پرونده برجام این روزها با اقدام‌های یک‌جانبه و زورگویانه آمریکایی‌ها شرایط پیچیده‌ای به خود گرفته و بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که دولت کنونی آمریکا تلاش دارد تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به‌نوعی وضعیت این موضوع را مشخص و حتی از آن به‌عنوان برگ برنده‌ای برای پیروزی در انتخابات بهره ببرد.

امید واهی به دموکرات‌ها

قدس آنلاین: پرونده برجام این روزها با اقدام‌های یک‌جانبه و زورگویانه آمریکایی‌ها شرایط پیچیده‌ای به خود گرفته و بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که دولت کنونی آمریکا تلاش دارد تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به‌نوعی وضعیت این موضوع را مشخص و حتی از آن به‌عنوان برگ برنده‌ای برای پیروزی در انتخابات بهره ببرد. بااین‌حال و با توجه به اینکه به انتخابات دوره سیزدهم ریاست جمهوری کشورمان هم‌ زمان چندانی باقی نمانده، برخی تحلیلگران هم این را مطرح می‌کنند که بعضی دولتمردان و افراد وابسته به آن ترجیح می‌دهند تا رئیس‌جمهور بعدی آمریکا، جو بایدن باشد و بدین ترتیب شرایط توافق برجام مسیر بهتر و منطقی‌تری را نسبت به گذشته طی کند تا دولتمردان ایرانی نیز از برجام به‌عنوان دستاوردی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده نام ببرند.

سیاست آمریکا را شخص تعیین نمی‌کند

اسدالله بادامچیان، دبیرکل حزب مؤتلفه و نماینده پیشین مجلس در پاسخ به این تحلیل که برخی افراد کابینه درصدد ورود به عرصه انتخابات ریاست جمهوری هستند، اما منتظرند ببینند که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چه خواهد شد و آیا رئیس‌جمهور بعدی به توافق برجام برمی‌گردد یا نه، تا از آن به‌عنوان دستاوردی برای خود بهره ببرند، می‌گوید: «همان‌طور که برجام نتوانست در موفقیت دولت در موضوع اقتصاد و مسائل سیاسی کشور تأثیر داشته باشد، بلکه برخی تبعات را برای آن داشت، به نظرم در انتخابات ریاست جمهوری آینده هم نقشی ندارد. روی کار آمدن آقای بایدن یا ترامپ تفاوتی ندارد؛ چون سیاست آمریکا را شخص تعیین نمی‌کند، بلکه سیاست یک ابرقدرت را مردان خاکستری پشت پرده تعیین می‌کنند. اینکه تصمیم بگیرند ترامپ یا بایدن روی کار بیاید، ممکن است دومرتبه ذهنیت و نگاه به غرب را در بین برخی اصلاح‌طلبان تقویت کند و آن‌ها تصور کنند که حالا اگر بایدن روی کار بیاید چه اتفاق مهمی خواهد افتاد. درواقع این‌ها همان دیدگاه برد - برد را نسبت به این موضوع دارند، درحالی‌که آمریکایی‌ها هرگز حاضر به امتیاز برد دادن به ایران نیستند. از سوی دیگر، نظام جمهوری اسلامی و کشورمان در موقعیتی نیست که به این‌ها برد و امتیاز بدهد، در نتیجه اینکه راهبرد برد - برد را دنبال می‌کنند، اشتباه است».

وی بابیان اینکه نسبت به برجام هم «من برجام را نه یک قرارداد ترکمنچای می‌دانم نه یک آفتاب تابان»، ادامه داد: «معتقدم برجام هم یک عهدنامه مذاکرات ما بوده و ما در آن مذاکرات نقاط قوت فراوانی داریم. از آن طرف هم مخالفان ما مانند آمریکا و اروپا نتوانستند اهداف خود را پیش ببرند و تلاش کردند از برجام به نفع خودشان استفاده کنند؛ اما آمریکایی‌ها به‌جایی رسیدند که باید از برجام بیرون بروند و منتها حالا که بیرون رفته‌اند، فهمیدند همان موقع که به برجام آمدند، به ایران باخته‌اند».

بادامچیان افزود: «هرچند که ترامپ با نهایت ناشیگری گفت دولت قبلی اشتباه کرده و با ایران توافق کرده است؛ بنابراین تمامی این‌ها رفتار و مسیر اشتباه آن‌ها را نشان می‌دهد؛ اما دراین‌بین اروپایی‌ها کوشیدند تا چندان به‌غلط کردن نیفتند و کمی محافظه‌کارانه عمل کردند و در همین جلسه شورای امنیت دیدید که رأی ممتنع دادند. موضوع دیگر اینکه، وضع به‌هم‌ریخته اقتصاد و بحران‌هایی مانند کرونا در آمریکا موجب برخی اعتراض‌های داخلی نسبت به سیاست‌های دولت ترامپ شده است. اکنون هم که تا آخرین مرحله در برابر ایران جنگیده‌اند و تنها توانستند تحریم افراد ایرانی را در نظر بگیرند. این اقدام واقعاً خنده‌دار است و همه فهمیده‌اند آمریکا در مقابل ایران هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد».

دولت بعدی آمریکا تحریم‌ها را لغو نمی‌کند

وی با بیان اینکه من معتقد نیستم که اگر دولت بعدی آمریکا به برجام برگردد همه تحریم‌ها را لغو می‌کند، تأکید کرد: «ما اگر مقتدر و متکی‌به‌خودمان باشیم، رئیس‌جمهور آمریکا وابسته به هر حزبی که باشد و روی کار بیاید برای ما فرقی ندارد و تنها زمانی که متکی به ملت و مستقل باشیم، می‌توانیم پیش برویم. درمجموع نگاه به بیرون یک نگاه ضعف آمیز و غلط است».

بادامچیان با اشاره به رفتار اروپاییان در قبال کشورمان نیز گفت: «بستگی به شرایط جهانی دارد، وقتی شرایط به‌گونه‌ای است که این‌ها کنار آمریکا قرار می‌گیرند و به برجام رأی می‌دهند و پس‌ازآن آمریکا می‌فهمد این توافق اهدافش را تأمین نمی‌کند و از آن خارج می‌شود، اروپایی‌ها کماکان ظاهراً در برجام می‌مانند اما درعین‌حال با آمریکا همراهی می‌کنند. شرایط بحرانی کشورهای اروپایی سبب می‌شود که انگلیس از این اتحادیه بیرون برود و به فکر خودش باشد. آلمان هم بااینکه از نظر اقتصادی شرایط خوبی دارد در حال سلطه‌جویی بر اروپاست؛ موضعی که نه انگلیس نه فرانسه حاضرند این موضوع را تحمل کنند. از آن‌طرف، آمریکایی‌ها دچار بحران شدید هستند و نمی‌توانند به اروپایی‌ها کمک کنند؛ بنابراین در رأی‌گیری مربوط به پرونده کشورمان در شورای امنیت همه اروپایی‌ها رأی ممتنع می‌دهند و جالب است که حتی وقتی مکانیسم ماشه مطرح می‌شود، باز با آمریکا همراهی نمی‌کنند؛ بنابراین بحران کرونا و شرایط اقتصادی نابسامان، در مسیر تحولات آینده همگی تأثیر دارد و موجب به بن‌بست رسیدن همه تحریم‌های آمریکا علیه ایران می‌شود. ترامپ دنبال تابستان داغ ایران می‌گشت، درحالی‌که تابستان خودش سوزاننده شد».

آن‌هایی که برای بایدن غش می‌کنند، برای ترامپ هم پالس مذاکره می‌فرستند

محمد ایمانی، تحلیلگر سیاسی نیز با اشاره به اینکه «عده‌ای بایدن و عده‌ای هم ترامپ را ترجیح می‌دهند»، تأکید کرد: «واقعیت این است که ما درباره دو دشمن حرف می‌زنیم، دشمنانی که ثابت کردند کمترین اعتقادی به تعامل محترمانه و برابر ندارند. تفاوت آن‌ها صرفاً در تاکتیک است و نه راهبرد تسلیم ایران».

وی ادامه می‌دهد: «همان‌ها که برای اوباما و بایدن غش‌وضعف می‌روند، بارها برای ترامپ هم پالس فرستاده و گفته‌اند حتی از مذاکره در شرایط تحقیرآمیز -مانند آنچه ترامپ با رئیس‌جمهور صربستان کرد- استقبال می‌کنند! این رفتار پرخطر و خیانت‌آمیز، عامل اصلی تشجیع اوباما و ترامپ به تشدید فشارها بوده است».

انتهای پیام/

برچسب‌ها