۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۱
کد خبر: 724294

قدس آنلاین: پس از موج سفرها در تعطیلات ماه‌های گذشته و آغاز توفان سهمگین و دهشتناک موج سوم کرونا، ستاد ملی مبارزه با کرونا ممنوعیت ورود و خروج در پنج کلانشهر از جمله تهران و مشهد را در تعطیلات دو روز گذشته به اجرا گذاشت.

به اعتقاد کارشناسان بهداشتی و درمانی سفرهای غیرضروری و بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی در این سفرها یکی از عوامل مهم صعودی شدن نمودار آمارهای مبتلایان قربانیان کووید۱۹ است. متأسفانه روزهای متمادی است که روزانه بیش از ۲۵۰ خانواده ایرانی با از دست دادن عزیزان خود سوگوار می‌شوند. پدر و مادری فرزند دلبند خود را از دست می‌دهند، عزیزی همسر خود را به گورستان می‌سپارد، فرزندانی یتیم می‌شوند و خانواده‌هایی از هم گسیخته، در حالی که با توجه به وضعیت کرونا حتی نمی‌توانند برای آن‌ها مراسم ترحیم برگزار کنند تا تسلی‌خاطر آن‌ها باشد. آثار روحی و روانی این داغ‌ها قطعاً همه مردم را متأثر می‌کند و مدت‌ها در جامعه باقی می‌ماند و تقاضا و خواهش و تمنای متولیان بهداشتی کشور نیز مؤثر نیست.

 پزشکان، پرستاران و کادر درمان - که جمع زیادی از این عزیزان جان خود را برای سلامت مردم از دست داده اند- پس از ۹ ماه کار شبانه‌روزی بسیار خسته هستند و آنچه آن‌ها را بیشتر دلشکسته می‌کند، ترافیک سنگین جاده‌ها و بی‌توجهی به مراقبت‌های بهداشتی است.

 اگرچه گزارش‌ها از کاهش ۲۰ درصدی سفرها در تعطیلات دو روز گذشته حکایت می کند، اما توجه به چند نکته می‌تواند تأثیر این تصمیم‌ها را بیشتر کرده و به قطع زنجیره گسترش ویروس کمک کند.

 نکته اول اینکه ممنوعیت سفر در ایام تعطیل حتی به طور ناقص هم می‌تواند در کاهش سفرها مؤثر باشد؛ بنابراین ستاد ملی مبارزه با کرونا از هم اکنون تا پایان دوران کرونا برای همه تعطیلات پیش‌رو ممنوعیت سفر را پیش‌بینی کند و تمهیدات لازم را بیندیشد تا مجبور به اتخاذ تصمیمات شتابزده نشود.

 نکته دیگر اعمال ممنوعیت همزمان با اعلام آن است. در ممنوعیت اخیر یک فرصت ۱۲ ساعته تا زمان اجرا وجود داشت و در این فرصت باز عده‌ای بار سفر بستند و بازهم شاهد ترافیک‌های نسبتاً سنگین در جاده‌های پرتردد به ویژه مسیرهای منتهی به شمال کشور از تهران بودیم. اعلام ممنوعیت سفر در ظهر چهارشنبه و تعیین زمان اجرا از نیمه شب همان روز هیچ منطقی جز فرصت دادن به افراد کم توجه برای سفر نداشت؛ بنابراین همزمانی اعلام و اعمال برای مؤثر بودن این تصمیم‌ها بسیار ضروری است.

 و در نهایت مخاطب نکته آخر هموطنان عزیزی هستند که هنوز خطر ویروس وحشی کرونا را باور نکرده‌اند. اگر کسانی فکر می‌کنند همه چیز را باید تجربه کنند باید باور کنند که این تجربه یک تجربه مرگبار است و گاه باید جان خود را قربانی چنین تجربه‌ای کنند. بسیاری از کسانی که امروز در بیمارستان‌ها وضعیت وخیم ونگران کننده‌ای دارند، هرگز تصور نمی‌کردند روزی گرفتار این بیماری شوند، اما امروز با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند. کسانی که با بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی زنجیره انتقال ویروس را تکمیل می‌کنند، علاوه بر آنکه جان خود را به خطر می‌اندازند، جان دیگر هموطنان را نیز با مخاطره مواجه می‌سازند.

 مردم باید مراقبت‌ها را جدی بگیرند، اما مسئولان نیز از اتخاذ تصمیمات ناقص پرهیز کنند و ممنوعیت سفر همراه با فرصت را دیگر تجربه نکنند.

برچسب‌ها