حجت‌الاسلام و المسلمین حسین احمدزاده گفت: فرهنگ ما در طول تاریخ وامدار خیراندیشی و نیک اندیشی واقفانی است که جهان را به دور از فقر، جهل و عقب ماندگی خواسته‌اند.

فرهنگ ما وامدار موقوفات و خیراندیشی‌هاست/چرا خیابان‌های شهرها و روستاها را به نام واقفان نامگذاری نکنیم؟

حجت‌الاسلام و المسلمین حسین احمدزاده مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان رضوی به مناسبت دهه وقف در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین به تبیین فلسفه و مفهوم وقف پرداخت و گفت: وقف به عنوان یکی از سنت های ارزشمند پیامبرگرامی اسلام و اهل بیت علیهم السلام و سفارش قرآن کریم به اینکه انسان بتواند پس از مرگ خود همچنان از برکات دنیا استفاده کند، شیوه و فرمولی است که اسلام تجویز کرده و برای جاویدان شدن و ابدی شدن بهترین راه است.

حجت الاسلام احمدزاده افزود: پیامبرگرامی اسلام صل الله علیه و آله وسلم، هم سفارش به وقف کرده اند و هم خودشان به عنوان پیشگام در این عرصه اموال و املاکی را برای استفاده عموم وقف کردند. بنابر فرموده پیامبر(ص) پرونده اعمال انسان ها پس از رفتن آنها از این دنیا بسته می شود، مگر سه کس که یکی از این سه کس فردی است که اموالی را به عنوان وقف از خود به یادگار می‌گذارد و مادامی که به آن وقف عمل می‌شود ثواب این وقف به آن فرد خواهد رسید.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به نمونه هایی از ثبت موقوفات توسط اهل بیت علیهم السلام تصریح کرد: این نمونه‌ها و الزاماتی که در شرع مقدس برای حفاظت و صیانت از این سنت نبوی و سرمایه انسانی ثبت شده، گویای آن است که اسلام قوی ترین ضمانت‌های اجرایی را برای حفظ و صیانت و عمل به وقف قائل شده است. قاعده‌ای فقهی معروف به قاعده وقوف وجود دارد که از بیانات اهل بیت علیهم السلام گرفته شده و همه علما اعلام و مراجع عظام در مورد آن اتفاق نظر دارند.

نقش موقوفات در توسعه فرهنگ اسلامی

وی در ارتباط با نقش موقوفات در توسعه فرهنگ اسلامی گفت: فرهنگ ما در طول تاریخ وامدار خیراندیشی و نیک اندیشی واقفانی است که جهان را به دور از فقر، جهل و عقب ماندگی خواسته‌اند. مقام معظم رهبری هم فرموده‌اند که فرهنگ ما وامدار خیرخواهی و خیراندیشی‌هاست. یعنی اگر امروز در موضوعات مختلف، فرهنگ، مذهب و دین ما نمودی دارد، می‌بینیم که در یک جایی به فرهنگ وقف و موقوفات وصل بوده است. یعنی اگر به حوزات علمیه، مدارس مهم، کتابخانه های بزرگ و مراکز مهم علمی سربزنید مشاهده می‌کنید که بسیاری از افراد بزرگ آنها را وقف کرده‌اند، حتی در حوزه فعالیت‌های اجتماعی، آموزشی و خدمات دیگر آثار و برکات وقف ملموس است.

حجت الاسلام احمدزاده با ذکر نمونه هایی از برکات وقف در حوزه‌های مختلف تصریح کرد: در حوزه فرهنگی و مذهبی، تمام مساجد، مهدیه‌ها، حسینیه‌ها، زینبیه‌ها، مراقد مقدسه و مشاهد مشرفه وقف هستند، در حوزه آموزش مدارس در سطوح مختلف، حوزات علمیه و کتابخانه‌ها وقف هستند، در حوزه اجتماعی و خدماتی از گذشته تا به امروز حتی در مورد آب آشامیدنی هم به وقف متصل بودیم و نمونه‌های فراوانی از وقف چاه‌ها، قنات‌ها، آب انبارها و حتی حمام‌ها و سرویس‌های بهداشتی در مناطق مختلف ثبت شده اند. در حوزه عبور و مرور موارد متعددی از پل ها و جاده ها برای وقف ساخته شده‌اند. در حوزه تفریحی نیز خیرین واقف اماکنی را ساخته و وقف استفاده مردم کرده اند، به عنوان مثال پارک جنگلی وکیل آباد که بزرگترین پارک مشهد است، توسط حاج حسین آقای ملک برای تفریح مردم وقف کرده است. در حوزه درمان نیز در جای جای کشور موارد متعددی بیمارستان و درمانگاه وقفی داریم. دارالایتام‌هایی هم نیز برای جلوگیری از آسیب‌های روحی و اجتماعی به کودکان یتیم تأسیس و وقف شده‌اند. بنابراین می‌بینیم که وقف در تمام شؤون زندگی مردم مسلمان وجود دارد، حتی در کشورهای غیراسلامی هم مشاهده می‌شود در بخش‌هایی از جمله حوزه علمی و آموزشی که پیشرفت جدی داشته‌اند، پشتوانه مالی دانشگاه‌های مهم دنیا از موقوفات است، البته آنها از آن با عنوان وقف تعبیر نمی‌کنند اما همان نوع تعاملاتی که ما با موقوفات داریم را برای آن قائل هستند.

تکریم و تعظیم واقفین امری واجب است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی اضافه کرد: ما باید اولاً سرمایه وقف را که متعلق به تاریخ اسلام و همه نسل‌هاست محترم بدانیم، حقوق واقفین را محترم بشماریم و نام واقفین را گرامی بداریم. از اعضای محترم شوراهای شهر و روستا گلایه مندیم که چرا بخشی از معابر را به نام این بزرگواران نامگذاری نمی‌کنند. ما باید واقفین را تعظیم و تکریم کنیم تا این فرهنگ نشر پیدا کند. آنها واقعاً روح بزرگی دارند و به سطح معرفتی بالایی رسیده‌اند. آنها کسانی هستند که برای حیات و بقای خود برنامه بلند مدت دارند و خداوند در مورد آنها می‌فرماید: «الذین یجاهدون فی سبیل الله باموالهم و انفسهم» یعنی در راه خدا با مال و جان خود جهاد می‌کنند، حتی جهاد با مال بر جهاد با جان مقدم شمرده شده است.

موقوفه مردمی در دهه اخیر رشد قابل توجهی داشته است

وی با تأکید براینکه امروز میزان اقبال مردم به وقف اموال خود نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده است گفت: مجموع موقوفاتی که در دهه چهارم انقلاب اسلامی در ادارات اوقاف استان خراسان رضوی ثبت شده‌اند برابری می کند با مجموع موقوفاتی که در سه دهه اول انقلاب به ثبت رسیده‌اند و مجموع موقوفاتی که پس از انقلاب اسلامی ثبت شده‌اند به نوعی بیشتر است از مجموع تمام موقوفاتی که قبل از انقلاب ثبت شده است که این در واقع رشد و توجه مردم به موضوع وقف و موقوفات را به عینه نشان می‌دهد. در سال گذشته ۲۲۰ موقوفه جدید و در سال جاری از ابتدا تا این لحظه بیش از ۹۲ وقف جدید به ارزش ۷۵۰ میلیارد ریال در استان ثبت شده است که این فقط آمار موارد ثبتی است و آنهایی که هنوز در اداره موقوفات ثبت نشده به حساب نیامده است.

برکات اجتماعی و اقتصادی موقوفات

حجت الاسلام احمدزاده در مورد برکات اجتماعی و اقتصادی موقوفات توضیح داد: در مناطقی که مردم آن متدین‌تر هستند وقف در آن مناطق بیشتر است و در هر منطقه‌ای که موقوفات بیشتری ثبت شده آسیب‌های اجتماعی کمتر است، در مناطقی که بقاع متبرکه امامزادگان وجود دارد، نورانیت ذراره اهل بیت علیهم السلام باعث شده تا آسیب های اجتماعی در آن مناطق کمتر باشد. از ابتدای سال جاری تا به الان بیش از ۷۴ هزار بسته معیشتی از موقوفات، نذورات و کمک‌های خیرین در میان محرومین توزیع شده و در دهه وقف نیز ۱۴ هزار بسته در حال توزیع است. بیش از ۵۰ هزار نفر از خدمات درمانی موقوفات کمک‌های دارویی و درمانی دریافت کرده‌اند، علاوه براین بیمارستان هایی داریم که با تعرفه موقوفه و هزینه کم به بیماران خدمات رسانی می کنند. در حوزه تحصیل نیز حدود ۲۸۵۰ پک تحصیلی در بین نیازمندان توزیع شده است، در حوزه ازدواج نیز ۱۲۴۰۰۰ جهیزیه از عواید موقوفات تهیه و اعطا شده است، ۱۴ نفر زندانی جرایم غیر عمد هم با کمک سازمان زندان‌ها و ستاد دیه از طریق عایدی‌های موقوفه آزاد شدند که اینها همه بیانگر ادامه حیات واقفین است و روح آنها از منافع موقوفات خود بهره‌مند می‌شوند.

اولویت‌های روز حوزه وقف

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در پایان با اشاره به اینکه نمی‌شود تعیبر و مواردی کلی را برای نیازهای امروز در حوزه وقف مطرح کرد توضیح داد: موقوفات باید با توجه به اولویت های آن منطقه شهری و روستایی صورت گیرد، به گونه‌ای که ممکن است یک منطقه نیازمند مدرسه باشد و یک منطقه نیازمند درمانگاه و مسجد و...، اما آنچه به نظر من در شرایط فعلی اولی است، وقف برای ازدواج، اشتغالزایی، تعلیم و تربیت و ترویج معارف ناب اسلامی در اولویت هستند. موردی داشتیم که خیر محترمی هفتادوچهار واحد مسکونی خود را برای زوج‌های جوانی که امکان اجاره مسکن ندارند، وقف کردند، خوب این یکی از کارهای بسیار ارزشمند و نیاز روز جامعه است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها