روزهای سختی بر کادر درمانمان می‌گذرد. روزهایی که بی‌شباهت به روزهای جنگ نیست. آی.سی.یوهای بیمارستان‌ها تخت خالی ندارند. مراکز درمانی و مطب‌ها به بیماران کرونایی در بخش سرپایی ارائه خدمت می‌کنند و ریسک ابتلا به کرونا برای کادر بهداشت و درمان در همه این مراکز بالاست.

ورود دلالان به عرصه پزشکی

به گزارش قدس آنلاین، شرایط کادر بهداشت و درمان در این روزها حتی سخت‌تر از شرایط جنگ است. در زمان جنگ، رزمنده‌ای که به جبهه می‌رفت خود را به خطر می‌انداخت تا خانواده و هموطنانش در خطر نباشند، اما اینجا کادر بهداشت و درمان ما نه تنها خود در معرض خطر هستند بلکه خانواده‌شان نیز در معرض خطر بالاتری قرار می‌گیرند تا هموطنانمان بتوانند درمان‌های لازم و مناسب مربوط به بیماری کرونا را دریافت کنند.

با همه‌ خطرات موجود چه در بخش دولتی و چه خصوصی جامعه پزشکی از ارائه خدمت سر باز نزده است و با تمام خطرات همچنان با سایر همکاران کادر بهداشت و درمان در کنار مردم ایستاده‌اند.

این‌ها بخشی از شروع گفت‌وگو با معاون آموزش و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی مشهد است که ماحصل آن پیش روی شماست.

دکتر اصغر حاتمی می‌گوید: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون یک هزار و 400  مطب فعال در ارتباط با بیماران کرونایی و ۶۰مطب نیز به صورت ویژه مختص این بیماران در شهر مشهد فعال هستند که از پزشک عمومی تا متخصص داخلی، فوق تخصص ریه، عفونی، اطفال و... در بین این مطب‌داران حضور دارند.

•        ناتوانی هزار و 100 پزشک عمومی در دایر کردن مطب

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به شیوع کرونا از ابتدای سال تاکنون چند مطب از گردونه خدمت خارج شده است، می‌گوید: سازمان نظام پزشکی مشهد ۱۵ هزار و ۴۹۸ عضو، شامل پزشکان متخصص و عمومی، داروسازان، اپتومتریست‌ها، کارشناسان مامایی، کارشناسان تغذیه و... دارد؛ از این تعداد ۶ هزار و ۱۱۴ نفر پروانه مطب دریافت کرده‌اند. ۵ هزار و ۳۰۰ نفر از اعضای سازمان پزشک عمومی هستند که حدود ۲ هزار نفر از این پزشکان عمومی، پروانه مطب دریافت کرده و تنها تعداد ۹۰۰ نفر مطب دایر کردند.

وی می‌افزاید: مابقی به علت اینکه هزینه‌های دخل و خرج مطب صرفه اقتصادی ندارد یا کاری غیر از پزشکی انجام می‌دهند و یا با قیمت نازل در درمانگاه‌های خیریه و... به ارائه خدمت می‌پردازند.

وی درباره تعداد مطب‌هایی که طی هشت ماهه شیوع کرونا از گردونه خدمت خارج شده‌اند نیز می‌گوید: در حال حاضر آمار دقیقی ندارم اما همان طور که می‌دانید همه‌گیری کرونا امسال یک شرایط بسیار ویژه را در همه‌ عرصه‌ها ایجاد کرد و حوزه بهداشت و درمان نیز از تبعات این همه‌گیری متأثر شد.

دکتر حاتمی تأکید می‌کند: تورم بالا در سال جاری، تعرفه‌ نامتناسب، افزوده شدن هزینه‌های اجرای پروتکل‌های بهداشتی مرتبط با کرونا و کاهش شدید تعداد مراجعه بیماران به مطب‌ها به خصوص در حوزه دندانپزشکی، مطب‌های زیادی را به تعطیلی کشانده است.

•        پزشکان فاقد مطب

معاون آموزش و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی مشهد در پاسخ به این پرسش که بیش از ۴هزار پزشک عمومی در استان بدون مطب هستند و برای به کارگیری آن‌ها و رفع مشکلاتشان چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟ نیز اظهار می‌دارد: حل این مشکل نیاز به اصلاح ساختاری نظام بهداشت و درمان کشور دارد. در حقیقت سازمان نظام پزشکی در این رابطه مسئولیت مستقیم ندارد و در وظایف ذاتی سازمان نیز این موضوع تعریف نشده ‌است، اما در حوزه‌های مختلف مربوط به درمان و پیشگیری در حال پیگیری ایجاد فضا برای به کارگیری پزشکان عمومی هستیم.

•        گرانی کالاهای پزشکی

او در خصوص گرانی کالاهای پزشکی که موجب شده است بسیاری از کلینیک‌ها خرجشان با برجشان یکی نباشد و از این رو خطر ورود دلالان به عرصه درمان وجود دارد، می‌گوید: ما از دو سال پیش از طریق رسانه‌ها به تصمیم‌گیران عرصه سلامت و همچنین تعرفه‌گذاران هشدار دادیم. با شرایط موجود و تعرفه‌های ناعادلانه مراکز درمانی، مطب‌ها و مراکز پاراکلینیک ما قادر به ارائه خدمات نخواهند بود.

بسیاری از خدمات پاراکلینیکی و حتی کلینیکی مبتنی بر فناوری‌های ‌های‌تک است؛ بدین معنا که دستگاه‌های ما به طور مرتب و در فواصل زمانی خیلی کم باید به‌روزرسانی شوند.

دکتر حاتمی تأکید می‌کند: در یکی دیگر از تخصص‌ها مثل تخصص گوارش دستگاه‌های آندوسکوپی، کولونوسکوپی و... مورد نیاز است که این دستگاه‌ها قیمت‌های فوق‌العاده زیادی پیدا کرده‌اند؛ برای مثال یک دستگاه آندوسکوپیِ ساده، یک و نیم میلیارد قیمت دارد بنابراین پزشک جوان ما توانایی راه‌اندازی مرکز تشخیصی و مطب برای ارائه خدمت را از دست خواهد داد.

وی در ادامه تصریح می‌کند: با این اوضاع یک پزشک جوان که خرج زندگی هم دارد با چه تعرفه‌ای خدمت بدهد که هزینه دستگاهش دربیاید؟! بنا به همین دلیل پزشکان رغبتی به ارائه خدمت در شهرهای کوچک پیدا نمی‌کنند و وضعیت پشتیبانی تجهیزات هم که معضلی شده است.

وی اذعان می‌دارد: با وجود تحریم‌ها برای خرید یک قطعه کوچک مجبوریم با ده‌ها مانع و چالش و با چندین برابر قیمت واقعی، قطعه مورد نیاز را وارد کنیم تا بتوانیم دستگاه را تعمیر و به چرخه خدمت بازگردانیم.

سرمایه‌گذاری در کلینیک‌ها و مطب‌ها این روزها کار ساده‌ای نیست و همان‌طور که گفتم اصلاً پزشکان جوان ما چنین توانی را ندارند و با این اوضاع هیچ وقت نیز نخواهند داشت.

معاون آموزش و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی مشهد اظهار می‌دارد: بدیهی است که پای دلالان و سودجوها به این عرصه باز شود که هم اکنون سر و صدای ورودشان نیز شنیده می‌شود. این ورود درمان جامعه را دچار چالش جدیدی خواهد کرد؛ چالشی که در آن سودمحوری در رأس خواهد بود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها