نان اصلی‌ترین ماده غذایی در سبد خوراک مردم به حساب می‌آید که حداقل قوت لایموت همواره بر سر سفره های ما از قدیم وجود داشته و دارد. نان که باشد دیگر سفرها خالی نیست. باوجود شرایط اقتصادی سختی که در حال حاضر وجود دارد و خیلی از خانواده توان خرید مواد غذایی آنچنانی را ندارند، بودن نان بر سر سفره هایشان آن‌ها را به داشتن حداقل‌ها امیدوار می‌کند.

زور نانوایان به آرد نمی رسد

نان اصلی‌ترین ماده غذایی در سبد خوراک مردم به حساب می‌آید که حداقل قوت لایموت همواره بر سر سفره های ما از قدیم وجود داشته و دارد. نان که باشد دیگر سفرها خالی نیست. باوجود شرایط اقتصادی سختی که در حال حاضر وجود دارد و خیلی از خانواده توان خرید مواد غذایی آنچنانی را ندارند، بودن نان بر سر سفره هایشان آن‌ها را به داشتن حداقل‌ها امیدوار می‌کند. با این حال اما اخبار چندان خوشایندی از بازار عرضه نان در شهر مشهد به گوش نمی رسد و نگرانی‌ها از باب کمبود نان خاطر برخی از خانواده‌ها را نسبت به این موضوع نگران کرده است.

•       تعطیلی نانوایی‌ها یکی پس از دیگری

یکی از شهروندان در این باره می‌گوید: اوضاع عرضه نان در مشهد به طرز نگران کننده‌ای رو به وخامت گذاشته است، طوری که برای ما که در منطقه قاسم‌آباد زندگی می‌کنیم، تهیه نان در چند روز اخیر با سختی روبه‌رو شده است.

وی ادامه می‌دهد: دیروز برای تهیه نان به چندین نانوایی در اطراف خانه سر زدم، اما در کمال تعجب همگی تعطیل بودند وقتی دلیلش را جویا شدم گفتند یا آرد کم شده یا اینکه گرانی گندم و آرد سبب شده تا اکثر نانوایی‌ها به‌ویژه آزادپزها نتوانند آرد تهیه کنند و مجبور به تعطیلی شده‌اند.

او اظهار می‌دارد: درخواست ما از مسئولان این است که به این موضوع هرچه سریع‌تر رسیدگی کنند و اجازه ندهند مردم بیشتر از این بر مشکلاتشان اضافه شود. به نظر می‌رسد این کمبود یا نبود ریشه در جای دیگری داشته باشد که جدای از گرانی و نبود آرد در بازار است.

شهروند دیگری نیز با ابراز گلایه از کمبود نان و تعطیلی خودسرانه برخی از نانوایی‌ها در روزهای اخیر اظهار کرد: چند روزی می‌شود که برای تهیه نان با مشکلاتی مواجه شدیم، به طوری که در محله‌ای که زندگی می‌کنیم نانوایی‌ها بدون دلیل موجه اقدام به تعطیلی خارج از سیستم می‌کنند. یک بار که از یکی از کارگران همان نانوایی‌ها پرسیدم چرا مثل سابق کار نمی‌کنید جواب داد آرد گران شده و صاحب نانوایی می‌گوید نمی‌توانیم با قیمتی که برای نان برای ما در نظر گرفته‌اند، آرد تهیه کنیم و نان دست مردم بدهیم چرا که صرف نمی‌کند برایمان آرد با قیمت بالا بخریم و نان را با همان قیمتی که دولت گفته، دست مردم بدهیم.

•       افزایش قیمت آرد در ۱۰ روز گذشته

در همین حال مصطفی کشتگر، رئیس اتحادیه نانوایان مشهد در خصوص علت تعطیلی برخی نانوایی‌ها در سطح شهر مشهد، در گفت‌وگوبا فارس می‌گوید: تعطیلی دو روز پیش نانوایی‌ها مشکلی خاصی نبود. به طور کل واحدها سه روز عاشورا، ۲۱ ماه مبارک رمضان و رحلت پیامبر هر ساله تعطیل هستند و این‌گونه نیست که هر نانوایی که روز گذشته تعطیل بوده باشد به دلیل مسئله آرد باشد.

رئیس اتحادیه نانوایان مشهد با بیان این نکته که البته اطلاع رسانی کردیم نانواهایی که مشکلی ندارند این دو روز را پخت داشته باشند، بحث آرد را یک مسئله جدی اعلام و می‌افزاید: قیمت آرد از ۱۰ روز پیش به دلیل اعلام خرید تضمینی گندم در بازار آزاد به یکباره افزایش یافت و به بازار شوک وارد شد.

وی با بیان اینکه نانوایان ما کسری آرد خود را از بازار آزاد تأمین می‌کردند، خاطرنشان می‌کند: این آرد در سامانه به قیمت هر کیسه ۵۰ هزار تومان خرید می‌شد که در بازار آزاد هر کیسه به ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان رسیده است.

کشتگر ادامه می‌دهد: این واحدها تا هر زمان که آرد سهمیه‌ای داشتند، استفاده و پس از آن آرد را آزاد تهیه می‌کردند تا چراغ نانوایی روشن بماند؛ حال این سهمیه استفاده و پس از آن قیمت آرد آزاد در بازار گران شده و این واحدها به مشکل برخورد کرده اند.

رئیس اتحادیه نانوایان مشهد یاد آور می‌شود: البته این ماه تدبیری شد و سامانه‌ آرد نیمه یارانه‌ای که اول هر ماه باز می‌شد را این ماه پنج روز زودتر و ۲۵ مهر ماه باز کردند تا نانوایان آرد مورد نیاز خود را تهیه کنند؛ اما بحث این است که واحدها مشکل دارند و سهمیه کفایت پخت نانوایان را نمی‌کند و چنانچه بخواهند آرد را از بازار آزاد تهیه و به قیمت مصوب نان پخت کنند، توجیه اقتصادی ندارد.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به این مطلب که تمام مؤلفه‌های مربوط به قیمت نان افزایش یافته می‌گوید: مایه خمیر از آبان سال ۹۸ تاکنون ۱۰۰ درصد رشد قیمت داشته و بیمه تأمین اجتماعی ابتدای فروردین ۳۰ درصد و حقوق کارگر هم به همین شکل افزایش یافته است؛ این در صورتی است که نانوا منبعی ندارد که بخواهد هزینه‌های خود را تأمین کند جز افزایش نرخ که باتوجه به اینکه افزایش نرخ نداشتیم، نانوایان به مشکل برخورد کردند.

کشتگر با بیان این موضوع که نانوایان دولتی هم تاحدودی با مشکل مواجه هستند؛ اما بیشترین مشکل در واحدهای نیمه یارانه‌ای است، می‌افزاید: کارگروهی تشکیل شده که هر روزه در دو نوبت بازرسی می‌کنند و قرار شده واحدهایی که با تأیید کارگروه کسر سهمیه دارند، طبق مصوبه به آنان سهمیه داده شود.

•       افزایش ۲۵۰تنی  سهمیه آرد نانوایی‌های مشهد

رئیس اتحادیه نانوایان مشهد با اعلام این خبر که البته ۲۵۰ تن آرد به سهمیه‌ها اضافه شده است، می‌گوید: عمده این سهمیه به واحدهایی اختصاص می‌یابد که کمتر از ۲۰۰ کیسه سهمیه دارند.

وی با یادآوری اینکه حدود هزارو۲۵۰ واحد نانوایی با سهمیه یارانه‌ای  و هزارو۱۶۰واحد نیمه یارانه‌ای در سطح شهر مشهد فعال است، خاطرنشان می‌کند: حدود ۱۲ واحد در چند روز اخیر به دلیل اینکه پیشبینی افزایش قیمت آرد را نکرده بودند، تعطیل شدند که خوشبختانه با توزیع آرد مشکلشان رفع می‌شود.

برچسب‌ها