ظرف روزهای اخیر مرگ مشکوک یک شهروند مشهدی و ادعای فوت وی در پی درگیری با پلیس بهانه‌ای شده برای جنجال خبری از سوی رسانه‌های بیگانه با روایتی مغرضانه که وجهه نیروی خدوم، قانونمدار و آرامش‌بخش انتظامی جمهوری اسلامی ایران را نشانه گرفته است.

موج‌سواری بیگانگان بر شکاف تمرد و قانونمداری

به گزارش قدس آنلاین،  ۲۷ مهر ماه مردی با سوابق متعدد سرقت که گفته می‌شود مواد مخدر صنعتی مصرف می‌کرده، در یکی از محلات شهرک حجت مشهد در جریان درگیری شدید با خانواده همسرش اقدام به تهدید و فحاشی آشوبگرانه نسبت به ساکنان محل و بر هم زدن نظم اجتماعی کرد.

مامور کلانتری محل در پی تقاضای کمک از پلیس برای متوقف کردن شرارت و اوباشگری این فرد، در منطقه حضور یافته و اقدام به بازداشت وی با دستبند و مهارش به میله‌های کنار خیابان می‌کند تا یگان سوار کمکی پلیس برای انتقال مجرم، به این محل برسد.

عادت مد شده برخی از شهروندان به ضبط جنجالها و حوادث با دوربین تلفنهای همراه در این صحنه نیز تکرار شده که به تولید و نشر گزارشهای مصور از رفتار اوباشگرانه این فرد در فضای مجازی انجامید. کلیپهای کوتاه ضبط شده از این واقعه نشان می‌دهد مردی جوان با اهالی محل درگیر شده و حتی طی کشمکش با آنها به یک مغازه حمله کرده و سعی در برهم زدن بساط فروشگاه را دارد. حتی به گفته اهالی محل، این فرد ضمن فحاشی به حاضران در محل تهدید به آتش زدن محله کرده است.

کلیپی دیگر نشان می‌دهد فرد آشوبگر توسط یک پلیس موتورسوار بازداشت و در حالی که با استفاده از میله‌های عمودی کنار خیابان مهار شده، در حال فحاشی به پلیس است. مامور انتظامی نیز برای متوقف کردن آشوبگری وی اقدام به فشاندن اسپری به صورت وی کرده و با نشان دادن شوکر تلاش می‌کند تا او را آرام نماید. در حالی که ظاهرا این قائله با رسیدن خودروی پلیس به محل و انتقال وی به کلانتری خاتمه می‌یابد اما گویا فرد مهاجم در این فاصله فوت می‌کند.

چند روز پس از این واقعه ناگهان کلیپهای ضبط شده مردمی، سر از رسانه‌های بیگانه درآورده و دستمایه حمله به ماموران وظیفه‌شناس و قانونمند نیروی جمهوری اسلامی ایران می‌شود تا مغرضانه ادعا کنند موردی را کشف کرده‌اند که سند رفتار خودسرانه پلیس در ایران و قتل یک شهروند است.

قانون و تمرد

این جریان مشکوک رسانه‌ای در حالی است که بر اساس مستندات عینی، شهروند فوت شده با مقاومت اوباشگرانه در مقابل پلیس ایستاده و نسبت به قانون دست به تمرد زده بود. این نوع رفتار مطابق قانون در همه کشورهای جهان "تمرد" محسوب می‌شود و بر اساس همین قوانین وقتی کسی در مقابل مامور پلیس مقاومت کند باید با او برخورد شود.

به موجب ماده ۶۰۷ قانون مجازات اسلامی هرگونه حمله یا مقاومتی که نسبت به ماموران دولت در حین انجام وظیفه آنان به عمل آید "تمرد" و جرم مشهود محسوب می‌شود. یکی از شرایط اساسی لازم برای تحقق این جرم، در حال انجام وظیفه بودن مامور دولت است. ماموران چنانچه در حدود وظایف محول، صلاحیت و اختیارات خود عمل کنند، اعمالشان قانونی است و حمله به آنها یا مقاومت در برابر آنان در این حالت تمرد محسوب می‌شود.

تمرد آشکار

کلیپهای منتشر شده از درگیری این فرد با خانواده همسر سابقش نشان می‌دهد وی در محل اقدام به برهم زدن نظم و امنیت اجتماعی کرده و حتی پس از لمس دستبند پلیس به دستانش باز هم اوباشگری خود را ادامه می‌دهد.

همین کلیپها به صورت بریده و گزینشی از سوی رسانه‌های بیگانه ویراش و با هدف خدشه‌دار نمودن چهره پلیس ایران منتشر شده‌اند.

معاون امنیتی و انتظامی فرمانداری مشهد در همین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: وقتی کسی در مقابل مامور قانون بایستد باید با او برخورد شود.

محمدرضا دانشورنیا افزود: این نزاع خانوادگی و درگیری ابتدا بین مرد و پدرزنش رخ داد. پس از آن خانواده مورد حمله قرار گرفته، از پلیس تقاضای کمک می‌کنند تا برای بازگرداندن آرامش و خاتمه این درگیری مداخله کند.

وی ادامه داد: پس از حضور پلیس در محل، آن مرد که معتاد به مواد مخدر بوده است حین انتقال از محل با پلیس نیز درگیر می‌شود که این درگیری در ادامه منجر به مرگ وی شد.

معاون فرماندار مشهد گفت:  این مرد که با خانواده خود درگیری داشته با پلیس نیز درگیر شده ‌بود لذا مامور انتظامی تجهیزات سازمانی را بکار گرفت که اگر این اقدام را نمی‌کرد ممکن بود اتفاقهای بدتر دیگری روی دهد.

تقید پلیس به اخلاق‌مداری و قانون‌محوری

فرمانده انتظامی خراسان ‌رضوی بلافاصله پس از این اتفاق با ابلاغ "دستور ویژه" خطاب به رییس بازرسی پلیس استان، بر پیگیری سریع پرونده این رخداد و روشن شدن همه زوایای آن تاکید کرد.

سردار محمدکاظم تقوی به سوابق مجرمانه این فرد ظرف چند سال اخیر اشاره و بیان کرد: وی دارای سوابق متعدد نگهداری حشیش و هرویین در سال ۱۳۹۳، سرقت ادوات کشاورزی و گوشی تلفن همراه در سال ۱۳۹۷، سرقت احشام، لوازم خانه و نیز دستبرد به باغ خصوصی مردم در سال ۱۳۹۸ است.

وی همچنین پلیس ایران را مکلف و مقید به اخلاق‌مداری و قانون محوری توصیف و بیان کرد: ماموران انتظامی احقاق حقوق شهروندان را وظیفه و تکلیف خود می‌دانند.

فرمانده انتظامی خراسان ‌رضوی افزود: بر همین اساس این اتفاق نیز به صورت ویژه بررسی و نتایج آن اعلام می‌شود.

وی گفت: هم‌اینک مامور کلانتری حاضر در صحنه این رخداد از سوی بازرسی پلیس احضار و تحقیق از وی در جریان است.

اظهارات بازپرس قتل

بازپرس قتل دادسرای مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: آثار کبودی ناشی از ضرب و جرح روی گردن متوفی بود اما پزشک قانونی علت مرگ را هنوز اعلام نکرده زیرا نیاز به بررسی بیشتر دارد.

علی‌اکبر احمدی‌نژاد افزود: علت مرگ آن فرد هنوز مجهول است و نیاز به تحقیق دارد که توسط بازپرس دادسرای نظامی با نظر پزشک قانونی در جریان است بنابراین هرگونه اظهارنظر در این خصوص تا اعلام نتیجه قطعی فقط حدس و گمان خواهد بود.

مهدی اخلاقی دادستان نظامی خراسان رضوی نیز از تشکیل پرونده در دادسرای نظامی درباره مرگ این شهروند مشهدی در جریان دستگیری توسط مأموران نیروی انتظامی خبر داد و گفت: پرونده‌ای در این ارتباط در دادسرای نظامی خراسان رضوی تشکیل شده و خانواده متوفی نیز شکایت خود را به همین دادسرا ارائه کرده‌اند.

خبرگزای قوه قضاییه نیز شامگاه یکشنبه با انتشار خبری اعلام کرد: مأمور متخلف در پی ماجرای مرگ یک نفر در جریان دستگیری، با قرار بازپرس دادسرای نظامی بازداشت شد. از دو مامور دیگر کلانتری هم که مقتول را به کلانتری منتقل کرده‌اند تحقیق شده و از شهود و مطلعان نیز تحقیقات در حال انجام است که تا فردا ادامه دارد.

در این میان نمی‌توان گفت مامور نیروی انتظامی در خصوص وقوع این حادثه عاری از خطا و اشتباه بوده، بستن متهم به میله فلزی و قرار گرفتن وی در مقابل انظار عمومی را نمی‌توان نادیده گرفت اما روزانه افزون بر ١٦ هزار تماس از سوی مردم با مرکز فوریتهای پزشکی ١١٠در خراسان رضوی برقرار می‌شود که نیمی از آنها به ماموریت پلیسی می‌انجامد.

بنا بر اعلام فرماندهی انتظامی خراسان‌ رضوی افزون بر ٢٠٠ ماموریت منحصربه‌فرد بطور روزانه توسط پلیس انجام می‌شود که البته ممکن است خطایی هم در این بین رخ دهد که به هیچوجه ندیده گرفته نمی‌شود اما تلاش شبانه‌روزی ماموران انتظامی در حال انجام است و نباید با یک اشتباه، کل خدمات پلیس خدوم، قانونمدار و آرامش‌بخش ایران زیر سووال برود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها