معاون شهردار مشهدمقدس با اشاره به افزایش تعداد کودکان کار در مشهد گفت: ساماندهی کودکان کار از طریق همکاری با دستگاه‌های متولی دنبال می‌شود.

افزایش قابل توجه کودکان کار در مشهد/ ساماندهی با جدیت دنبال می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، محمد مصحفی اظهار داشت: به دلیل وضعیت اقتصادی و شیوع ویروس کرونا تعداد افرادی که به عنوان کودک کار در معابر و تقاطع‌ها فعال هستند، افزایش قابل توجهی پیدا کرده که این موضوع حساسیت زیادی را ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه این موضوع نشان‌دهنده این است که وضعیت اجتماعی جامعه نیاز به توجه بیشتری دارد، افزود: در این میان شهرداری و سایر دستگاه های ذی ربط نیز وظایفی دارند که باید انجام دهند، اما واقعیت این است که به دلیل نبود هماهنگی مناسبی میان دستگاه‌های متولی، طرح‌های پیش از این مطرح شده نیز به نتیجه‌ای نرسیده است.

مصحفی تصریح کرد: دغدغه‌ای که دادگستری درباره کودکان کار دارد برای ما غنیمتی است که منجر به این خواهد شد تا دستگاه‌های مختلف موظف شوند، وظایف خود را انجام دهند.

مصحفی اضافه کرد: طرح «سایبان مهر» در راستای ساماندهی کودکان کار حدود یک هفته است که با همکاری دادگستری، شهرداری و بهزیستی در حال انجام است و مقرر شده این طرح، تا زمانی که بحث کودکان کار به وضعیت مطلوبی برسد ادامه داشته باشد.

معاون شهردار و رییس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد، ادامه داد: با وجود اینکه موانع زیادی در سر راه وجود داشت طرح در حال حاضر به شکل مطلوبی پیش رفته است.

وی ادامه داد: جمع آوری کودکان کار از چهارراه‌ها و معابر توسط شهرداری انجام می‌شود که با توجه به حساسیت‌های شورای شهر و شهردار در این زمینه، تاکید شده تا موضوعات رفتاری و فرهنگی در زمان جمع‌آوری و انتقال کودکان به محل‌های تعیین شده رعایت شود.

مصحفی با اشاره به اینکه همه این کودکان را نمی توان کودک کار نامید، خاطرنشان کرد: تعدادی از این کودکان زیر نظر برخی از افراد سودجو فعالیت می‌کنند لذا بعد از جمع‌آوری با نظارت دادگستری و غربالگری با والدین کودکان تماس گرفته شده و نسبت به مسئولیت قانونیشان توجیه می‌شوند.

وی ادامه داد: در بسیاری از موارد خانواده‌ها نیازمند توانمند سازی در حوزه اقتصادی و غیره هستند که در این زمینه همکاران ما در معاونت اجتماعی و اداره مشارکت‌ها طرح‌های خود را توسعه داده اند، به این معنی که در حد توان برای توانمندسازی خانواده‌های نیازمند که مجبور هستند کودکانشان را برای کار به چهارراه‌ها بفرستند، اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

معاون شهردار و رییس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد افزود: برنامه‌ریزی‌های لازم برای توانمندسازی کودکان در کنار خانواده‌ها نیز انجام می‌شود.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها