نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: استاندار و مدیرانشان باید طبق قوانین مصوب، قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار و واقعیتی که امروز در صحنه شاهدش هستیم، با نظر، مشورت و تعامل بخش خصوصی بتوانند این بخش را همراه خود داشته باشند تا از این پیچ بسیار سخت تاریخی با سربلندی بیرون بیاییم.

بخش خصوصی از استاندار جدید خراسان رضوی چه انتظاراتی دارد؟

به گزارش قدس آنلاین، محمود سیادت در خصوص اولویت‌های اقتصادی استاندار جدید، اظهار کرد: با عنایت به تجربه نسبتا موفقی که استاندار جدید در خراسان جنوبی داشتند، نشان دادند از جنس مردم و پیگیر مسائل هستند. امیدواریم در این استان که مسائل آن نسبت به خراسان جنوبی بسیار متفاوت و متنوع است، توفیق خدمت داشته باشند.

وی افزود: شرایط کشور بسیار سخت بوده و مدیریت در این شرایط نیز کار ساده‌ای نیست. شاید مطرح کردن خواهش‌ها و خواسته‌های ایده‌آل در شرایطی که تقریبا خزانه دولت خالی است و برنامه‌ها به جای اینکه پنج ساله، میان‌مدت و درازمدت باشد، روزانه شده، کاری منطقی نباشد و از عهده استاندار و حتی مسئولان بالاتر خارج باشد.

سیادت گفت: آنچه می‌توان از استاندار مطالبه کرد این است که در حد اختیارات استان تلاش و مدیران را توجیه کرده و مراقبت کنند که بیشترین خدمت و سهولت را در کار ارباب‌رجوع و بخش خصوصی داشته باشند. آنچه ما در شرایط فعلی شاهدش هستیم، محدودیت‌های بسیار زیادی است که از طریق دشمنان و مخالفان ما در سطح بین‌المللی اعمال شده، شرایط مردم را بسیار سخت کرده و مخصوصا فضای کسب و کار بسیار غبارآلود و سنگین شده است.

حداقل انتظار صاحبان کسب و کار و بخش خصوصی این است که در داخل با مشکل یا تحریم مواجه نشویم

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: در این شرایط حداقل انتظاری که صاحبان کسب و کار و بخش خصوصی از دولت دارد این است که در داخل با مشکل یا تحریم مواجه نشویم. متاسفانه در گذشته اینگونه بوده که بسیاری از بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های سختگیرانه در خراسان به سرعت اجرا می‌شده و مواردی که سهولت داشته با سختگیری و برخورد انقباضی مواجه می‌شده است.

وی اضافه کرد: امیدواریم با توجه به شرایط بسیار حاد اقتصادی مخصوصا شرایطی که در مشهد با آن مواجه هستیم که در قیاس با بسیاری از استان‌ها و شهرها بیشترین آسیب را از ناحیه کرونا داشته و بر گردشگری مذهبی که بیشترین درآمد و سهم را در اقتصاد خراسان دارد، تاثیر منفی گذاشته است، دستگاه‌های متولی بتوانند شرایط فعالان اقتصادی را در مرکز به خوبی توضیح دهند، توجیه کنند و حداقل امتیازات مناسبی را با سهولت‌های ممکن برای استان طلب کنند.

سیادت بیان کرد: به نظر می‌رسد در تجارت خارجی که موتور محرک صنعت و تولید استان است، باید نسبت به گذشته کار بیشتری انجام شود. ما همچنان در مرزهای ترکمنستان و افغانستان مشکل جدی داریم و شرایط مرزها مناسب وضعیت کشور نیست. در شرایطی که بیشترین وابستگی را به درآمد ناشی از صادرات داریم و ارز ناشی از صادرات نیازهای مردم را تامین می‌کند، انتظار از حاکمیت این است که بسیار بیشتر از این سهولت ایجاد کرده و چه در بُعد سیاسی و توسعه روابط با همسایگان و چه در بُعد رفع مشکلات و هماهنگی‌های داخلی برای تسریع در عملیات صدور کالا کمک کند.

باید بخشی از سرمایه‌گذاری‌های کلان کشور را به مشهد و استان بیاوریم

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در بخش تولید انتظار ما این است که بتوانیم بخشی از سرمایه‌گذاری‌های کلان کشور را به مشهد و استان بیاوریم. ما شاهد این هستیم که اکثر سرمایه‌گذاری‌های استان توسط بخش خصوصی انجام شده و با توجه به اینکه در حال حاضر بخش خصوصی به دلایل مختلف انگیزه کافی و توجیه مناسب را برای سرمایه‌گذاری نمی‌بیند، شاهد افت سرمایه‌گذاری هستیم.

وی افزود: در این وضعیت لازم است شرایط حضور سازمان‌های دولتی و غیر دولتی توانمند یا سازمان‌ها و مجموعه‌های وابسته به بخش حاکمیتی غیر دولتی را در استان تسهیل کنیم تا زنجیره تولید تکمیل شده و سرمایه‌گذاری‌های جدیدی انجام شود که بتوانیم بخشی از اشتغال از دست رفته ناشی از کرونا را توسط این بخش جبران کنیم.

خراسان رضوی در همه بخش‌ها نیاز به تغییر و توجه بسیار زیادی دارد

سیادت با بیان اینکه خراسان رضوی در همه بخش‌ها نیاز به تغییر و توجه بسیار زیادی دارد، عنوان کرد: در سال آخر دولت هستیم و واقع‌بینانه این است که در این سال نمی‌توان انتظار کار متفاوت و اساسی از دولت داشت اما با توجه به اینکه شرایط کسب و کارها به قدری آسیب دیده و سخت شده، از کارکنان و مدیران دولتی حداکثر انتظار را داریم و امیدواریم با توانی که از استاندار انتظار داریم و نوع پیگیری‌هایی که در خصوص مسائل مرزی و مختلف در خراسان جنوبی داشتند بتوانند با توان مضاعف و به کارگیری همه مدیران دولتی و به خصوص توجه و مشورت بیشتر با بخش خصوصی که امروز بیشترین بار و سنگینی شرایط را تحمل می‌کنند، موثرتر از گذشتگان باشند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه یکی از کارهایی که استاندار قبل آغاز و دنبال کردند، موضوع معین‌های اقتصادی و اقتصاد مقاومتی بود، تصریح کرد: این کار به شکلی کمک گرفتن از بخش خصوصی و کار خوبی بود. ما از ابتدا نیز این نگرانی را داشتیم و در مصاحبه‌های مختلف هم بیان کردیم که اگر این کار نهادینه نشود و از بالا و با مرکز هماهنگ نباشد، این نگرانی وجود دارد که با رفتن آقای رزم‌حسینی تمام کارهایی که در این مدت انجام و ریل توسعه استان به این بخش منتقل شد و بیشترین توجه و انرژی استاندار و همکارانشان در این بخش متمرکز بود، این پروژه متوقف شود.

استاندار جدید معین‌های اقتصادی را رها نکند

وی ادامه داد: اکنون از استاندار انتظار داریم که این موضوع را رها نکنند. این کار حرکتی بود که با تلاش زیادی شروع و تاحدودی نیز مسیرش هموار شد، اگر رها شده و یا نسبت به آن بی‌توجهی شود، ما به نقطه اول برمی‌گردیم و این همه انرژی که گذاشته شده، هدر می‌رود. این یکی از مواردی است که باید به آن توجه خاصی شود.

سیادت گفت: رفع موانع تولید مهم‌ترین موضوع اقتصادی کشور است، زیرا مقام معظم رهبری نیز امسال را سال جهش تولید معرفی کردند، همچنین اشتغال و تولید ثروت موضوع مهمی بوده و امروز مانند گذشته برای واردات ارز نداریم و باید نیازهای خود را در داخل تامین کنیم. اگر نگاه مدیران، نگاه همکاری، همراهی و حمایت باشد،  بسیاری از مشکلات فعلی واحدهای تولیدی و صنفی ما و همه آن‌ها که در بخش خصوصی چرخ اقتصاد کشور و استان را به حرکت در می‌آوردند، قابل حل است.

استاندار و مدیرانشان شرایط بسیار سخت کار کردن در فضای تحریمی و کرونا را درک کنند

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: انتظار ما این است که خود استاندار و مدیرانشان شرایط بسیار سخت کار کردن در فضای تحریمی و کرونا را درک کنند، حداکثر حمایت را در همه بخش‌ها از بخش خصوصی داشته باشند و با همکاری مجلس و تعامل خوبی که آقای رزم‌حسینی با قوه قضاییه و بخش حاکمیتی غیر دولتی ایجاد کردند و حفظ آن فضا بتوانند هم در استان و هم در مرکز احقاق حق کرده و به بخش خصوصی کمک کنند.

وی اضافه کرد: این مهم‌ترین مساله بوده و لازمه‌اش این است که طبق قوانین مصوب، قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار و واقعیتی که امروز در صحنه شاهدش هستیم، با نظر، مشورت و تعامل بخش خصوصی بتوانند این بخش را همراه خود داشته باشند و از نظرات و تجربیات بسیار ارزشمند بخش خصوصی استفاده کنند تا از این پیچ بسیار سخت تاریخی که اکنون گرفتارش هستیم، با سربلندی عبور کنیم.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها