بوشهر- افزایش قیمت گوجه‌فرنگی که سال‌هاست به برکت کاشت خارج از فصل به‌پای ثابت سفره‌های خانواده‌های ایرانی تبدیل‌شده برای همگان گران تمام‌شده و موجب بالا گرفتن اعتراض مردم شده است.

گرانی گوجه‌فرنگی در قطب تولید محصول

قدس آنلاین-گروه استان ها: افزون  بر یک ماه است که گوجه‌فرنگی در رقابت با سایر میوه‌های وارداتی و لوکس مانند موز کورس رقابت برداشته و حتی در این مدت توانسته تا گوی رقابت را نیز برباید و باقیمت ۱۰ الی ۱۷ هزار تومان در بازار جولان دهد.

قیمت افزایش گوجه‌فرنگی آن‌هم در استانی که خود قطب تولید این محصول است برای مردم آن کمی عجیب به نظر می‌رسد و ازاین‌رو خواستار نظارت و دخالت بیشتر مسئولان هستند.

با پایان یافتن  فصل برداشت گوجه در استان‌های شمالی کشور باید گوجه مصرفی از جنوب کشور و استان بوشهر تأمین شود و در حال حاضر گران شدن کرایه حمل‌ونقل بهانه‌ای شده تا عده‌ای قیمت آن را برای انتقال آن از جنوب به سایر شهرها دلیل گرانی این محصول تلقی کنند.

البته کشاورزان مدعی هستند که افزایش قیمت نهاده‌ها مانند کود و بذر و سم باعث افزایش قیمت شده است.

در این راستا عده‌ای دلالان را موجب گرانی می‌دانند برخی شرایط آب و هوایی و برخی صادرات را به‌عنوان متهم گرانی این محصول معرفی می‌کنند.

فصل برداشت نزدیک است

گوجه ارزان می‌شود در همین راستا معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بابیان اینکه فصل برداشت گوجه در مزارع این استان از ۲۰ آبان آغاز خواهد شد بیان می‌کند: به‌طور حتم حالا که قیمت‌ها افزایش داشته و کمبود در بازار مشاهده می‌شود احتمالاً برداشت هم زودتر اتفاق خواهد افتاد.

خسرو عمرانی با ابراز امیدواری از این موضوع که تا پایان هفته با برداشت محصول گوجه در برخی از مناطق استان قیمت گوجه‌فرنگی کاهش پیدا خواهد کرد ادامه می‌دهد: سطح زیر کشت گوجه‌فرنگی خارج از فصل در استان بوشهر ۱۱ هزار و ۲۰۰ هکتار است که پیش‌بینی می‌شود ۵۸۰ هزار تن گوجه‌فرنگی امسال از این سطح زیر کشت برداشت شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بابیان اینکه به‌طورمعمول کمترین میزان برداشت گوجه‌فرنگی در آبان ماه  و بیشترین میزان برداشت گوجه در دی‌ماه است ابراز می‌کند: طی روزهای آینده با رسیدن به حداکثر میزان برداشت لذا قیمت این محصول به‌شدت کاهش و نیاز هم‌وطنان در سراسر کشور برای خرید این محصول رفع می‌شود.

سیاست تنظیم بازار

حتماً به یاد دارید که دو سال پیش آن‌قدر تولید این محصول زیاد بود که خریداری برای آن پیدا نمی‌شد و لذا کشاورزان جنوب به نشانه اعتراض گوجه‌ها را وسط جاده‌ها ریختند.

سال ۹۸ کمبود و گرانی گوجه به‌گونه‌ای بود که قیمت یک قوطی رب گوجه‌فرنگی را به ۲۲ هزار تومان رساند اما با بارش‌های خوبی که در کشور شاهد بودیم برداشت این محصول از بازار تقاضا سبقت گرفت و به کیلویی ۲۰۰ تومان رسید که حتی بسیاری از کشاورزان ترجیح دادند تا از خیر برداشت محصول گذشته و آن را در مزرعه رها کنند.

حال با دیگر با افزایش قیمت‌ها جای خالی سیاست  تنظیم بازار در این روزها بیش از گذشته نمایان شده است.

برچسب‌ها