نمایندگان ادوار مجلس خراسان رضوی منابعی مطلع از اوضاع کشور و مشکلات مردم و افرادی با سواد سیاسی بالا هستند که حداقل مدت ۴ سال در رأس امور حضور داشته و قانون‌گذاران کشور بوده اند.

نمایندگان قبلی خراسان‌ رضوی در مجلس امروز چکاره‌اند؟/ از گلخانه‌داری تا وزارت‌

به گزارش قدس آنلاین، از سال ۱۳۵۹ تاکنون مجلس شورای اسلامی و نمایندگان راه‌یافته به این مجلس ۴۰ سال مرجع قانونگذاری و رتق و فتق مشکلات مردم بوده و حرف و درد مردم در این کرسی به گوش مسؤولان کشوری می‌رسد و آن‌ها به امور و مشکلات مردم می‌پردازند.
حال کسانی که پس از حضور حداقل ۴ ساله در چنین مجمعی و راس امور به هر دلیلی صندلی نمایندگی خود را ترک کردند، سرمایه‌ای گرانبها با خود بیرون آورده و آن‌ها با نحوه، نوع و راه حل مشکلات مردم آشنا بوده و از همه مهم‌تر به قانون کشور و نحوه قانون‌گذاری مسلط هستند، بی شک می‌توانند مرجع رجوع مدیران و نمایندگان جدید و کم تجربه مجلس باشند، اما حالا این نمایندگان کجا هستند؟ دولت و دستگاه‌ها از اطلاعاتی  که این افراد دارند چطور استفاده می‌کنند؟ برای اطلاع از سرنوشت نمایندگان سابق مجلس با چند تن از نمایندگان ادوار مشهد و کلات گفت وگو کردیم.

نمایندگان مجلس، سرمایه‌های انسانی هستند/ بازی‌های جناحی، کابوس پیشرفت کشور

جواد آرین‌منش  در پاسخ به شغل کنونی خود اظهار کرد: در مجلس نائب رئیس کمیسیون فرهنگی بودم و اکنون رئیس هیئت امنا و معاون آموزشی و پژوهشی موسسه آموزش عالی آرمان رضوی هستم، پس از پایان دوره خدمت بنده در مجلس یکی از نمایندگان هم‌دوره بنده به نام آقای محبی‌نیا به عنوان رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور انتخاب شد که از بنده درخواست کرد با توجه به اینکه من اصالتا‍ً دانشگاه فرهنگیان بودم با بنده همکاری کنید و به عنوان قائم مقام یا معاون دانشگاه در کنار ما حضور داشته باشید، بنده به دلیل مشهد بودن خانواده‌ام قصد بازگشت به خراسان را داشتم که ایشان پیشنهاد کردند بنده رئیس دانشگاه منطقه دو کشور که مرکز آن خراسان یعنی سه استان خراسان شمالی، جنوبی و رضوی بود، بشوم. حدود دو سال با وی همکاری کردم که پس از تعویض آقای محبی‌نیا من هم از دانشگاه فرهنگیان درخواست بازنشستگی کردم و تاکنون فعالیت بنده به موسسه آموزش عالی آرمان رضوی منتهی شده است.

نماینده ادوار مجلس  نمایندگان مجلس را در هر کشوری سرمایه‌ی انسانی دانست و افزود: متاسفانه ما برای این سرمایه‌های انسانی هیچ سازمان و برنامه‌ای نداریم؛ برای مثال کمیسیون‌های مجلس مشاور دارند، مرکز پژوهش‌های مجلس امر مشاوره به نمایندگان را عهده‌دار است یا هر وزارت‌خانه‌ای حوزه‌های پارلمانی و امور مجلس دارد، لایحه ابتدا در دستگاه‌های اجرایی زمینه‌ها و مقدماتش فراهم شده و به مجلس ابلاغ می‌شود، نمایندگانی که تجربه مدیریتی و اجرایی داشته‌اند باید در این حوزه‌ها از آنها استفاده شود، کسانی که از مجلس بیرون می‌آیند وارد سردخانه‌ای می‌شوند که متاسفانه اصلا از ظرفیت‌های این افراد استفاده نمی‌شود، شما مشاهده می‌کنید در استانداری‌ها و فرمانداری‌ها افرادی با پیشینه درخشان، یا بیکار مطلق هستند یا از ظرفیت‌های آنها استفاده نمی‌شود.

وی افزود: در بازی‌های جناحی همیشه نیمی از ظرفیت‌های کشور کنار گذاشته می‌شوند، در دنیا وقتی حزبی حاکم می‌شود تا رده‌های مدیریتی عالی تغییراتی ایجاد می‌شود، اما مدیران میانی دست نخورده باقی می‌مانند، چراکه آنها کار تخصصی انجام می‌دهند، وقتی در کشور یک استاندار عوض می‌شود و به عنوان مثال، جریان اصلاح‌طلب به اصولگرا تغییر پیدا می‌کند استاندار معاونین خود را عوض می‌کند و این تا پایین رده ادامه یافته و نتیجه این می‌شود که افرادی که تجربه‌ای اندوخته‌اند بیکار می‌شوند و از ظرفیت‌های آنها استفاده لازم صورت نمی‌گیرد، بنابراین همیشه کشور ما نیمی از ظرفیت‌های مدیریتی خودش را بلا اثر می‌کند، نمایندگان مجلس هم همینطور هستند، چه‌بسا نمایندگانی که سرمایه‌هایی بودند که بیکار مطلق هستند و مثل یک بازنشسته اوقات خود را در پارک می‌گذرانند یا اینکه ناگزیر به حوزه‌هایی ورود پیدا می‌کنند که اصلا ربطی به تجربیاتشان ندارد.

آرین‌منش سازوکاری برای نمایندگان بیکار خواستار شد و تکمیل کرد: پیشنهاد من این است نمایندگانی که از مجلس خارج می‌شوند، مجلس برای آنها ساز و کاری طراحی کند که آنها در حوزه‌های قانون‌گذاری یا نظارتی ورود پیدا کنند، کار مجلس که فقط قانون‌گذاری درون مجلس نیست، مجلس کار نظارت هم دارد، در زمینه‌های کارشناسی در مرکز پژوهش‌ها در دیوان محاسبات، در بخش‌هایی که این تخصص ها مورد نیاز است این ظرفیت‌ها رها نشوند، این امر کمک می‌کند هم امور کشور بهتر و با افراد با تجربه ارتقا یابد، هم وقت این افراد با ظرفیت پر شده و بیکار نمی‌مانند.

مدیران، از ثروت نمایندگان ادوار مجلس غافل نشوند/ دانشگاه مجلس مشاور تربیت می‌کند

سید هاشم بنی‌هاشمی  شغل فعلی خود را آزاد اعلام و اظهار کرد: بنده مهندس ساختمان و در زمینه کار نظارت بر ساختمان‌ها فعال هستم، ساخت‌وسازی نداریم، ولی نظارت بر ساختمان‌ها را انجام می‌دهم.

نماینده ادوار مشهد ادامه داد: پس از خروج از مجلس، شروع به یک سری کارهای تحقیقاتی در زمینه گلخانه‌ها کردم و توانستم چند متر از گلخانه‌ها را طراحی کرده و به صورت پایلوت بسازم که اکنون برای اشتغال های کوچک آماده و این گلخانه‌ها دارای تکنولوژی خوب و همچنین ارزان قیمت است.

وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما نمایندگان مجلس پس از ترک کرسی نمایندگی در چه حوزه‌هایی می‌توانند مفید باشند؟، گفت: تعدادی از نمایندگان مجلس دانشگاهی هستند که در همان دوران مجلس هم دست در کارهای تحقیقاتی دارند و زمانی که کرسی مجلس را ترک می‌کنند به کار قبلی خود مثل تدریس و امور علمی بازمی‌گردند، تعدادی هم تجربیات اجرایی دارند که به کارمندانی در دستگاه های مختلف بودند که می‌توانند به کار خودشان در سطوح بالاتر بازگردند.

بنی‌هاشمی با تاکید بر آثار زیان‌بار تکبر نمایندگان برای خود و جامعه، متذکر شد: بسیاری از این افراد که در شهرستان‌ها هستند، وقتی به تهران می‌آیند بیشتر جذب وزارت خانه‌ها می‌شوند که از نظر بنده صحیح نیست، بنده خودم به استان و شهر خودم بازگشتم، کسانی که در تهران می‌مانند ظرفیت‌های کاذبی در آن‌ها بوجود می‌آید که هم برای فرد و هم برای جامعه زیان‌بار است، اینکه زمانی ما نماینده مجلس بودیم نباید باعث تکبر ما شود و درگیر اینکه جایگاه ما باید سازمانی و بسیار عالی یا کارشناسی و مدیریت دستگاه‌های وزارت خانه‌ها باشد شویم.

نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی تکمیل کرد: مجلس همانند دانشگاه، یک دوره علم‌آموزی ۴ساله است که پس از آن شما تجربیاتی کسب می‌کنید که می‌تواند در هر کجا بنا به بستر کاری به خصوص مدیران می‌توانند از تجربیات نمایندگان استفاده کرده و مشاوره بگیرند، نماینده تشخیص می‌دهد مشکلی که فرد به آن برخورده مشکل قانون گذاری‌ است یا اجرایی، این به شرطی کارآمد است که فرد تصور نکند هنوز نماینده مردم در مجلس است او نماینده بوده اما حالا دیگر کرسی مجلس را در کارنامه کنونی خود ندارد و نباید به این امر تکیه کند.

نیازمند ارائه تجارب نمایندگان در قالب پژوهشکده هستیم/ توجه به توانمندی کشور، شرط اجرای کامل قوانین

رضا شیران خراسانی  خود را وکیل پایه یک دادگستری اعلام و تشریح کرد که پس از مجلس مشغول به کار سابق خود، وکالت شدم.
نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بعد از خروج از مجلس، نمایندگان فعلی مجلس که از دوستان من هستند در مواردی از بنده مشورت می‌گیرند و من هم مواردی که در ذهنم هست خدمتشان عرض می‌کنم.

وی در رابطه با نحوه و موقعیت کارآمدی نمایندگان ادوار در جامعه و نظام تبیین کرد: نمایندگان به صورت کلی به لحاظ ارتباط کارمندی یا استخدامی‌ای که دارند به دستگاه‌های مربوطه‌شان بازگشته و تجاربی که در حوزه نمایندگی کسب کردنه‌اند را می‌توانند در حوزه اجرا برده و استفاده کنند.

شیران خراسانی بهترین ایده را در رابطه با کارآمدی نمایندگان ادوار، تأسیس پژوهشکده‌ دانست و تشریح کرد: لازم است به صورت پاره وقت یا همایش‌های موضوعی ماهیانه نمایندگان ادوار در تخصصی که پیدا کردند آنجا به ارائه تجربه در امور بپردازند، به عنوان مثال مجمع تشخیص مصلحت که برنامه هفتم را در دستور کار دارند یا خود مجلس یا دولت می‌توانند از این پژوهشکده‌ها استفاده کنند، فردی که در کمیسیون صنایع، اجتماعی، قضایی و باقی کمیسیون‌ها دو دوره نماینده بوده است می‌تواند تجربیات خود را در پیش‌نویس برنامه‌ی‌ هفتم توسعه ارائه داده و به روند اجرای قوانین و تنظیم برنامه کمک کند.

نماینده سابق مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: گاهی اوقات برنامه‌ نوشته شده، اما به دلیل عدم توجه به توانمندی‌های کشور در حوزه مربوطه، این برنامه ۳۰ درصد بیشتر به اجرا نمی‌نشیند، به عنوان مثال، وقتی که مدت اعتبار برنامه ششم توسعه فرهنگی اقتصادی اجتماعی کشور به اتمام رسید، هفتمین برنامه اداره کشور اگر مطابق با واقعیات تنظیم نشود آن برنامه می‌شود یک برنامه متوهم، نه یک برنامه واقعیتگرا، به عنوان مثال، ما در برنامه ششم نوشتیم که استان‌های همجوار دریاها و خلیج‌فارس باید ۳۰ درصد از آب آشامیدنی مورد مصرفشان را از آب شیرین‌کن استفاده کنند، این درست و حکم است اما آیا قابلیت اجرا دارد؟ وقتی تحقیق می‌کنیم متوجه می‌شویم که این در عمل به پنج درصد هم نمی‌رسد.

شیران ادامه داد: نمایندگان ادوار این‌ها را دیده‌اند و نوشته‌اند و تجربه دارند، می‌توانند انتقال تجربه کنند که این مشکلات دوباره گریبان‌گیر نمایندگان جدید نشود و برنامه‌ای که قابلیت اجرایی داشته باشد را بنویسند، قانونی قابل تداوم است که قابلیت اجرای بالایی داشته و بستر اجرایی آن در جامعه فراهم باشد، ما نیازمند ارائه تجارب نمایندگان در قالب پژوهشکده هستیم.

سخنان نمایندگان سابق مردم در مجلس شورای اسلامی که اینبار نماینده نمایندگان ادوار مجلس در کشور هستند، پیامی حاوی قدرت تأثیرگذاری یک نماینده مجلس در امور کشوری است، نمایندگان ادوار مجلس که اکنون دیگر نام نماینده مجلس به نماینده ادوار در کارنامه آن‌ها تبدیل شده، برگ بعدی کارنامه‌شان مشکل گشایی و کمک به مشکل‌گشایان همان مردمی‌ست که نماینده آن‌ها بودند.

شایسته است از آن‌ها به عنوان منبع اطلاعاتی آگاه، مشاور، راهنما و حامی برای مدیران و نمایندگان جدید مجلس شورای اسلامی استفاده شود تا در امور کشور مثمر ثمر بوده و کشور را از فشار اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی با تدابیر و تجربه خود رهایی دهند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها