ایلام- کارخانه نورد ایوان با هزار امید و آرزو و با ارائه مشوق‌های لازم ازجمله تسهیلات ارزان‌قیمت در سال ۱۳۸۷ راه‌اندازی شد و درحالی‌که انتظار می‌رفت نقش بسزایی در تولید ملی و ارزآوری به همراه داشته باشد اما متأسفانه افزون بر دو سال است که این کارخانه چرخ تولید آن از حرکت بازایستاده و کارگرانش بیکار شدند!

فولاد ایلام احیا می شود

قدس آنلاین-گروه استان ها: سال ۱۳۸۷ بود که با بهره‌گیری از متخصصان و مهندسان داخلی عملیات اجرایی کارخانه تولید میلگرد در شهرستان ایوان واقع در شمال استان ایلام آغاز و سال ۱۳۹۰ این کارخانه به بهره‌برداری رسید گرچه قرار بود در کنار تولید میلگرد در کارخانه نورد ایوان فاز تولید شمش فولادی نیز راه‌اندازی شود، ولی این طرح نیز با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی به حال خود رها  شد.

ازآنجاکه بنا بر اعلام مسئولان کارخانه تمامی قطعات و مراحل راه‌اندازی از صفرتا صد کارخانه توسط مهندسان داخلی و بااعتباری بالغ‌بر ۱۵۰ میلیارد تومان انجام‌شده است لذا انتظار می‌رود با توجه به اینکه در سال جهش تولید قرار داریم، مسئولان کارخانه و اجرایی استان نه‌تنها این کارخانه راه‌اندازی کنند، بلکه فاز دوم کارخانه را هم راه‌اندازی کرده تا جوانان بیشتری در استان مشغول به کار شوند.

کارخانه نورد ایوان بزرگ‌ترین تولیدکننده انواع میلگرد آجدار فولادی در منطقه غرب کشور، با ظرفیت تولید ۱۵۰ هزار تن و تولید شمش به ظرفیت ۲۰۰ هزار تن سالانه است که بسیاری از مردم هم چنان در سال جهش تولید در انتظار احیای مجدد این ظرفیت هستند.

ریشه مشکلات

طبق گفته رئیس سازمان صمت استان ایلام،کارخانه فولاد «نورد ایوان» که در زمینه تولید انواع میلگرد آج‌دار در شهرستان ایوان فعالیت داشت، به دلیل مشکلات ناشی از اختلاف سهامداران تعطیل‌شد.

یار الله نصیری بابیان اینکه تلاش می‌شود با همکاری دستگاه‌های مربوطه و قضایی این شهرستان مشکل به‌زودی رفع شود اظهار کرد: احیای مجدد این کارخانه ظرفیت قابل‌توجهی را در اقتصاد و هم‌چنین ایجاد اشتغال در منطقه ایجاد خواهد کرد.

گرچه در خصوص کارخانه نورد ایوان مسئولان انگشت اتهام را به‌سوی اختلافات بخش خصوصی و سهامداران بلند کرده‌اند اما واقعیت این است که برخی از موانع سد راه تولید این کارخانه به مشکلات زیرساختی ازجمله تأمین برق بازمی‌گردد که هنوز مسئولان برای تأمین برق کارخانه نورد فولاد ایوان نتوانستند کاری انجام دهند!

متأسفانه در ایلام نه‌تنها کارخانه نورد بلکه تعطیلی واحدهای اصلی و اشتغال‌زایی شهرک صنعتی ایوان ازجمله کارخانه نورد، کارخانه آرد و تولید مواد صنعتی و شیمیایی (سولفات پتاسیم، اسید و کودهای شیمیایی) نیز همگی از فعالیت بازایستادند و در انتظار اقدامات و تصمیم‌گیری‌های مسئولان است.

ورود دستگاه قضا برای حل مشکلات

مشکلات لاینحل این واحد تولیدی که حالا پای دستگاه قضایی را نیز به این ماجرا بازکرده موجب شد تا  رئیس دادگستری استان ایلام به همراه دیگر مسئولان قضایی و مسئولان اجرایی استان با نشست مشترک سهامداران درراستای رفع مشکلات پای‌کار بیاید.

رئیس ستاد اقتصاد مقاومتی استان ایلام بابیان اینکه با پیگیری‌های انجام پذیرفته مقررشده تا این واحد صنعتی ظرف ۲ ماه آینده به چرخه تولید بازگردد اظهار کرد: ستاد پیگیری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی استان تلاش دارد که به‌تمامی شرکت‌ها و واحدهای تولیدی که برای ادامه فعالیت مشکل حقوقی، قضایی و یا مشکلاتی دیگر دارند کمک کند که به چرخه تولید بازگردند.

علی دهقانی عنوان کرد: بازگشت به چرخه تولید این واحدها هم در اقتصاد استان مؤثر است و هم کارگرانی که در این کارخانه به علت تعطیلی بیکار شده‌اند، مجدداً مشغول به کار می‌شوند.

رئیس‌کل دادگستری استان ایلام تصریح کرد: در راستای تحقق فرمان مقام معظم رهبری مبنی برجهش تولید و همچنین تأکیدات رئیس قوه قضائیه مبنی بر ورود دستگاه قضایی برای کمک به تحقق شعار سال و رفع موانع تولید لذا  تلاش می‌کنیم در این ستاد از ظرفیت همه نهادها و دستگاه‌هایی که در این خصوص مسئولیت و تکلیفی که بر عهده‌دارند برای رفع موانع استفاده شود.

وی تصریح کرد: پس از بررسی‌های صورت گرفته، مقرر شد، اقدامات لازم برای شروع به کار واحد تولیدی انجام گیرد و سهامداران واحد تولیدی قول دادند با حل مشکلات پیش رو، ظرف ۲ ماه این واحد تولیدی شروع به کار کند.

دهقانی تأکید کرد: در حوزه اجرا ستاد تسهیل هم باید کمک بکند تا واحدهای تولیدی سطح استان که به علت‌های مختلف تعطیل‌شده‌اند فعالیت خود را از سر بگیرند و در این راستا دستگاه قضایی هم کمک و حمایت لازم را انجام می‌دهد.

کارخانه نورد ایوان نیازمند تسهیلات

همچنین دادستان ایلام اعلام کرد: تمام تلاش دستگاه قضایی استان این است مشکلات و اختلافات بین سهامداران منجر به سازش و فعال شدن دوباره این واحد تولیدی شود.

افشار خسروی زاد اظهار کرد: بااین‌حال نباید اختلاف بین سهامداران منجر به تعطیلی دوباره این واحد تولید شود.

علاوه بر تلاش مسئولان قضایی استان ایلام برای حل مشکلات، سرمایه‌گذار اصلی طرح نیز در این بازدید اعلام کرد حاضر است ۲۰ میلیارد تومان برای راه‌اندازی مجدد کارخانه نورد ایوان هزینه کند به‌شرط اینکه بانک عامل نیز تسهیلات ۲۰ تا ۳۰ میلیارد تومانی در اختیار این واحد تولیدی قرار دهد.

برچسب‌ها