استاد حوزه و دانشگاه گفت: امام حسن عسکری(ع) فرموده است عبادت به این نیست که زیاد نماز بخوانیم یا روزه بگیریم، بلکه عبادت این است که انسان بیشتر در امور الهی، نظام خلقت، توحید، در مسائل اجتماعی و در عاقبت اندیشی تفکر کند.

بهترین عبادت در نظر امام حسن عسکری(ع) تفکر است/سیاستمداران ما باید از زندگی امام عسکری درس تقوا بگیرند

آیت الله حبیب الله احمدی استاد حوزه و دانشگاه به مناسبت سالروز شهادت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام در گفت و گو با خبرنگار قدس  آنلاین ضمن عرض تسلیت شهادت این امام همام تصریح کرد: در اول سخن باید اشاره ای به شناسنامه و هویت امام عسکری(ع) داشته باشیم که نام مبارک ایشان حسن، کنیه اش ابو محمد با القابی بسیار زیبا مانند زکی و عسکری هستند. پدربزرگوار ایشان امام علی النقی علیه السلام هستند و مادر ایشان که بیشتر در مورد او صحبت خواهیم کرد، کنیزی پاکدامن به نام سوسن هستند. ولادت امام عسکری(ع) هشتم ربیع الثانی سال ۲۳۲، مدت عمر شریف ایشان ۲۸ سال و مدت امامتشان هم ۶ سال است. همسر ایشان که مادر امام عصر حضرت مهدی(عج) است، نرگس یا نرجس نام دارد.

آیت الله احمدی افزود: شهادت امام عسکری(ع) طبق قول معروف هشتم ربیع الاول ۲۰۶ هجری قمری است. علت شهادت امام حسن عسکری علیه السلام مسمومیت بدست معتمد عباسی و محل دفن ایشان در منزل خود و در کنار قبر پدر بزرگوارشان امام علی النقی(ع) در سامراء است. خلفای عباسی هم عصر امام عسکری(ع) معتز، معتدی و معتمد که قاتل حضرت است، هستند.

استاد حوزه و دانشگاه در ارتباط با نسب مادر امام حسن عسکری علیه السلام توضیح داد: مادر امام حسن عسکری(ع) مانند مادر پنج امام دیگر کنیز هستند. نکته جالب این است که مادر این پنج امام همگی از قاره آفریقا هستند. مادران ائمه علیهم السلام غیر از آن امامانی که مادرانشان از تبار عرب هستند، مادر یکی از ائمه یعنی مادر امام سجاد(ع) ایرانی است، مادر امام زمان(عج) اروپایی است و مادر پنج ائمه دیگر یعنی از امام موسی کاظم تا امام حسن عسکری علیهم السلام همگی کنیزانی از تبار آفریقا هستند که به خواست خدا به ازدواج ائمه درآمده و از آنها امام معصوم متولد شده است، از جمله این بانوان مادر امام حسن عسکری(ع) است که نام اصلی او سوسن و القابش حدیثه، سمانه و سلیل است.

آیت الله احمدی ادامه داد: امام هادی(ع) در مورد این همسر خود فرموده است: "سلیل، مسلولةٌ من الآفات و العاهات و الارجاس و الادناس (الانجاس)" سلیل، از بدی‌ها، پلیدی‌ها، زشتی‌ها، ناپاکی‌ها و آلودگی‌ها، پاک و عاری است. ایشان از هرگونه آلودگی پاک بوده اند و هنگامی که به همسری امام درآمده اند دوشیزه بوده اند. این خانم پیش از اسارت در آفریقا به دین حضرت مسیح و دین آسمانی معتقد بوده اند و پس از آنکه به خانه ائمه قدم نهاده است مسلمان شد و فردی بسیار والا مقام است که این فرمایش امام هادی در مورد ایشان دلیل بر عصمت اوست. در نتیجه ایشان مادری شدند که در دامنشان امام حسن(ع) پرورش یافتند.

استاد حوزه و دانشگاه به تبیین شرایط سیاسی دوران امامت امام حسن عسکری(ع) پرداخت و افزود: به خاطر موقعیت اجتماعی والایی که امام حسن عسکری(ع) به مانند سایر ائمه(ع) داشتند، عباسیان نتوانستند این موقعیت و جایگاه را تحمل کنند، البته در برهه ای از زمان که حوادث بزرگی مانند آشوب های داخلی رخ می داد، فرصت کمتری برای تعرض به ائمه(ع) یافتند، اما همواره درصدد محدود کردند و آزار و اذیت ایشان بودند؛ به گونه ای که امامین شریفین عسکریین را به داخل پادگان انتقال دادند و ارتباط ایشان را با مردم و مسلمان ها قطع کردند و اجازه ندادند تا امت اسلامی از تششع فیوضات ایشان بهره مند شوند. به همین خاطر حتی در حصر هم امام را تحمل نکردند و حضرت را در همان زندان مسموم کردند و به شهادت رساندند.

وی ادامه داد: پس از این وقتی خبر ناگوار شهادت حضرت علیه السلام در شهر بزرگ سامراء منتشر می شود، جمعیت بسیار انبوهی برای تشییع پیکر امام حاضر می شوند که می توانیم بگوئیم سامراء چنین روزی را به خود ندیده بود. تشییع با شکوهی برگزار و امام حسن عسکری(ع) را در کنار قبر پدر بزرگوارشان امام هادی(ع) دفن کردند. از افتخارات بزرگ امام حسن(ع) این است که ایشان والد منتظَر هستند. در زیارتنامه امام رضا(ع) از این موضوع تعبیر شده است به "المخصوص بکرامتک"، بنابراین کرامت و فضیلت بزرگی که امام عسکری دارند و هیچکدام از دیگر ائمه(ع) ندارند، پدر بلافصل حضرت بقیة الله فی الارضین امام زمان(عج) هستند.

آیت الله احمدی با اشاره به درس هایی از زندگی و سخنان امام حسن عسکری(ع) گفت: ایشان فرموده اند: "لَیسَت الْعِبَادَةُ کَثْرَةَ الصَّلَاةِ وَ الصَّوْمِ إِنَّمَا الْعِبَادَةُ التَّفَکُّرُ فِی أَمْرِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ" عبادت به این نیست که زیاد نماز بخوانیم یا روزه بگیریم، بلکه عبادت این است که انسان بیشتر در امور الهی، نظام خلقت، توحید، در مسائل اجتماعی و در عاقبت اندیشی تفکر کند و بیشتر و بهتر بتواند در جامعه در جنبه های گوناگون فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی تاثیرگذار باشد. البته نماز، روزه و قرائت قرآن هم به جای خود اما عبادت را امام اینگونه تفسیر می فرمایند که باید بیشتر فکر کنیم و تاثرگذار باشیم.

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: امروز ما هم در مسائل اجتماعی و هم در امور اقتصادی دچار بسیاری از مشکلات هستیم. در زمینه فرهنگ همگی باید اعتراف کنیم که نتوانستیم فرهنگ غنی و صحیح قرآنی و اسلامی را در جامعه پیاده کنیم. متاسفانه برخی تعصب ها و کج اندیشی ها وجود داشته که مردم را نسبت به دین گریزان کرده و به سمت فرهنگ های بی ربط سوق داده است. ما باید اعتراف کنیم که فرهنگ سازی ما ضعیف بوده و باید نهادهای فرهنگی، حوزه های علمیه و رسانه ها درصدد جبران باشند. الان جامعه ما به بیماری مبتلاست. هرچند مسئولان بهداشتی در تلاشند و بسیاری از مردم رعایت می کنند اما همچنان افراد زیادی هم وجود دارند که به مسائل بهداشتی توجه نمی کنند. الان گره گشایی از مشکلات اقتصادی و اجتماعی مردم، یکی از مهمترین وظایفی است که اگر کسی طبق فرمایش امام عسکری(ع) اهل تفکر و تدبر باشد، می تواند تاثیرگذار و به اندازه توان خود از این دردها بکاهد.

وی در پایان گفت: نکته آخر اینکه امام حسن عسکری(ع) فرموده است در همه زمینه ها تقوای الهی پیشه کنید، برای خدا کار کنید و او را در نظر داشته باشید. حزب بازی و جناح گرایی باعث لطمه زدن و فتنه انگیزی در جامعه است. الان جامعه ما نیازمند وحدت رویه است و قوای سه گانه باید با هم متحد باشند. به هیچ وجه اکنون زمان آن نیست که پتانسیل دولت و دیگر قوای سه گانه صرف دعواهای سیاسی شود. این خیانت به مردم و کشور است، همه قوا باید بایکدیگر برای حل مشکلات همفکر ی کنند. این مهمترین پیامی است که باید از این حدیث مبارک امام حسن عسکری به جان و خرد بیفزائیم. ایشان فرموده اند باعث زینت ما باشید نه اینکه باعث ننگ ما باشید. اگر به این حدیث توجه داشته باشیم قطعا می توانیم مشکلات را حل کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها