مسوول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: برای نخستین بار در کشور قلب اهدایی یک جوان مرگ مغزی با اورژانس هوایی در زمان طلایی کمتر از چهار ساعت به تهران منتقل و با موفقیت پیوند زده شد.

یک قلب اهدایی از مشهد به تهران منتقل و با موفقیت پیوند زده شد

به گزارش قدس آنلاین، دکتر ابراهیم خالقی افزود: قلب اهدایی مرحوم محمد امین ارجمند ۲۱ ساله ساکن طبس که به دلیل  تشنج دچار مرگ مغزی شده و به بیمارستان منتقل شده بود برای نخستین بار توسط اورژانس هوایی در قالب طرح انتقال هوایی به تهران منتقل و با موفقیت به یک بانوی ۳۰ ساله تهرانی پیوند زده شد.

وی  ادامه داد: قبل از شیوع کرونا عمل‌های پیوند قلب از بیماران مرگ مغزی در بیمارستان امام رضا(ع) مشهد انجام می‌شد اما اکنون  این بیمارستان ویژه درمان بیماران کرونایی است و قلب‌های اهدایی به تهران و شیراز ارسال می‌شوند و عمل‌های پیوند قلب در این شهرها انجام می‌شود.

مسوول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: زمان طلایی برای انتقال اعضای پیوندی بیماران مرگ مغزی بین هفت تا هشت ساعت است که برای قلب این زمان باید کمتر از چهار ساعت به طول بینجامد.

خالقی افزود: در بیمارستان منتصریه مشهد سایر اعضای این بیمار مرگ مغزی شامل یک کلیه و پانکراس به بانویی ۴۲ ساله ساکن فریمان، کلیه دیگر وی به پسری ۱۱ ساله ساکن خواف و کبد مرحوم ارجمند به یک مرد ۶۰ ساله ساکن مشهد پیوند شد.

همچنین دو قرنیه و قسمتی از پوست وی نیز به بانک چشم دانشگاه علوم پزشکی مشهد و بخش سوختگی بیمارستان امام رضا (ع) ارسال شده ‌است.

مدیر حوادث و فوریتهای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این باره گفت:  قلب مرحوم محمد امین ارجمند با هماهنگی اورژانس کشور و گروه پیوند وزارت بهداشت طی مدت چهار ساعت و با همکاری مطلوب اورژانس هوایی برای پیوند به یک بیمار دچار نارسایی حاد قلبی به تهران ارسال و با موفقیت پیوند زده شد.

دکتر رضا وفایی نژاد افزود: آمبولانس از بیمارستان منتصریه مشهد اعزام و قلب مورد نظر از فرودگاه شهید هاشمی نژاد به تهران ارسال و از آنجا نیز از طریق اورژانس هوایی به بیمارستان شهید رجایی انتقال داده شد و تمام این روند به سرعت انجام شد تا در نهایت قلب این بیمار مرگ مغزی در زمان طلایی به بانوی ۳۰ ساله تهرانی در بیمارستان شهید رجایی پیوند شود.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها