معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه همچنان رتبه پانزدهم از نظر تولید کمی پژوهش ها در جهان حفظ کرده ایم، گفت: در سال های گذشته از نظر کیفی دارای رتبه بیست و هفتم بودیم، اما خوشبختانه در سال های اخیر به رتبه پانزدهم رسیده ایم.

رتبه ایران در تولید کمی و کیفی مقالات در جهان پانزدهم است/ خوداتکایی در صنایع غذایی؛ هدف مهم جمهوری اسلامی ایران

به گزارش قدس آنلاین، غلامحسین رحیمی شعرباف ظهر امروز در حاشیه بازدید خود از موسسه علوم و صنایع غذایی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه صنایع غذایی در کشور ما مهم ترین صنعت محسوب می شود، اظهار کرد: استانداردهای صنایع غذایی در کشور ما به درستی سختگیرانه تر نسبت به سال های قبل می شود و این موضوع هر چه بیشتر شود، نیاز سازمان های تولیدکننده مواد غذایی به موسسات پژوهشی و محققین را بیشتر می کند.

وی با تاکید بر اینکه این نیاز در شرایطی مانند افزایش صادرات بیشتر نیز می شود، تصریح کرد: در این راستا یکی از عوامل تاثیرگذار برای این بخش توسعه واحدهای تحقیق و توسعه در دانشگاه ها و موسسات پژوهشی است که به دنبال آن، نظر و توجه صنایع غذایی را به سمت خود جلب کند.

معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: یکی از مشکلاتی که داریم این است که شرکت های بزرگ تولیدکننده کم داریم و تنها در ۱۰ سال اخیر چند شرکت بزرگ ایجاد شده است، این موضوع سبب شده ارتباط میان محققین با موسسات کوچک صنایع غذایی کم شود.

رحیمی شعرباف بیان کرد: این موضوع سبب سخت تر کردن کار تحقیقات شده، از سوی دیگر توان مالی نهادهای تولیدکننده کوچک به گونه ای نیست که که بتواند به واحدهای تحقیق توسعه اعتبارات اختصاص دهد.

وی تصریح کرد: باید به سطح گسترده صادرات مواد غذایی توجه بیشتری کنیم تا رقابت افزایش یابد، این موضوع سبب می شود تا میان تولیدکنندگان و دانشگاهیان ارتباط بیشتری ایجاد شود.

معاون وزیر عوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر لزوم ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه در دانشگاه ها از سوی تولیدکنندگان، این موضوع اگر اتفاق بیفتد، دیگر لازم نیست صنایع غذایی کشور برای ایجاد زیرساخت های لازم هزینه کنند و عمده هزینه ها برای برنامه هایی است که هر کدام از این صنایع در نظر می گیرند.

شناسایی چالش های ملی در ایمنی و امنیت غذایی 

رئیس موسسه علوم و صنایع غذایی نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه چالش های ملی در ایمنی و امنیت غذایی را در این پژوهشکده شناسایی کرده ایم، اظهار کرد:  علاوه بر اینکه راهکارهایی را برای کاهش ضایعات مواد غذایی و توسعه روش های ایجاد ارزش افزوده از ضایعات، اقدامات از جمله طراحی و ارائه دانش فنی جیره های غذایی شرایط خاص و ارائه دانش فنی تولید مواد اولیه در صنایع غذایی با هدف کاهش وابستگی در نظر گرفته شده است.

دکتر قدیر رجب زاده با اشاره به نیازهای تکنیکی و نوآورانه ۱۱۵ واحد صنعتی توسط پژوهشکده علوم و صنایع غذایی، یادآور شد: متاسفانه در میان پژوهشکده های کشور، سرانه پژوهشی مورد ارزیابی و سنجش قرار نمی گیرد.
وی با بیان اینکه در یکسال اخیر دو شرکت تبدیل به شرکت دانش بنیان شدند، از احداث باغ ‌کلکسیون انحصاری در جهان در موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی خبر داد.

انتهای خبر

برچسب‌ها