نشست‌ پرسش و پاسخ انیمیشن سینمایی بلند «لوپتو» ساخته عباس عسکری در خانه اجرایی جشنواره واقع در سینما فرهنگ برگزار شد.

به عشق بچه‌های این سرزمین انیمیشن می‌سازم / صنعت انیمیشن؛ موتور محرکه سینمای ایران

به گزارش قدس آنلاین، در این نشست پرسش و پاسخ که با اجرای محمدرضا مقدسیان برگزار شد «محمدحسین صادقی» تهیه کننده گفت: در این شرایط ساخت فیلم کودک و نوجوان انیمیشن کار راحتی نیست  و ما به عشق بچه‌های سرزمین من این کار را انجام می‌دهیم اما متاسفانه شرایط به گونه‌ای است که از حضور بچه‌ها در سالن سینما محروم هستیم و امیدوارم که هرچه سریع‌تر این مشکل و بیماری از جامعه ما رخت بربندد تا لحظات شادی را با بچه‌ها  را تجربه کنند.

وی ادامه داد: پروژه‌های انیمیشین سینمایی نیازمند یک گروه بزرگ هستند. این انیمیشن به عمد «لوپتو» نام گذاری شده، این واژه کرمانی است و به اسباب بازهای دستی گفته می‌شود. سعی کردیم با نامگذاری، این واژه را زنده نگه داریم.

او عنوان کرد: ۵۶ نفر در فرایند ساخت این کار موثر بودند و به خاطر همه گیر شدن بیماری کرونا نتوانستند در اینجا حضور پیدا کنند. شروع فعالیتمان در شهر کرمان با رویای بزرگ ساخت انیمیشن مفرح بوده است  در طول ۱۲ سالی که فعالیت می کنیم به این اثر فکر می کردیم . سالها روی ایده این بخش کار می کنیم‌. این اولین کار سینمایی این گروه است.

وی تاکید کرد: ایده این انیمیشن از زمستان ۹۵ شکل گرفت و در وزارت ارشاد مجوز فیلم «من و فرشته» که نام سابق این کار است  گرفتیم و از سال ۹۵ تا ۹۶ تولید کردیم و از ۹۶ تا الان با حوزه هنری برای ساخت این کار مشارکت کردیم. ما تمام سعی‌مان را کردیم تا برای ساخت این کار، بچه‌های کرمان فعال باشند و برخی از جاها، بچه‌های مشهد به ما کمک کردند. انیمیشن یک پروسه پیچیده و فنی دارد .انیمیشن های خوب را یک استودیو خوب تولید می کند. توان تولید استودیوهای خارج از تهران تفاوتی با استودیوهای تهران ندارند و تنها نکته متمایز بحث مالی کار است. صنعت انیمیشن می‌تواند موتور محرکه کل سینمای ایران باشد.

او عنوان کرد:  یکی از انیمیشن سازان کشور مجارستان تیزر «لوپتو» را که دید، آن را بسیار پسندید.

مهراد اسماعیل پور آهنگساز انیمیشن «لوپتو» هم در این نشست توضیح داد: زمانی که وارد این پروژه شدم متوجه شدم که آقای صادقی و همکارانش چقدر درست به مقوله انیمیشن نگاه می‌کنند. زمانی که این انیمیشن را دیدم متوجه شدم که فضای بومی بر این کار حاکم است. ۹۰ دقیقه فیلم ۴۷ دقیقه آن موسیقی دارد و برای اولین بار در ایران موسیقی باکلام در فیلم هست و سعی بر نگهداری تم فانتزی کار را داشتیم. خیلی زمان می‌برد تا فریم به فریم کار با موسیقی سینک باشد.

برچسب‌ها