الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان برای مذاکره درباره مناقشه قره باغ در روسیه اعلام آمادگی کردند.

باکو و ایروان با پیشنهاد روسیه موافقت کردند

قدس آنلاین: نخست وزیر ارمنستان روز دوشنبه در پاسخ به پرسش خبرگزاری تاس که آیا آماده اید برای دیدار با همتای آذربایجانی خود با میانجی گری روسیه به مسکو بیایید؟، گفت: مناقشه قره باغ کوهستانی باید صرفا از راههای صلح آمیز حل شود و این موضع ما است.

وی افزود: متاسفانه جمهوری آذربایجان با این دیدگاه موافق نیست. من آماده ام همه تلاش های ممکن را برای کسب نتیجه ازجمله سفر به مسکو و مذاکره بکار گیرم.

پاشینیان همچنین تصریح کرد که راهکار برای حل مساله قره باغ باید بر توافق دوجانبه و نه تسلیم یکی از دو طرف استوار باشد.

رییس جمهوری آذربایجان نیز در گفت وگو با خبرگزاری تاس بر آمادگی باکو برای مذاکره با طرف ارمنی در مسکو تاکید کرد و اظهار داشت: ما همواره برای دیدار در مسکو و هر مکان دیگر آماده هستیم تا به خونریزی ها پایان داده و راهکار برای صلح را بیابیم.

علی اف افزود: باکو برای هر تماسی آماده است و در این مورد من هنوز دعوت نامه ای دریافت نکرده ام و به همین دلیل این سوال به من مربوط نمی شود.

 وی ادامه داد: بارها با ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه و پیشتر در دوره ریاست جمهوری دمیتری مدودوف دیدارهای سه جانبه بین سران ارمنستان و جمهوری آذربایجان برگزار شد اما پس از آنکه زمام قدرت در ارمنستان عملا به دست جورج سوروس (میلیاردر آمریکایی) افتاد این گونه تماس ها متوقف شد.

اوضاع در منطقه قره باغ از ششم مهر (۲۷ سپتامبر) متشنج شده و ارمنستان و جمهوری آذربایجان یکدیگر را به آغاز جنگ متهم کرده‌اند.

جمهوری آذربایجان در این مناقشه با تکیه بر اصل حفظ تمامیت ارضی خواستار پایان اشغالگری ارمنستان شده و از سوی دیگر طرف ارمنی با استناد به اصل «حق تعیین سرنوشت» خواستار به رسمیت شناخته شدن حقوق ارامنه شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها