در ادامه تنش های بوجود آمده میان روسای جمهور ترکیه و فرانسه، «رجب طیب اردوغان» خواستار تحریم کالاهای فرانسوی در کشورش شد.

اردوغان خواستار تحریم کالاهای فرانسوی در ترکیه شد

قدس آنلاین: رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، امروز دوشنبه از مردم کشورش خواست تا کالاهای فرانسوی را تحریم کنند.

اردوغان روز گذشنه برای دومین بار ظرف چند روز اخیر از «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه خواسته بود تا «تست روانی» انجام دهد.

اردوغان ماکرون را فردی «گمراه‌» خطاب کرد و گفت «ماکرون به خاطر طرز برخوردش با میلیون‌ها انسان معتقد از مذهبی دیگر باید معاینه روانی شود».

او اخیراً نیز این لفظ را در مورد ماکرون به کار برده بود؛ موضوعی که منجر به فراخوانده شدن سفیر فرانسه در ترکیه به پاریس شد و جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز این اظهارات را «غیرقابل قبول» خوانده و از ترکیه خواست که «این رویارویی خطرناک را متوقف کند».

اردوغان می‌گوید بسیاری از مسلمانان خواستار بایکوت فرانسه هستند.

رئیس‌جمهور ترکیه در انتقاد از ماکرون گفته است: «کسانی که دنیا را غیرقابل سکونت کرده‌اند، ما را مورد هدف قرار می‌دهند، چون بازی آنها را به هم زدیم و چهره واقعی آن‌ها را آشکار کردیم».

روابط فرانسه و ترکیه طی ماه‌های گذشته به خاطر مناقشه لیبی، حفاری‌های ترکیه در مدیترانه و حمایت آنکارا از باکو در جنگ قره‌باغ به شدت تیره شده است.

علاوه بر این موارد اخیراً یک معلم فرانسوی با نشان دادن تصاویر موهن مجله شارلی ابدو در سر کلاس، خشم مسلمانان را برانگیخت تا جایی که یک جوان این معلم تاریخ را با سلاح سرد به قتل رساند.

قتل این معلم فرصت مظلوم نمایی برای فرانسه و حمله گسترده به مسلمانان را فراهم کرد و ماکرون نیز با فرصت طلبی خاص خود و با حمایت از اقدامات این مقتول بار دیگر بر لزوم اجرای لایحه جنجالی خود تاکید کرد که همین امر با انتقادهای جهانی مواجه شد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها