۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۹
کد خبر: 723891
استاندارد، ضامن سلامت، بهداشت و ایمنی جامعه است

امروزه بر همه ما ثابت شده است که استاندارد، ضامن سلامت، بهداشت، رفاه و ایمنی جامعه است. برای همین هم هست که تقریباً در تمام جوانب زندگیمان، ابتدا می‌خواهیم از استاندارد بودن رفتار و کردار خود و اطرافیانمان گرفته تا لوازم و تجهیزات مورد استفاده و حتی مواد غذایی که مصرف می‌کنیم، مطمئن شویم. در همین راستا هزاران استاندارد ملی و جهانی طی قرن‌های متمادی گذشته تاکنون تدوین شده و این روند همچنان با توسعه تجهیزات و تغییر شیوه زندگی مردم؛ با همان هدف تأمین سلامت، بهداشت، رفاه و ایمنی جامعه ادامه دارد.

خراسان رضوی به ‌ویژه در سال‌های اخیر، یکی از پرتلاش‌ترین و حرفه‌ای‌ترین مجموعه‌های تدوین و بهبود استانداردهای ملی و حتی جهانی را داشته و در این سال‌ها کارنامه درخشانی را از خود بروز داده و از نظر فعالیت‌های مرتبط با استانداردسازی کالا و خدمات پس از تهران در جایگاه دوم قرار گرفته است.

به همین دلیل و با توجه به اینکه در هفته استاندارد قرار داریم، زحمات تمامی کارکنان اداره کل استاندارد خراسان رضوی را ارج نهاده و امیدواریم تلاش و تحقیق این عزیزان در راستای بهبود کیفیت زندگی مردم همچنان باقوت و جدیت تداوم داشته باشد.

در عین ‌حال هر از گاهی مشکلاتی دیده می‌شود که در برخی موارد زحمات این عزیزان را تحت تأثیر قرار داده، اثرگذاری تلاش‌های آنان و همقطارانشان را کمرنگ می‌کند و تهدید سلامت و رفاه عمومی را به دنبال دارد. در بیشتر موارد هم مقصر را در جایی بیرون از مجموعه استاندارد باید جست‌وجو کرد. مواردی چون غیراستاندارد بودن اکثر قریب به‌ اتفاق آسانسورها، ناایمن بودن برخی خودروهای داخلی و وارداتی و ساختمان‌های اداری، تجاری و عمومی، مواد غذایی و مصرفی غیراستاندارد و...؛ که عموماً به دلیل نقص قوانین و مقررات و خودخواهی و سودجویی دیگر نهاد و دستگاه‌ها ایجاد شده و اصلاح آن را تا رفع و اصلاح این قوانین، نمی‌توان از مجموعه استاندارد انتظار داشت.

در معدود مواردی اما با وجود استانداردهای مدون و مشخص و نبود معارض جدی، شاهد تخطی و بی‌توجهی افراد حقیقی و حقوقی به استانداردهای مربوطه هستیم که متأسفانه بنا به دلایل نامعلومی از دید کارشناسان و ناظران استاندارد نیز دور مانده و می‌ماند.

به ‌عنوان نمونه در این روزهای کرونایی، می‌شود به اقلام مختلف بهداشتی مثل ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده اشاره کرد که انواع فراوان تقلبی و غیراستاندارد آن بازار مشهد و خراسان را همچون سایر نقاط کشور پر کرده و به یکی از بزرگ‌ترین تهدیدها برای سلامت عمومی تبدیل ‌شده است. انتظار این است دست‌کم در قالب همان طرح معروف طاها که در آن بازرسان استاندارد، اقدام به نمونه‌برداری کالاها از سطح بازار کرده و پس از مشخص شدن غیراستاندارد بودن کالایی در آزمایشگاه، پیگیری‌های قضایی برای جمع‌آوری آن و برخورد با متخلفان و متقلبان کلید می‌خورد؛ بازرسی و نمونه‌برداری از اقلامی که در این روزهای بحرانی به شدت مورد نیاز و استفاده مردم قرار دارد، جدیت بیشتری از خود نشان داده و فارغ از مصلحت‌اندیشی‌های غیرمنطقی اما معمول این روزهای دستگاه‌های اجرایی، هر چه سریع‌تر نسبت به جمع‌آوری اقلام تقلبی از سطح بازار اقدام کنند. هر چند که این کالاها مشمول استاندارد اجباری نباشند اما با توجه به شرایط حساس کنونی و امکانات آزمایشگاهی اداره کل استاندارد استان و وظیفه‌ای ذاتی که در قبال تأمین سلامت و بهداشت عمومی دارد، شرایط را تغییر داده و دخالت کارشناسان این اداره را ضروری ساخته است.

برچسب‌ها