محرم و صفر همیشه برای ما پر از خاطرات خوب و ظرفیت‌های متنوع فکری، فرهنگی و دینی بوده است که به تعالی جامعه کمک می‌کند. اما هنوز نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌های این نهاد مردمی و دینی استفاده کنیم و به نوعی دچار کلیشه‌ها در برگزاری مراسم مذهبی هستیم.

پرورش نویسنده های خوب و حمایت از استعدادهای نویسندگی

قدس آنلاین: محرم و صفر همیشه برای ما پر از خاطرات خوب و ظرفیت‌های متنوع فکری، فرهنگی و دینی بوده است که به تعالی جامعه کمک می‌کند. اما هنوز نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌های این نهاد مردمی و دینی استفاده کنیم و به نوعی دچار کلیشه‌ها در برگزاری مراسم مذهبی هستیم. اعضای هیئت انصارالمهدی(عج) کاشمر با توجه به همین ظرفیت‌ها دو سال است که طرحی نو درانداخته‌اند و سعی در ایجاد یک پاتوق کتاب‌خوانی در کاشمر دارند. کارگروه کتاب و کتاب‌خوانی هیئت انصارالمهدی(ع) در دو سال گذشته فعالیت گسترده‌ای داشته و نمایشگاه‌های سیار کتاب بسیاری در مدارس، هیئت‌ها و مراسم‌های مختلف کاشمر برگزار کرده است. آن‌ها موفق شدند تنها در ۱۰ شب از مراسم دهه اول محرم و دهه آخر صفر بیشتر از ۱۰ میلیون تومان کتاب به مخاطبان خود بفروشند.

با مجید باغستانی، مسئول کارگروه کتاب و کتاب‌فروشی هیئت کتابدوست انصارالمهدی(عج) درباره ایده برگزاری نمایشگاه کتاب در هیئت، ظرفیت‌های این نوع از نمایشگاه‌های کتاب و نحوه استقبال مردم از آن به صحبت نشستیم که می‌خوانید.

* ایده این نوع فعالیت و فروش کتاب چطور به ذهن شما رسید؟

** در چند سال گذشته بحث کتاب و کتاب‌خوانی همیشه در هیئت ما مطرح بوده است و فعالیت متوسطی داشتیم، ولی آغاز آن از محرم سال گذشته بود. ما با توجه به دغدغه مقام معظم رهبری در مورد کتاب‌خوانی و سرانه مطالعه، تصمیم گرفتیم کارگروه کتاب و کتاب‌خوانی در هیئت راه‌اندازی کنیم، چون قائل به این هستیم هیئت محلی برای تفکر و تأمل است. می‌خواستیم کمک کنیم کسی که وارد هیئت می‌شود با یک پیش زمینه و تفکری وارد شود و فضاسازی هیئت، از سخنران گرفته تا مداح و... به گونه‌ای باشد که به این پیش‌زمینه، کمک و مخاطب هیئت را به کتاب‌خوانی و مطالعه ترویج کند؛ یعنی شنونده وادار به تفکر شود. به همین دلیل فکر کردیم برای مخاطبانمان هنگام خروج از هیئت چه برنامه‌ای داشته باشیم؟ چطور کمک کنیم آن‌ها پس از هیئت هم اهل تفکر باشند؟ اینجا بود که راه‌اندازی کارگروه کتاب و کتاب‌خوانی در هیئت مطرح و فعالیت ما شروع شد. تصمیممان این بود مستمعین ما پس از هیئت هم ارتباط شان با هیئت و کتاب قطع نشود. فعالیت کارگروه هم خیلی خوب و موفق بود.

* نمایشگاه کتاب را هرهفته برگزار می‌کنید یا فقط در مناسبت‌های خاص؟

** چون هیئت‌های هفتگی در شهرستان‌ها عموماً جمعیت کمی دارند، امکان برگزاری نمایشگاه کتاب به صورت هفتگی نیست، ما هر هفته و به صورت مستمر تبلیغات کارگروه کتاب و کتاب‌خوانی را در هیئت انجام می‌دهیم و درباره کتاب صحبت می‌کنیم.

* یعنی شما در طول سال درباره کتاب صحبت می‌کنید؟

** بله. بچه‌های کارگروه این فعالیت‌ها را انجام می‌دهند. کارگروه ما کتاب‌های شاخص را گزینش می‌کند، سپس آن آثار را مطالعه و خلاصه‌اش را به بچه‌های هیئت ارائه می‌کنند تا آن‌ها را به خواندن کتاب ترغیب کنند.

* شما به غیر از برگزاری نمایشگاه کتاب در هیئت انصارالمهدی(عج) به مراکز دیگر هم خدمات ارائه می‌دهید؟

** بله. مثلاً در مساجد و مدارس نمایشگاه کتاب سیار برگزار می‌کنیم. چندوقت پیش در یک مدرسه سه روز نمایشگاه برقرار کردیم و کتاب‌های خوبی هم به فروش رساندیم. ما سعی کرده‌ایم سیستم نمایشگاه کتابمان سیار باشد تا اگر کسی از ما درخواست کند، خیلی آسان و سریع نمایشگاه کتاب را برای آن‌ها هم برگزار کنیم. یکی از خوبی‌های نمایشگاه ما این است که کتاب‌های ما واقعاً به روز و خوب است. تقریباً تمام موضوعاتی که برای مخاطب ما لازم و جالب است را در لیست کتاب‌ها داریم و فقط منحصر به مخاطب مسجدی و هیئتی نیستیم. بر همین اساس حتی کتاب‌های ترجمه شده را هم آورده‌ایم. البته اوایل فقط با کتاب‌های مذهبی و آیینی شروع کردیم ولی الان موضوعات گسترده‌تر شده حتی قرار است به زودی آثار علمی را هم به کتاب‌هایمان اضافه کنیم و گستره مخاطب و موضوعات را افزایش دهیم.

* من شنیدم حدود ۸ میلیون تومان در ۱۰ شب کتاب فروخته‌اید که این رقم برای یک هیئت بسیار خوب است!

** سال گذشته تعداد کتاب‌های زیادی نداشتیم و فروش معمولی داشتیم، ولی محرم امسال فروش فوق العاده‌ای داشتیم. در دهه اول حدود ۷ میلیون فروش داشتیم و در دهه آخر صفر هم تقریباً نصف همین مبلغ. درمجموع حدود ۱۱ میلیون تومان و حدود ۴۵۰ جلد کتاب فروش داشتیم.

* چطور به چنین موفقیتی رسیدید؟ شما یک کتاب‌فروش هیئتی نیستید و مخاطب شما هم با نیت خرید کتاب به نمایشگاه شما مراجعه نمی‌کند.

** کار خوبی که ما هرساله انجام می‌دهیم این است که هرشب در هیئت یک کتاب خاص را به مخاطب معرفی می‌کنیم. همچنین با کمکی که از بانیان جذب می‌کنیم، این کتاب را با تخفیف بیشتری به مردم می‌فروشیم. جدا از اینکه نمایشگاه کتاب ما همیشه تخفیف ۱۰ درصدی دارد، ما با جذب کمک‌ها روی کتاب‌هایی که قصد معرفی خاص آن‌ها را داریم یک تخفیف ۳۰ یا ۴۰ درصدی می‌گذاریم. یعنی کتاب انتخابی‌مان را با تخفیف بیشتر به مخاطب ارائه می‌دهیم و خوشبختانه نتیجه هم گرفته‌ایم. همچنین در طول سال با مخاطب درباره کتاب گفت‌وگو و برنامه داریم. مثلاً در جلسات هفتگی، کتاب‌های شاخص را معرفی یا درباره کتاب‌های مختلف کلیپ پخش می‌کنیم. سال پیش پویش «نذر کتاب» را در هیئت برگزار کردیم که در آن از مخاطبان خواستیم کتاب‌های بدون‌استفاده یا قدیمی خود را به هیئت تقدیم کنند تا ما آن‌ها را به فروش برسانیم و کتاب‌های جدید و به‌روز تهیه کنیم. در این پویش از بعضی کتاب‌ها که هنوز قابلیت استفاده داشتند برای برنامه «کتاب در گردش» استفاده کردیم، به این صورت هرکتاب چندبار دست به دست و خوانده می‌شد. این‌ها به حرکت ما و علاقه مخاطب به کتاب بسیار کمک کرده است. همچنین باید از اعضای کارگروه کتابمان یاد کنم که مشاوره‌های خوبی به مخاطب هیئتمان می‌دهند.

* فکر می‌کنید الگوگیری هیئت‌های دیگر از خلاقیت شما در تبلیغ و ترویج کتاب، چقدر می‌تواند به آن‌ها کمک کند؟

** بحث کتاب و کتاب‌خوانی در بسیاری از هیئت‌های بزرگ کشور مورد توجه است و استقبال خیلی خوبی هم از آن شده؛ اما تفاوت ما با بسیاری از هیئت‌های بزرگ و کار بزرگ ما این است که نمایشگاه کتاب ما در یک شهرستان کوچک برگزار می‌شود و ما کار سخت‌تر و مخاطب کمتری داریم. همچنین چون مخاطب شهرستانی به خیلی از کتاب‌ها دسترسی ندارد، ما توانسته‌ایم این دسترسی را برای کسانی که اهل کتاب و کتاب‌خوانی هستند، راحت و به روز کنیم. اگر این کتابخوانی در هیئت‌های دیگر حتی به صورت حداقلی و کم اتفاق بیفتد، واقعاً می‌تواند قدم بزرگی در بحث کتاب باشد.

* گفتید فعالیت شما فقط در عرصه کتاب‌های مذهبی نیست و طیف بیشتری از مخاطب را مد نظر دارید.

** بله سال گذشته به این ضرورت رسیدیم دایره مخاطب را گسترده کنیم و امسال موضوعات کتاب‌های ما خیلی بیشتر شده است و حتی دوستان ما کتاب‌های علمی و دانشگاهی را معرفی کرده‌اند. امسال نمایشگاه ما از این موارد هم داشت و خداراشکر از آن‌ها استقبال هم شد. مثلاً امسال قسمت کتاب کودک و نوجوانمان مورد استقبال بسیار خوبی قرار گرفت و مردم هم این نوع کتاب‌ها را از ما مطالبه داشتند.

* برای سال آینده چه برنامه‌ای دارید؛ آیا فکر می‌کنید بتوانید فروش سال آینده را به بیش از ۲۰ میلیون برسانید؟

** بله. ما هنوز اول راه هستیم و دو سال است که این حرکت آغاز شده است. ایده‌های نو به ما پیشنهاد می‌شود. هدف ما این است پس از مدتی بتوانیم همین فروشگاه سیار را به یک پاتوق کتاب و کافه کتاب تبدیل کنیم تا به مرکز کتاب در شهرستان و منطقه تبدیل شود؛ ظرفیت این هدف را داریم و نمی‌خواهیم قانع باشیم. حتی یکی از اهداف ما پرورش نویسنده‌های خوب است. دوست داریم از استعدادهای شهرمان حمایت کنیم و با آن‌ها وارد حوزه تولید شویم.

برچسب‌ها