دبیر کمیته علمی مبارزه با کرونا درباره این شایعه که «ایران به موش آزمایشگاهی داروهای نامعلوم کرونا با عوارض نامشخص بدل شده است» توضیحاتی ارائه کرد.

 توضیح درباره شایعه تبدیل شدن بیماران کرونایی ایرانی به "موش‌ آزمایشگاهی"

قدس آنلاین؛ به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری؛ یک جوسازی رسانه‌ای چند روزی است که اذهان را به سمت خود کشیده است؛ «ایران به موش آزمایشگاهی داروهای نامعلوم کرونا با عوارض نامشخص بدل شده است.»

قانعی با تکذیب این خبر گفت: این‌ها جوسازی‌های رسانه‌ای عده‌ای برای فروش داروهای کرونایی فاقد مستندات علمی و تحقیقاتی است.

خبر دروغ این بود که «دولت روحانی و شخص وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پذیرفته‌اند که کشور ایران به عنوان موش آزمایشگاهی است و ایرانی‌ها را مورد آزمایش داروهای نامعلوم با عوارض نامشخص قرار می‌دهند.» خبری که به نقل از دبیر کمیته علمی مبارزه با کرونا مطرح شده بود.

مصطفی قانعی؛ دبیر کمیته علمی مبارزه با کرونا درباره این شایعه منتشر شده بیان کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا عده‌ای مدعی تولید داروهایی با نام‌ها و عناوین مختلف حتی با اسامی مقدس شدند که اثربخشی هیچ‌کدام از این داروها توسط کمیته علمی تایید نشد؛ به همین دلیل تاکنون هیچ دارویی بدون مستندات وارد عرصه درمان کرونا نشده است.

به گفته وی، برخی مدعیان تولید داروهای درمانی کرونا با وجود مخالفت‌های علمی کمیته تلاش می‌کنند داروی خود را بدون انجام آزمایش روی مردم، امتحان کنند اما خوشبختانه فعالیت این افراد با ورود نیروی انتظامی و نهادهای نظارتی محدود شد.

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین تاکید کرد: این افراد سودجو برای فروش داروهای خود اقدام به جوسازی‌های رسانه‌ای در فضای مجازی کردند تا مردم را به خرید این داروها ترغیب کنند.

قانعی ادامه داد: کمیته علمی مبارزه با کرونا با جدیت در مقابل فعالیت این افراد و جلوگیری از ورود داروهای فاقد مستندات علمی و اثربخشی درمانی به پروتکل درمان بیماری کرونا ایستاده است.

در این فضاسازی رسانه‌ای نقل شده بود که «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برخی از این داروها را بدون اطلاع مردم، روی آنها امتحان می‌کند تا گزارش نهایی را با سازمان بهداشت جهانی ارائه کند. به همین دلیل آمار ابتلا به کرونا هر روز بیشتر می‌شود.» اما قانعی در پاسخ به این نقل قول گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مقابل ورود داروهای فاقد مستندات درمانی به پروتکل درمان کرونا جلوگیری می‌کند و این حرف یک شایعه روسانه‌ای است.

برچسب‌ها