از آنکه اطلاعات دقیقی از اقدام‌های غیرمجاز و خشونت‌آمیز به وقوع پیوسته در برخی کمپ‌های ترک‌اعتیاد غیرمجاز به دادسرای انقلاب مشهد منعکس شد، از سویی هم اهتمام لازم مراجع قانونی برای برخورد با این موضوع دیده نمی‌شد و شکایت‌های متعددی از سوی شهروندان  درباره مراکز ترک‌اعتیاد به خصوص مراکز غیرمجاز به دادستانی منعکس شد، دادسرای انقلاب ناگزیر به ورود به موضوع و ساماندهی مراکز ترک‌اعتیاد شد.

از همین رو با توجه به حساسیت و اهمیت ماجرا، جانشین دادسرای انقلاب مشهد پس از بررسی مستندات موضوع، دستور داد یک تیم از سازمان بهزیستی، شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر، علوم‌پزشکی و مأموران نیروی‌انتظامی، در بازدید میدانی از مکان‌های حاشیه‌ساز او را همراهی کنند.

**کاسبی میلیونی به اسم وی‌آی‌پی

ساعت هشت صبح راهی نخستین کمپ غیرمجاز می‌شویم که در انتهای بولوار وکیل‌آباد واقع شده بود. در تبلیغات این مکان غیرمجاز عنوان شده بود که خدمات وی‌آی‌پی داده می‌شود. جانشین دادسرای انقلاب مقابل خانه‌ای که هیچ نام و نشانی از نوع فعالیت در زمینه ترک‌اعتیاد نداشت، دستور توقف تیم همراه را داد و برای وارد شدن به محلی که با دوربین مداربسته تحت کنترل بود، اقدام می‌کند.

با باز شدن در مشخص می‌شود حدود چهار مددجو در محل حضور دارند، در حالی که هیچ مجوز فعالیتی برای محل صادر نشده و بازرسی مکان موجب شد تا چند شیشه شربت متادون که به صورت غیرمجاز در محل نگهداری و به مددجوها داده می‌شد، کشف شود. همچنین چندین نسخه پزشک روی میز مدیر مجموعه مشاهده شد که از تجویز دارو حکایت داشت، اما تحقیقات نشان می‌داد آن محل دکتری به خود ندیده است. از سوی دیگر مشخص شد برخی مددجوها برای هر شب حضور در آنجا بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزارتومان پرداخت می‌کنند که این اقدام هم خلاف قانون بود. با دیدن این اوضاع، مقام‌قضایی دستور پلمب محل و ترخیص مددجوها را صادر کرد.

**برخورد با انتقال مددجو به صورت «اکشن»

در ادامه به بولوار پیروزی مراجعه و یک کمپ خصوصی مجاز مورد بازدید سرزده قرار می‌گیرد. متأسفانه در محل به هیچ عنوان رعایت بهداشت نشده بود و برخی مددجوها از انتقال آن‌ها به محل با شیوه اجباری معروف به «اکشن» خبر دادند. از همین رو جانشین دادسرای انقلاب به سرعت مدیر مجموعه را مورد برخورد قانونی قرار داد. از سوی دیگر عدم‌رعایت بهداشت در محل و نبود فاصله‌اجتماعی هم مورد ایراد قرار گرفت. در نهایت جانشین دادسرای انقلاب به مدیر متخلف دستور داد ظرف مدت هفت روز باید تمامی ایرادها را حل کند، در غیر آن صورت، محل پلمب خواهد شد.

پس از آن به سمت بولوار توس حرکت می‌کنیم و حوالی توس ۱۵ وارد یکی از مراکز غیرمجاز می‌شویم. به محض ورود و اطلاع مددجوها از حضور دادستانی در محل، پرده از اقدام‌های مجرمانه برخی مسئولان کمپ غیرمجاز برداشتند و تعدادی از آن‌ها مدعی شدند به صورت «اکشن» به محل آورده شده و در محل دست و پای آن‌ها را با زنجیر می‌بندند و مورد ضرب‌وشتم قرار می‌دهند. یکی از این افراد مدعی شد  ما را چند شب پیش از یک کمپ غیرمجاز دیگر به اینجا آورده‌اند، چرا که مدیر آن کمپ بو برده بود دادستانی با قدرت در حال رصد ماجراست. فرد مددجو ادامه داد: موقعی که شبانه ما را به محل آوردند اجازه برداشتن لباس و لوازم‌همراهمان را هم به ما ندادند، در اینجا نمی‌گذارند با خانواده‌مان تماس بگیریم و اکنون چند ماه است صدای دخترم را نشنیده‌ام، همچنین سینا و مهران ما را می‌زنند.

**بازداشت عاملان ضرب و جرح مددجوها

پس از لو رفتن ماجرا، دستور بازرسی محل استراحت دو نیروی خدماتی داده شد و وقتی محل زیر و رو شد، انواع سلاح سرد(نیمچه)، پنجه‌بکس و اسپری فلفلی کشف شد. در ادامه با توجه به برخی شواهد موجود که حاکی از اقدام‌های مجرمانه آن‌ها داشت، دستور بازداشت آن‌ها صادر شد.

در ادامه محل پلمب و روند معرفی افرادی که گرفتار استعمال موادمخدر بودند به مراکز ماده ۱۶ در دستور کار قرار گرفت.

جانشین دادسرای انقلاب مشهد از فرد مددجویی که ادعا کرده بود شبانه از یک مرکز غیرمجاز به آنجا آورده شده و در آن محل با آن‌ها بدرفتاری کرده‌اند، خواست با آن‌ها همراه شود و مکان دقیق را نشان دهد.

به سمت کشف‌رود حرکت می‌کنیم، از جاده آسفالته وارد کوچه فرعی خاکی و انتهای کوچه مقابل در آهنی بزرگی که زنجیر شده بود، متوقف می‌شویم. فرد مذکور ادعا می‌کند پیشتر محل توسط مرکز بهداشت پلمب شده و آن‌ها فک پلمب کرده‌اند، حتی زنجیر روی در هم برای ردگم‌کنی است و داخل مجموعه مددجوها را حبس کرده‌اند. هنوز صحبت‌های او به پایان نرسیده که اشاره‌ای به یک زنجیر باریک روی در می‌کند که دو سر آن با شیلنگ پوشیده شده و می‌گوید: با این دست و پای من و دیگر مددجوها را می‌بستند و تنبیه می‌کردند.

** نجات ۲۵ معتاد از اسارت!

دستور ورود به محل صادر می‌شود، اما به محض ورود به کمپ زیرزمینی معلوم می‌شود یک نفر داخل محوطه مخفی شده، اما خبری از مددجوها نیست. فرد مذکور مورد تحقیق قرار می‌گیرد، اما مدعی می‌شود چند روز پیش همه ترخیص شده‌اند. وقتی محل استراحت آن‌ها که یک سوله غیربهداشتی بود مورد بررسی قرار می‌گیرد، مشخص می‌شود گفته‌های او کذب است؛ چرا که برنامه نظافت روی دیوار تاریخ روز را نشان می‌داد و اسامی افراد مددجو هم روی آن درج شده بود. وضعیت تخت‌ها و پتوهای روی آن حاکی از واقعیت دیگری داشت. در همین میان فرد مددجو که آدرس این کمپ غیرمجاز را داده بود سراغ کمد لباس‌ها رفت و رو به جانشین دادسرای انقلاب مشهد گفت: به شما گفتم حتی فرصت برداشتن لباس‌هایم را هم ندادند، این لباس‌ها متعلق به من است.

وقتی کمدهای دیگر مورد بررسی قرار گرفت داخل تمامی آن‌ها ساک و کیسه‌های پلاستیکی قرار داشت که گواه این موضوع بود که مددجوها پیش از حضور مقام‌قضایی از محل خارج شده‌اند.

همین نکته موجب شد دستور بررسی زمین‌های اطراف و تفتیش کارگاه‌های مجاور محل صادر شود. لحظاتی بعد وقتی داخل یک کارگاه مبل‌سازی مورد تفتیش قرارگرفت، پرده از اقدام مجرمانه گردانندگان کمپ غیرمجاز برداشته شد؛ چرا که وقتی در یک اتاق سه در چهار باز شد، حدود ۲۵ مددجو که به زور در آن فضا جا داده شده بودند و در به روی آن‌ها قفل شده بود، بیرون پریدند. برخی از آن‌ها اشک در چشمانشان جمع شده بود و مدعی بودند توسط مالک کمپ به اجبار در محل نگهداری می‌شدند و به خانواده‌های آن‌ها دروغ می‌گفتند تا بتوانند از آن‌ها پول بیشتر بگیرند.

**ما را به زنجیر می‌کشیدند!

در این میان یکی از مددجوها مدعی شد کل روز جز چند دقیقه‌ای اجازه خروج از آسایشگاه را به ما نمی‌دادند، اگر جایی به حرف مدیر کمپ نمی‌کردیم ما را می‌زدند و دست و پای ما را با زنجیر می‌بستند.

فرد دیگری که دستگاه قضایی را فرشته نجات از چنگال افراد بی‌رحم می‌دانست، مدعی بود: در محل حمام وجود ندارد و ما باید وسط محوطه و در هوای سرد و گرم دوش می‌گرفتیم. حتی حوض آب یخ در محل ساخته بودند که اگر خلاف میل مدیر مجموعه که از محل متواری شده حرفی بزنیم، داخل آن انداخته می‌شدیم و چند ساعت  باید درون آن می‌ماندیم.

دیگری هم مدعی بود برای آنکه راه فرار من را ببندند قولنامه خانه، کارت عابربانک و گوشی تلفن همراهم را گرفته‌اند. پس از روشن شدن جرم واقع شده در محل، سه نفر از افرادی که با مدیر فراری کمپ غیرمجاز همکاری کرده بودند و اطلاعات خلاف واقع داده بودند، بازداشت شدند.

از سوی دیگر مدیر مجموعه غیرمجاز که از محل متواری شده بود هم تحت تعقیب قرار گرفت. در این محل هم مراحل ترک اعتیاد افراد متقاضی در کمپ‌های ماده ۱۶ در دستور کار قرار گرفت. از همین رو کمپ غیرمجازی که تبدیل شده بود به محل اسارت افراد مددجو، پلمب شد. آخرین محل هم  یکی‌دیگر از مراکز غیرمجاز بود که چند خیابان آن‌طرف‌تر و میان بیابان واقع شده بود.

خانه مسکونی که هیچ چیز آن شبیه به کمپ ترک‌اعتیاد نبود و تمامی افراد داخل یک سالن بزرگ قرار داده شده بودند هم مورد بازرسی قرار گرفت و مشخص شد مدیر آن مجموعه بعضی از مددجوها را کتک زده و دندان یکی از آن‌ها را شکسته است. حتی وجوهی که از خانواده آن‌ها به بهانه ترک‌اعتیاد اخذ می‌شد، چند برابر هزینه‌های قانونی بود. از همین رو این محل هم با دستور جانشین دادسرای انقلاب مشهد پلمب و عامل این اقدام هم به دستگاه قضایی هدایت شد.

**متولیان کوتاهی کنند با قانون طرف هستند

در حاشیه اجرای این طرح بااهمیت، جانشین دادسرای انقلاب مشهد خطاب به گردانندگان کمپ‌های غیرمجاز و متخلفان هشدار داد: با کمپ‌های غیرمجاز و مراکز مجازی که  برخلاف قوانین رفتار می‌کنند، دادسرای انقلاب وفق قانون برخورد خواهد کرد.

این مقام‌قضایی ادامه داد: همچنین ارگان‌های متولی مانند شورای‌هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و بهزیستی باید در این مسیر به وظایف قانونی خود عمل کنند، زیرا اگر غیر این واقع شود و اهمالی در انجام وظایف یا تقصیری توسط اداره‌های مذکور احراز گردد، دادسرای انقلاب بدون مسامحه با شخص متخلف در هر مقامی که باشد برخورد خواهد کرد.

وی تصریح کرد: به دلیل تخلفات بی‌شمار در حوزه ترک‌اعتیاد و نیز عدم‌اثربخشی اقدام‌های صورت گرفته از سوی دستگاه‌های متولی در این حوزه، ناگزیر به موضوع ورود شد و این مسیر با قدرت ادامه خواهد داشت.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها