پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی مشهد اختراع خود در زمینه تولید واکسن پپتیدی چندگانه علیه ویروس HTLV۱ را در اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا (USPTO) به ثبت بین‌المللی رساند.

پژوهشگر مشهدی واکسن ویروس HTLV۱ را به ثبت بین‌المللی رساند

به گزارش قدس آنلاین،  دکتر "مونا کبیری" دکتری تخصصی نانوفناوری دارویی این دانشگاه گزارش داد: شیوع ویروس  HTLV۱ در مناطق آندمیک از قبیل ایران و به ویژه خراسان رضوی بالاست و راه‌های انتقال آن مانند ویروس ایدز است.
وی ادامه داد: تاکنون هیچ واکسن مؤثری علیه ویروس HTLV۱  در دنیا تولید نشده است و  این واکسن برای نخستین بار با استفاده از تمامی"اپیتوپ های ایمنی زای" ویروس مزبور  تولید شد.

پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:  ویروس لنفوتروپیک سلول T انسانی تیپ ۱ HTLV-۱ رترویروسی است که سلول‌های لنفوسیت T انسانی را درگیر می‌کند و باعث ایجاد طیف وسیعی از بیماری‌ها در انسان می‌شود.

کبیری با تشکر از دکتر "مجتبی سنکیان" یکی از اعضای تیم تحقیقاتی تولید واکسن مزبور گفت: این واکسن در سپتامبر سال ۲۰۲۰ میلادی با شماره ۱۰۷۸۰۱۵۹ در اداره ثبت اختراعات آمریکا به ثبت رسیده است.

ویروس انسانی 'لنفوتروپیک سلول تی نوع یک' یا HTLV-۱ که اکنون بومی خراسان رضوی معرفی شده یک ویروس قدیمی است که از هزاران سال پیش بشر به آن مبتلا بوده و به دنبال رفت و آمدها این ویروس به ایران نیز انتقال یافته است.

هم اکنون حدود ۲۰ میلیون نفر در سراسر جهان ناقل این ویروس هستند اما این ویروس در برخی مناطق نظیر جنوب ژاپن، کشورهای حوزه کارائیب، آفریقای نیمه ‌صحرایی، آمریکای جنوبی، برخی جزایر قاره اقیانوسیه و شمال شرق ایران شیوع بیشتری دارد.

به گفته محققان وجود ویروس HTLV-۱ در ایران برای نخستین بار در سال ۱۹۹۶ در یک شهروند مشهدی تشخیص داده شد. هم اکنون خراسان رضوی بومی ویروس HTLV-۱ در کشور شناخته شده و شهرستان های نیشابور، مشهد و سبزوار به ترتیب بیشترین شیوع این بیماری را دارند.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با دارا بودن بیش از ۹ هزار دانشجو و افزون بر ۲۳ هزار کارمند بهداشتی و درمانی به عنوان قطب پزشکی شمال شرق کشور مطرح است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها