نخست وزیر ارمنستان از مسکو خواست در مورد مسائل امنیتی با ایروان رایزنی کند.

روسیه: جنگ به ارمنستان برسد، از ایروان حمایت خواهیم کرد

قدس آنلاین: وب سایت وزارت امور خارجه ارمنستان اعلام کرد ، نیکول پاشینیان، نخست وزیر نامه‌ای را برای پوتین، رئیس جمهور روسیه ارسال کرده که در آن "اوضاع" در قره‌باغ و "چالش‌های بوجود آمده" بطور مفصل شرح داده شده است.

در این نامه ، به ویژه ، به "جزئیات  انتقال تروریست‌های مسلح خارجی از خاورمیانه و مشارکت آنها در درگیری ها در  قره باغ " اشاره شده است.

طرف ارمنی در پیام خود برای تعیین "نوع و میزان کمک" مسکو به ایروان براساس معاهده دوستی ، همکاری و کمک متقابل، اوت ۱۹۹۷ ، انجام "رایزنی های فوری" را خواستار شده است.

وزارت خارجه روسیه در واکنش به نامه نخست‌وزیر ارمنستان برای کمک به تامین امنیت کشورش اعلام کرد"ما بار دیگر بر تعهدات روسیه در رابطه با جمهوری ارمنستان تأکید می‌کنیم، روسیه در صورت انتقال مستقیم درگیری‌ها به خاک ارمنستان ، کلیه کمک های لازم را به ایروان ارائه خواهد کرد."

تنش‌های میان آذربایجان و ارمنستان بر سر قره باغ از ۲۷ سپتامبر  از سرگرفته شد. هرکدام از طرفین دیگری را آغازگر این درگیری می داند.

 طرفین درگیری تاکنون سه بار در خصوص آتش بس توافق کرده اند. آخرین توافق آتش بس میان طرفین از روز ۲۶ اکتبر (۵ آبان) اجرایی شد، اما پس از این توافق نیز همانند دفعات گذشته طرفین از عدم رعایت آتش بس از سوی طرف دیگر خبر دادند.

درگیری ها در قره باغ در سال ۱۹۸۸ آغاز شد که منطقه خودمختار قره باغ  خروج خود از ترکیب  آذربایجان شوروی را اعلام کرد. در جریان رویارویی مسلحانه در سالهای ۱۹۹۲-۱۹۹۴ ، آذربایجان کنترل قره باغ و هفت منطقه مجاور را از دست داد. از سال ۱۹۹۲ ، مذاکرات در مورد حل و فصل مسالمت آمیز منازعات در چارچوب گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا ، به ریاست سه کشور روسیه ، ایالات متحده و فرانسه در جریان است. آذربایجان اصرار دارد که تمامیت ارضی خود را حفظ کند ، ارمنستان از منافع جمهوری خودخوانده قره باغ دفاع می کند زیرا خود قره باغ طرف مذاکره نیست.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها