بندرعباس- حمل‌ونقل دریایی در اقتصاد دریایی هرمزگان نقش بسزایی را ایفا می‌کند و لذا فعالیت شناورهای مسافربری در بنادر این استان اهمیت قابل‌توجهی در رونق اقتصاد دارد اما این روزها این صنعت به دلایل مختلف از جمله سایه اندازی کرونا و کاهش ۶۰ درصدی مسافران در اسکله های جنوب لنگر انداخته است.

کرونا در اقتصاد ناوگان دریایی جنوب لنگر انداخت

قدس آنلاین-گروه استان ها: اسکله‌های بنادر لنگه، خمیر، قشم و کیش در تمام فصول به‌ویژه تابستان از حجم بالای مسافر برای تردد روبرو می‌شود که حالا کرونا سایه سنگینی بر روی آن انداخته است و تا ۶۰ درصد حجم مسافرها را کاهش داده است.

تا پیش‌ازاین حمل‌ونقل دریایی با استفاده از قایق‌های موتوری و هم‌چنین اتوبوس‌های دریایی در جریان بود و مردم برای تردد به جزایر به‌اجبار از قایق‌های تشت کوچک با ظرفیت ۱۰ تا ۱۵ نفر استفاده می‌کردند که شرایط نامساعد جوی ،خطرات زیادی ازجمله غرق شدن را برای هم‌وطنانمان به همراه داشت.

اگرچه اتوبوس‌های دریایی دراین‌بین به دلیل مسقف بودن از استقبال بیشتری برای جابجایی مسافران روبرو بود اما این شناورها نیز به دلیل سبکی در مقابل توفان‌های دریایی تاب نیاورده و گاه و بی گاه حوادث تلخی را رقم می‌زدند مانند خاطره تلخ جان باختن یک خانواده مشهدی در سال‌های پیش که هنوز در بین مردم استان و قایق‌رانان از یاد نرفته است.

حجم مسافر با نرخ دریایی همخوانی ندارد

اگرچه در طی سال‌های گذشته با ورود نسل جدید شناورهای جدید افزایش جابجایی مسافران افزایش و ایمنی حمل‌ونقل دریایی ارتقا داشته است اما به دلیل موج گرانی اخیر و از طرفی سایه‌اندازی کرونا بر جمعیت مسافران لذا این صنعت رو به رشد نیز با رکود و اعتراض مالکان آن‌ها روبرو شده است.

بسیاری از مالکان شناورهای دریایی در حال حاضر نسبت به ثابت ماندن قیمت بلیت شناورهای خطوط دریایی مسافری در استان هرمزگان که در مسیرهای بندرعباس -قشم و بندرعباس- هرمز و بالعکس فعالیت دارند اعتراض داشته و اعلام می‌کنند: افزایش نجومی قیمت قطعات با درآمد و حجم مسافران آن‌ها همخوانی ندارد و لذا باید در نرخ بلیت تجدیدنظر کرد.

اعتراض به نرخ بهای بلیت که حالا با اعتراضات و اعتصابات جسته‌وگریخته مانند هفته گذشته همراه شده است شناور داران را بر آن داشته تا از مسئولان درخواست تجدیدنظر در قیمت‌ها داشته باشند.

 آن‌ها می‌گویند: هزینه‌هایی که از مسافران در خطوط دریایی دریافت می‌کنند کفاف هزینه‌های جاری شناورها ازجمله هزینه سوخت و تعمیر و تجهیز شناور را نمی‌دهد و کار در بین بنادر به‌هیچ‌وجه مقرون‌به‌صرفه نیست!

هزینه جدید نرخ نامه قدیمی

در همین راستا رئیس تعاونی شناورهای تندرو بندرعباس بابیان اینکه نرخ نامه خدمات مسافری از سال گذشته تاکنون تغییری پیدا نکرده اما هزینه‌های نگهداری و جاری افزون بر ۶ برابر شده است اظهار کرد: تغییر نکردن نرخ نامه طی یک سال گذشته، گرانی معیشت و خرج زندگی، تغییر ناگهانی دلار در هشت ماه گذشته و خرید لوازم تعمیرات با دلار باعث شده  تا شناور دارها فشار اقتصادی زیادی متحمل شوند.

اسحاق اصلاحی بابیان اینکه بر روی هر شناور ۱۲ نفر پرسنل به‌صورت مستقیم مشغول به کار هستند ادامه داد: با سایه‌اندازی کرونا و کاهش مسافر و از طرفی افزایش بی‌حدوحصر قطعات لوازم‌یدکی و دستمزدها لذا در حال حاضر درآمد شناورها و جوابگوی هزینه‌های مالکان آن‌ها نیست و آن‌ها قادر به پرداخت حقوق پرسنل خود نیز نیستند.

وی با اشاره به این موضوع که در حال حاضر ۴۲ فروند شناور داریم که به علت مسائل مختلف ۱۴ فروند از رده خارج‌شده است افزود: در صورت تداوم این رویه تا ماه‌های آینده، شاهد خارج شدن تعدادی دیگری از این شناورها  خواهیم بود.

احتمال تجدیدنظر قیمت‌ها

در همین حال مدیر بندر مسافربری شهید حقانی بندرعباس بابیان اینکه هزینه بالای شناورها و تورم پیش‌آمده بسیاری از مالکان شناورها را با مشکل جدید روبرو کرده است بیان کرد: دولت همان‌گونه که برای حمل‌ونقل ریلی و هوایی سوبسید در نظر دارد، باید در این مورد تصمیمی  اتخاذ کند و با حمایت خود کمکی به درآمد شناورها کند.

احمدی زاده بیان کرد: رسالت سازمان بنادر در بحث نوسازی ناوگان استمرار داشته و در حال حاضر کسی بخواهد از تسهیلات استفاده کند امکان آن فراهم است ولی با توجه به افزایش بی‌اندازه قیمت شناور و بلیت جذابیتی برای سرمایه‌گذار وجود ندارد.

وی در خصوص اعتصاب و اعتراضات مالکان شناورها نیز توضیح داد: این موضوع توسط فرماندار بندرعباس، صنعت و معدن و ستاد تنطیم بازار استان در حال بررسی و پیگیری است.

وی بابیان اینکه هم‌اکنون خدمات به مردم برای رفتن به جزایر در حال انجام است و مشکلی از بابت ارائه خدمات نداریم افزود: امیدواریم با فروکش کردن کرونا وضعیت اقتصادی کشور به ثبات برسد ولی شرایط فعلی و کاهش ۶۰ درصدی مسافر در هفت ماه گذاشته منجر به کاهش شدید درآمد شناورها شده است لذا باید چاره‌ای اندیشه شود.

برچسب‌ها