بوشهر- کمبود سیمان در طی روزهای گذشته موجب شده تا روند سرعت ساخت‌وسازها در استان بوشهر کاهش‌یافته و بسیاری از مردم و پیمانکاران ساختمانی برای تأمین نیازهای خود با مشکل مواجه شوند.

توقف ساختمان‌سازی پشت دیوار کمبود سیمان

قدس آنلاین-گروه استان ها: افزایش قیمت سیمان و کاهش عرضه آن باعث شده تا مجریان پروژه‌ها برای تأمین مصالح  و ادامه پروژه با مشکلات جدی روبرو شوند.

بسیاری از شهروندان بابیان اینکه این استان دارای سه کارخانه تولید سیمان است حال این پرسش را مطرح می‌کنند که چرا باوجود سه کارخانه فعال اما امکان تأمین سیمان موردنیاز وجود ندارد؟!

گفتنی است در این راستا باوجوداینکه برخی از مسئولان افزایش ساخت‌وسازها را به دلیل شرایط آب و هوایی مسبب کمبود سیمان می‌دانند اما در مقابل بسیاری از شهروندان نظارت ضعیف دولتمردان را علت این کمبودها عنوان می‌کنند.

مشکلات پیمانکاران

در همین راستا جاسم دربندی یکی از فعالان حوزه ساخت‌وساز به خبرنگار ما می‌گوید: درحالی‌که سیمان یکی از مصالح موردنیاز ما برای ساخت خانه است، این روزها سیمان را به‌سختی پیدا می‌کنیم.

وی عنوان می‌کند: سیمانی که در روزهای گذشته باقیمت ۱۶ هزار تومان خریداری می‌کردیم در حال حاضر به قیمت  ۲۸ هزار تومان رسیده  و همین قیمت هم نایاب شده است و عده‌ای نیز از این فرصت برای سودجویی بیشتر بهره می‌برند.

این پیمانکار ساختمان بابیان اینکه افزایش قیمت سیمان بر روی دیگر مصالح ساختمانی مانند بلوک و تیرچه نیز تأثیر گذاشته است بیان کرد: بسیاری از همکاران بنده با کارفرمایان متعددی برای اتمام کار و تحویل پروژه سر زمان مقرر قرارداد بسته‌اند لذا این افزایش یک‌باره قیمت سیمان هزینه‌های تمام‌شده ما را با افزایش شدیدی روبرو کرده و به ضرر پیمانکاران تمام می‌شود.

وی بابیان اینکه بااین‌حال بسیاری از پیمانکاران حاضرند سیمان را به همان قیمت گران هم تهیه کنند اما این محصول در بازار بسیار کم شده است.

این فعال حوزه عمرانی  بابیان اینکه استان بوشهر سه کارخانه سیمان ازجمله کارخانه دشتستان را در اختیار دارد و نباید کمبود این محصول در بازار استان محسوس باشد ادامه داد: باوجوداینکه مهم‌ترین تولیدکنندگان سیمان در کشور در کنار ما هستند اما عجیب است که امکان تأمین سیمان موردنیاز وجود ندارد.

 وی بابیان اینکه بازار تابع عرضه و تقاضا است و با کاهش سیمان شاهد افزایش قیمت هستیم افزود: با توجه به تعدد کارخانه‌های سیمان در کشور که بخش اعظمی از آن صادر می‌شود لذا به نظر می‌رسد نظام توزیع بیش از هر چیز دیگر اشکال دارد.

کاهش تولید علت گرانی

در همین راستا معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت استان بوشهر بابیان اینکه میزان تولید کارخانه سیمان دشتستان به دلیل تعمیرات دستگاه‌ها به ۵۰۰ تن در روز رسیده است اظهار کرد: استان بوشهر برای انجام امور عمرانی به روزانه پنج هزار تن سیمان نیاز دارد که اکنون فقط سه هزار تن سیمان آن از طریق کارخانه‌های استان تأمین می‌شود و دو هزار تن کمبود سیمان در استان داریم.

ابوالقاسم محمد زاده با اشاره به ظرفیت تولید سیمان در کارخانه دشتستان اظهار کرد: این کارخانه روزانه سه هزار و ۵۰۰ تن سیمان تولید می‌کند که در حال حاضر این رقم به دلیل تعمیرات کاهش‌یافته است.

وی بابیان اینکه تعمیرات این واحد تولیدی احتمالاً تا ۲۰ آبان ماه ادامه داشته باشد اذعان کرد: در همین راستا مقررشده فعلاً کارخانه‌های تولیدی تأمین سیمان موردنیاز بازار داخلی را در دستور کار قرار دهند.  

به گزارش قدس در روزهای اخیر صادرات سیمان مشکلات زیادی در اجرای برخی طرح‌های عمرانی ایجاد کرده است و در پی این کمبود، استاندار بوشهر نیز به کارخانه‌های این استان اعلام کرد درصورتی‌که نیاز بازار داخلی استان را تأمین نکنند به‌هیچ‌وجه اجازه صادرات نخواهند داشت.

ریشه گرانی سیمان

کمبود سیمان در بازار که حالا با افزایش قیمت و راه افتادن بازار سیاه نیز همراه شده است یکی از سؤال‌هایی است که مخاطبان به دنبال پاسخ آن از طرف مسئولان هستند.

بسته سیمان به علت افزایش قیمت پلی پروپلین که ماده اولیه آن است، افزایش‌یافته و به ازای هر تن به میزان  ۴۰ هزار تومان به قیمت سیمان پاکتی افزوده‌شده است

در همین راستا معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر بابیان اینکه قیمت سیمان افزایشی نداشته است اظهار کرد: افزایش قیمت‌ها و نوسان آن ناشی از افزایش قیمت بسته‌بندی و پاکت سیمان است.

رضا جمالی در همین راستا عنوان کرد: سیمان ازجمله کالاهایی است که قیمت مصوب دارد و افزایش قیمتی که این روزها رخ‌داده مربوط به بسته‌بندی است.

وی عنوان کرد: بسته سیمان به علت افزایش قیمت پلی پروپلین که ماده اولیه آن است، افزایش‌یافته و به ازای هر تن به میزان  ۴۰ هزار تومان به قیمت سیمان پاکتی افزوده‌شده وگرنه قیمت سیمان فله تغییر نکرده است.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر تأکید کرد: اکنون قیمت هر پاکت سیمان باید ۲۲ هزار تومان باشد و اگر تخلفی در زمینه گران‌فروشی مشاهده شود با آن برخورد خواهد شد.

وی همچنین گفت: با توجه به گرانی هزینه حمل‌ونقل عاملان سیمان سعی می‌کنند نیاز خود را از داخل استان تأمین کنند و کمتر سراغ کارخانه‌های خارج از استان می‌روند.

برچسب‌ها