رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان که یکشنبه در سفری وارد تهران شد، در ادامه دیدارهایش، روز گذشته نیز با رئیس‌جمهوری کشورمان گفت‌وگو و به بحث و بررسی درباره مسائل و چالش‌های منطقه و مسائل موجود بین دو کشور پرداخت.

ضرورت پررنگ شدن نقش همسایگان در فرآیند صلح افغانستان

 قدس آنلاین: رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان که یکشنبه در سفری وارد تهران شد، در ادامه دیدارهایش، روز گذشته نیز با رئیس‌جمهوری کشورمان گفت‌وگو و به بحث و بررسی درباره مسائل و چالش‌های منطقه و مسائل موجود بین دو کشور پرداخت. عبدالله عبدالله در روز نخست سفرش به ایران با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کرده بود. تحلیلگران مهم‌ترین هدف سفر عبدالله به تهران را تقویت اجماع منطقه‌ای در مورد روند صلح افغانستان و همچنین گسترش همکاری‌های دوجانبه عنوان کرده‌اند.

جنگ در افغانستان به نفع هیچ‌کس نیست

رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان شامگاه یکشنبه با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما در تشریح تحولات این کشور، بابیان اینکه برای موفق شدن مذاکرات صلح بین الافغانستانی، میان کشورهای همسایه اجماع وجود دارد، تأکید کرد جنگ در افغانستان به نفع هیچ کشوری نیست. عبدالله عبدالله در پاسخ به پرسشی درباره ادعای مقام‌های آمریکایی مبنی بر اینکه کشورهای همسایه افغانستان در پی صلح نیستند و از جنگ حمایت می‌کنند، گفت: ۴۲ سال از آغاز جنگ در افغانستان می‌گذرد، این موضوع فرصت‌ها را از مردم ما و منطقه گرفته است. ادامه جنگ به نفع هیچ کشوری نیست و در گام نخست، مردم افغانستان از جنگ رنج می‌برند و در گام دوم، مردم منطقه به‌ویژه همسایه‌های افغانستان از تأثیرات منفی جنگ، متأثر می‌شوند.

عبدالله در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ظرفیت زیاد گسترش مناسبات بین تهران و کابل افزود: حدود ۳ میلیارد دلار میان دو کشور، تبادل تجاری وجود دارد و جمهوری اسلامی در برخی از طرح‌های عمرانی افغانستان کمک کرده و روابط فرهنگی ایجادشده و سطح همکاری‌ها گسترش‌یافته است و این همکاری همچنان ادامه دارد. وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران هم با چالش‌هایی ازجمله ادامه تحریم‌ها مواجه بوده است، افزود: زمینه‌های همکاری زیادی میان دو کشور وجود دارد. عبدالله با تأکید بر اینکه صلح، خواست اکثریت مطلق مردم افغانستان است، گفت: صلح عادلانه و پایدار، صلحی که مالکیت آن با مردم افغانستان باشد و آینده‌ای را ترسیم کند که همه باهم در صلح باشند.

امنیت افغانستان برای آمریکا موضوعی فرعی است

سفر عبدالله به تهران در حالی انجام می‌شود که اخبار منتشرشده از بن‌بست در مذاکرات صلح بین الافغانی که میان دولت کابل و طالبان با حمایت آمریکا از ۲۲ شهریورماه در دوحه قطر آغازشده، حکایت دارد. بر این اساس بسیاری از تحلیلگران حضور رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در ایران را به رایزنی مقام‌های کابل با تهران در مورد پروسه صلح این همسایه شرقی مرتبط دانسته و معتقدند این سفر می‌تواند سنگ بنایی برای توسعه هر چه بیشتر روابط بین دو همسایه باشد.

سفیر اسبق کشورمان در افغانستان نیز حضور عبدالله عبدالله در تهران را در راستای دریافت نظرات مشورتی کشورهای همسایه و کمک‌های احتمالی برای برون‌رفت پروسه مذاکرات صلح از بن‌بست کنونی می‌داند. ابوالفضل ظهره وند دراین‌باره می‌گوید: وضعیتی که اکنون در دوحه پیش‌آمده، وضعیت پیچیده‌ای را به وجود آورده است که می‌تواند بر سرنوشت و موقعیت افغانستان مؤثر باشد. ظهره وند با اشاره به اخبار منتشر شده در یک هفته اخیر در مورد خروج نیروهای آمریکایی‌ از افغانستان افزود: خروج نظامیان ایالات‌متحده از پایگاه بگرام آن هم در هنگامه‌ای که شاهد افزایش حملات گروه طالبان به هلمند هستیم، چیزی جز بی‌اهمیت بودن امنیت افغانستان در نگاه مقام‌های کاخ سفید نیست. وی دراین‌باره توضیح داد: اگرچه دولت ترامپ موضوع خروج از افغانستان آن هم در دو هفته مانده به انتخابات آمریکا و در شویی انتخاباتی دوباره پیش کشیده، اما حقیقت آن است که یانکی‌ها هیچ‌گاه حاضر به خروج کامل از این همسایه شرقی ما نخواهند بود و با ایجاد ناامنی این حضور خود را حفظ خواهند کرد.

سفیر اسبق ایران در افغانستان ادامه داد: در سوی مقابل امنیت و یا ناامنی در افغانستان بر کشورهای همسایه بیشترین تأثیر را گذاشته و از آن‌ها تأثیر می‌پذیرد. مقام‌های کابل هم با درک این موضوع که امنیت این کشور برای واشنگتن مسئله فرعی بوده و راهی در رسیدن به صلح جز نشست و برخاست با کشورهای همسایه نیست، دریکی دو ماه گذشته رایزنی با همسایگان را آغاز کرده‌اند که سفرهای منطقه‌ای آقای عبدالله هم در همین زمینه صورت گرفت. ظهره وند در انتها تأکید کرد: واقعیت آن است که دولت و مردم افغانستان در موضوع اعتماد به آمریکا در پروسه صلح دچار اشتباه شدند و اکنون هم تنها همین مردم همسایه شرقی هستند که باید با کنار گذاشتن اختلاف‌ها پشت یک میز نشسته و برای آینده کشور خود تصمیم‌گیری کنند.

جایگاه مهم ایران در پروسه صلح بین الافغانستانی

رئیس خبرگزاری اطلس افغانستان هم در گفت‌وگو با قدس در تشریح اهداف سفر عبدالله به ایران می‌گوید: همان‌گونه که مستحضر هستید مذاکرات صلح بین الافغانستانی در قطر به دلیل اختلاف میان هیئت کابل و طالبان بر سر برخی چارچوب گفت‌وگوها مدتی است که در دوحه به بن‌بست رسیده و متوقف‌شده است. سید احمد موسوی مبلغ، ادامه داد: اما جدا از این اختلاف‌ها یک دلیل بیرونی هم برای توقف مذاکره وجود دارد و آن هم به این نکته برمی‌گردد که ایالات‌متحده در طول یکی دو سال گذشته که با طالبان ارتباط داشت و درنهایت با این گروه توافق‌نامه صلح را به امضا رساند، در یک پروسه یک‌جانبه در پی حذف کشورهای منطقه از گفت‌وگوی صلح افغانستان بودند. این در حالی است که کشورهای همسایه بیش از همه از اوضاع و تحولات افغانستان متأثر می‌شوند. موسوی مبلغ تصریح کرد: این روندی بود که از سوی جامعه جهانی، کشورهای منطقه و بخش بزرگی از جامعه و رهبران سیاسی افغانستان قابل‌قبول نیست؛ بنابراین جریان‌های سیاسی کابل به دنبال آن بودند که روند صلح را با یک اجماع بین‌المللی و به‌ویژه همسایگان پیش ببرند تا آن‌ها هم بر پروسه صلح نظارت و مشارکت داشته باشند. سفر یکی دو ماه گذشته آقای عبدالله به پاکستان، هند و حالا هم ایران نشان‌دهنده آن است که این جریان اکنون بر یک‌جانبه‌گرایی آمریکا غلبه کرده و زمینه مشارکت همسایگان درروند صلح را هموار می‌کند.

رئیس خبرگزاری اطلس افغانستان درباره نقش جمهوری اسلامی ایران در پروسه صلح افغانستان هم می‌گوید: نقش جمهوری اسلامی به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای در مسائل افغانستان به دلیل اشتراکات موجود یک نقش ذاتی و غیرقابل‌انکار است و اگر آمریکا فکر می‌کند بدون مشارکت ایران می‌تواند این پروسه را به سرانجامی برساند، راهی بسیار عبث را در پیش‌گرفته و برخلاف واقعیت‌های میدانی افغانستان است. وی تأکید کرد: اگر قرار باشد کسی در پروسه صلح نقش‌آفرینی کند، همسایگان کابل هستند و نه کسانی که از هزاران کیلومتر دورتر به این منطقه آمده‌اند. حقیقت آن است که بر خلاف امروز نقش اصلی در پروسه صلح را باید کشورهای منطقه و همسایه به‌ویژه جمهوری اسلامی بااین‌همه مشترکات داشته باشند، نه کشورهایی که منافع آن‌ها در ناامنی است.

برچسب‌ها