نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و ونزوئلا، در آخرین اظهارات خود مدعی شده فشار حداکثری تا تغییر رفتار ایران ادامه می‌یابد و رئیس‌جمهور بعدی آمریکا بایدن باشد یا ترامپ، تفاوت چندانی در سیاست این کشور علیه ایران ندارد. اما این مقام آمریکایی نه‌تنها خبر از تهیه بسته تحریمی داده، بلکه سعی کرده به‌نوعی در خصوص گمانه‌زنی‌های داخلی ایران درباره روی کار آمدن هر یک از نامزدهای انتخاباتی آمریکا و اثرات آن پاسخ بدهد و این را مطرح کند که فردای انتخابات، رئیس‌جمهور منتخب برای مذاکره و رسیدن به توافق درباره اهداف مدنظر آمریکا تلاش خواهد کرد.

پایان خوش خیالی «بایدن خوب - ترامپ بد»

قدس آنلاین: نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و ونزوئلا، در آخرین اظهارات خود مدعی شده فشار حداکثری تا تغییر رفتار ایران ادامه می‌یابد و رئیس‌جمهور بعدی آمریکا بایدن باشد یا ترامپ، تفاوت چندانی در سیاست این کشور علیه ایران ندارد.

الیوت آبرامز این موضع‌گیری در قبال ایران را در گفت‌وگویی با روزنامه سعودی الشرق الاوسط مطرح کرده و مدعی شده است «شکست» دونالد ترامپ در انتخابات سوم نوامبر (۱۳ آبان) آینده، «امید آخر ایرانی‌ها» برای پایان یافتن کمپین فشار و تحریم‌های آمریکاست.

البته اظهارات نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در حالی است که وی در این مصاحبه از تهیه بسته تحریمی جدید آمریکا علیه ایران در ماه جاری خبر داده و اظهار کرده سفر اخیرش به کشورهای اروپایی برای بررسی اوضاع مرتبط با ایران بوده است و محتوای دیدارهای اخیرش با مقام‌های بریتانیا و آلمان بدون اعلام باقی می‌ماند.

سیاست فشار حداکثری هیچ‌گاه متوقف نخواهد شد

اما این مقام آمریکایی نه‌تنها خبر از تهیه بسته تحریمی داده، بلکه سعی کرده به‌نوعی در خصوص گمانه‌زنی‌های داخلی ایران درباره روی کار آمدن هر یک از نامزدهای انتخاباتی آمریکا و اثرات آن پاسخ بدهد و این را مطرح کند که تحریم و سیاست فشار حداکثری هیچ‌گاه متوقف نخواهد شد و فردای انتخابات، رئیس‌جمهور منتخب برای مذاکره و رسیدن به توافق درباره اهداف مدنظر آمریکا تلاش خواهد کرد.

این اظهارات در حالی است که در چند وقت اخیر هر یک از جریان‌ها و گروه‌های داخلی سعی کرده‌اند با تأکید بر ابعاد شخصیتی و سابقه عملکردی هر یک از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، تحلیل و نیز راهکارهایی را برای اتخاذ سیاست مناسب در قبال هر یک از این افراد مطرح کنند. حتی دراین‌بین برخی اصلاح‌طلبان نیز سعی کردند در تحلیل‌های خود این را بگویند که بایدن فردی میانه‌رو و معتدل‌تر نسبت به ترامپ است که می‌توان با وی به توافق بهتری دست‌یافت.

در همین راستا، بایدن چندی پیش در نطق انتخاباتی‌اش در همین باره اظهار کرده باید به‌طور مؤثرتری ایران را به عقب‌نشینی از اقدام‌های بی‌ثبات کننده در منطقه وادار کرد، اقدام‌هایی که در چارچوب توافق هسته‌ای، انجام آن‌ها از سوی آمریکا و متحدانش مجاز شده بود. وی بااینکه بارها در اظهارات خود بر بازگشت به برجام تأکید کرده، اما پیش‌شرط بازگشت به این توافق را انجام خواسته‌های مدنظر آنان و عقب‌نشینی ایران از برنامه موشکی دانسته است.

روزنه شانس برای احیای برجام رو به بسته شدن خواهد بود

گرچه برخی مقام‌های آمریکایی حامی بایدن و نیز خود وی بارها بر این موضوع تأکید کرده‌اند که با روی کار آمدن وی، امکان برگشت به برجام و مذاکره در خلال آن، احتمال بیشتری خواهد داشت، اما بسیاری از تحلیلگران معتقدند حتی با پیروزی بایدن نیز برجام زنده نخواهد ماند.

جدای از پیروزی هر یک از دو کاندیدای انتخاباتی آمریکا، هدف یا راهبرد ثابتی که در اظهارات آن‌ها دیده می‌شود، لزوم رسیدن به توافق جامع با ایران است که بتواند تکمیل‌کننده پازل اقدام‌های آنان و نتیجه‌بخش بودن فشار حداکثری‌شان بر ایران باشد.

گرچه آبرامز در بخشی از اظهاراتش مدعی شده فشار آمریکا در تحقق اهدافش موفق بوده و اگر این مسیر را حفظ کنند، ایران به‌سوی یک توافق‌نامه جدید فراگیر هدایت خواهد شد، اما بااین‌حال بسیاری از تحلیلگران و رسانه‌های آمریکایی نظر دیگری دارند و برخی از آنان مانند وب‌سایت آمریکایی «بیزنس اینسایدر» نیز آشکارا می‌گویند: «تحریم‌های ناشی از اسنپ‌بک هم مانند عناصر دیگر فشار حداکثری چیزی برای تیم ترامپ به ارمغان نیاورده، جز اینکه رنج بیهوده به مردم ایران تحمیل کرده و تهران را برای ادامه راهش مصمم‌تر کرده است». این رسانه به دولت کنونی و بعدی آمریکا توصیه می‌کند در قبال ایران به دیپلماسی بیشتر روی بیاورد.

آمریکایی‌ها موارد تحریمی قبلی را دوباره با عناوین جدید مطرح می‌کنند

در همین رابطه، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بر این باور است که بهتر است آمریکایی‌ها ابتدا به فکر حل مشکلات داخلی خودشان باشند و از سوی دیگر امیدی به نتیجه دادن فشارها و تحریم‌ها علیه ایران نداشته باشند؛ زیرا چند ماه قبل استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد موضوع جدیدی برای اعمال تحریم‌های دیگر ندارند و درواقع تحریم‌های گذشته در حال تکرار است. اینکه نماینده آمریکا این صحبت را مطرح می‌کند درواقع بهتر بود اول اطلاعات و جهت سخنان خودش را با وزیر خزانه‌داری هماهنگ می‌کرد، بعد حرف می‌زد.

ابوالفضل عمویی در گفت‌وگو با قدس اظهار کرد: آمریکایی‌ها درواقع در حال حاضر دو موضوع را دنبال می‌کنند، اولاً موضوعات تحریم شده سابق را باردیگر با عناوین جدید مطرح می‌کنند و می‌گویند تحریم‌های جدیدی اعمال کرده‌اند. علاوه بر آن، سعی می‌کنند با اعمال فشار بر برخی کانال‌های شناخته‌شده برای حل مسائل بشردوستانه و تأمین دارو به‌نوعی برای مردم ایران مشکل‌آفرینی کنند که البته به نظرم در این مسیر دولت باید راه‌حل‌هایی برای رفع این مسئله پیدا کند در غیر این صورت اقدام‌های آمریکایی‌ها تأثیر زیادی بر مردم نمی‌گذارد.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: گرچه آمریکایی‌ها سخت در تلاش‌اند سیاست فشار حداکثری را علیه ایران دنبال کنند، اما این سیاست به نتیجه نخواهد رسید، حالا مجری این سیاست چه ترامپ باشد چه بایدن، آمریکایی‌ها مجبور به بازنگری در سیاست‌های تحریمی و فشار حداکثری هستند؛ چون نمی‌توانند انتظار دستاورد خاصی را از زورگویی‌ها داشته باشند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: ما باید سیاست‌های خودمان در داخل جمهوری اسلامی ایران را مبتنی بر سیاست‌های آمریکا طراحی کنیم. تفاوت چندانی بین بایدن و ترامپ وجود ندارد، حتی بایدن در برخی موضع‌گیری‌ها نشان داده که روی کار آمدنش حداقل برای ایران عواقب بیشتری دارد. بایدن در مقاله آخری که در سی ان ان نوشته، درباره ایران گفته است من راه‌های هوشمندانه‌تری برای فشار بر ایران می‌شناسم. درواقع چه بایدن چه ترامپ در راهبرد فشار حداکثری بر ایران در هدف‌گذاری‌هایشان یکی هستند و تنها در شیوه و تاکتیک اجرای آن فرق دارند؛ اما مهم‌تر از این‌ها نوع واکنش دولت ایران است که می‌تواند آن‌ها را از مسیری که برای اعمال فشار به ایران در پیش‌گرفته‌اند، پشیمان کند و بازدارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها