بسیاری از افراد حتی با اجباری شدن ماسک در معابر و اماکن عمومی از این ابزار برای پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ استفاده نمی‌کنند. تصورشان هم این است که ماسک موجب کاهش اکسیژن‌رسانی به بدن می‌شود و خطرناک است.

ماسک بزنید؛ نفس بکشید

قدس آنلاین:  بسیاری از افراد حتی با اجباری شدن ماسک در معابر و اماکن عمومی از این ابزار برای پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ استفاده نمی‌کنند. تصورشان هم این است که ماسک موجب کاهش اکسیژن‌رسانی به بدن می‌شود و خطرناک است. به همین خاطر وقتی از این افراد سؤال می‌شود چرا ماسک نمی‌زنید بیشتر آن‌ها می‌گویند به هنگام استفاده از ماسک نفس کم می‌آورند و دچار مشکل می‌شوند. ادعایی که البته خیلی خالی از پشتوانه کارشناسی هم نیست. هستند -هرچند بسیار کم- متخصصانی که معتقدند پوشاندن صورت با ماسک نه تنها هیچ فایده‌ای برای پیشگیری از بیماری کرونا ندارد بلکه برای بدن انسان مضر هم است.

خانم مارگاریتا  گریس بریسون، متخصص نورولوژی از کشور آلمان یکی از این افراد است که ویدئویی از وی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. او در این کلیپ به صراحت می‌گوید: با تغذیه سالم، مصرف فراوان آب سالم، حرکت زیاد، زندگی اجتماعی همراه با رفاه و شادی، استنشاق هوای پاک می‌توانیم سیستم بدنی خود را در مقابل ویروس‌ها از جمله کرونا تقویت کنیم اما دولت‌ها دقیقاً همین چیزها را از ما دریغ می‌کنند و توصیه می‌کنند دست‌هایمان را ضدعفونی کنیم، دهان و بینی‌ خود را بپوشانیم و بعد در اندک زمانی انواع محصولات ضدعفونی‌کننده دست که فاقد هرگونه کنترل‌های بهداشتی هستند وارد بازار می‌شوند، این درحالی است که ما حتی نمی‌توانیم میزان آلرژی‌ها و بیماری‌های پوستی را که بر اثر این گونه محصولات در آینده به‌وجود خواهد آمد تصور کنیم.

وی با اشاره به اینکه قطر یک ویروس ۰.۰۸ میکرومتر است، می‌افزاید: اما قطر منافذ ماسک‌های معمولی بین ۸۰ تا ۵۰۰ میکرومتر است که با هر بار شستن بزرگ و بزرگ‌تر می‌شوند پس یک ماسک به هیچ وجه از شخص در مقابل ویروس محافظت نمی‌کند.

وی پوشش صورت با ماسک را موجب کاهش اکسیژن‌رسانی به مغز می‌داند و می‌گوید: کمبود اکسیژن جلو رشد مغز را می‌گیرد و آسیبی که بر اثر آن به‌وجود می‌آید به هیچ وجه قابل جبران نیست. در واقع مغز انسان بسیار حساس است و در مقابل کمبود اکسیژن واکنش نشان می‌دهد. برای مثال سلول‌های عصبی در هیپوکامپ مغز وجود دارند که بیش از سه دقیقه نمی‌توانند بدون اکسیژن زنده بمانند. ضمن اینکه کمبود مزمن اکسیژن سبب می‌شود مهم‌ترین علائم هشدار کمبود اکسیژن مغز از قبیل سردرد، خواب‌آلودگی، گیجی، عدم تمرکز و دیرکرد در پاسخ‌دهی از بین برود؛ انسان به آن‌ها عادت می‌کند درحالی که کارایی و عملکرد شخص تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

او با بیان اینکه ماسک برای کودکان و نوجوانان اصلاً قابل قبول نیست چون آن‌ها به صورت طبیعی و خدادادی دارای یک سیستم ایمنی بسیار فعال و قوی هستند، می‌گوید: باید افراد را در تصمیم‌گیری برای روبه‌رو شدن با خطرات کمبود اکسیژن و استفاده از ماسکی که آن‌ها را در مقابل ویروس‌ها محافظت نمی‌کند، آزاد گذاشت.

با وجود این، بیشتر کارشناسان چنین ادعاهایی را که در شبکه‌های اجتماعی درباره استفاده از ماسک مطرح می‌شود غلط و گمراه‌کننده توصیف می‌کنند.

ماسک مانع رسیدن اکسیژن کافی به مغز نمی‌شود

دکتر مینو محرز، فوق تخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا در این باره به قدس می‌گوید: اظهارات خانم مارگاریتا گریس بریسون مبنای علمی ندارد و نمی‌شود روی آن حساب کرد، چون تحقیقات و آزمایش‌ها نشان می‌دهند حتی ماسک‌های شش‌لایه هم مانع رسیدن اکسیژن به میزان کافی به مغز یا دیگر اعضای بدن انسان نمی‌شود چه رسد به ماسک‌های معمولی که مردم از آن‌ها استفاده می‌کنند. در واقع هوا از پارچه‌هایی که برای ماسک استفاده می‌شوند عبور می‌کند و در صورت استفاده صحیح، جلو نفس کشیدن فرد را نمی‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه ماسک‌های پارچه‌ای موجب هایپوکسی یا نرسیدن اکسیژن کافی به بدن نمی‌شوند، تصریح می‌کند: پزشکان جراح ساعت‌ها با ماسک، بیماران را جراحی می‌کنند اما دچار کمبود اکسیژن نمی‌شوند و مشکلی در این زمینه پیدا نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه انتقال ویروس کرونا به انسان از طریق هوا و ترشحات تنفسی است، می‌افزاید: بنابراین برای ایجاد «مانع در برابر قطرک‌های آلوده» باید صورت را پوشاند، یعنی ماسک کمک بزرگی به افراد است تا به کرونا مبتلا نشوند. در واقع طبق مطالعاتی که انجام شده است چنانچه دو نفر مقابل هم بدون ماسک صحبت کنند، اگر یکی از این دو نفر مثبت باشد، به احتمال ۹۵ درصد نفر دوم هم مثبت می‌شود، اما اگر هر دو نفر ماسک زده باشند ریسک ۹۵ درصد به ۱.۵ درصد می‌رسد. بنابراین توصیه می‌شود افراد تاحد امکان از خانه خارج نشوند و اگر هم بیرون می‌آیند حتماً ماسک بزنند؛ در این‌صورت است که می‌توان این بیماری را کنترل کرد.

استفاده از ماسک همچنان در صدر راه‌های پیشگیری از کرونا

دکتر مسعود مردانی، عضو دیگر کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا هم ادعای نرسیدن اکسیژن کافی به بدن در صورت استفاده از ماسک را فاقد مبنای علمی و غیرمستند می‌داند و به قدس می‌گوید: یافته‌های علمی نشان می‌دهد ویروس کرونا از طریق هوا انتقال می‌یابد و پوشاندن صورت حداقل تا کشف واکسن کرونا بهترین روش برای مقابله با آن است؛ یعنی استفاده از ماسک همچنان در صدر راه‌های پیشگیری از کرونا قرار دارد و این موضوع هم مورد تأیید سازمان جهانی بهداشت و همه مؤسسات بین‌الملی بزرگ دنیا مثل سی‌بی‌سی آمریکا، انجمن متخصصان بیماری‌های عفونی آمریکا و انجمن متخصصان بیماری‌های عفونی اروپاست. حال اگر کسی در یک کشوری حرفی غیرمستند و علمی گفت، نباید به آن اهمیت داد چون ممکن است بدآموزی داشته باشد و همین افرادی که ماسک می‌زنند را هم منصرف کند.

وی با اشاره به اینکه اگر کسی معتقد است ماسک مانع اکسیژن‌رسانی کافی به بدن و یا هر مشکل دیگری می‌شود باید یافته‌های خود را در اختیار سازمان جهانی بهداشت قرار بدهد و چند مقاله علمی هم بنویسد، می‌افزاید: اگر به مقالات این فرد استناد شد و یافته‌هایش مورد تأیید سازمان جهانی بهداشت و انجمن‌های معتبر علمی قرار گرفت ما هم از آن‌ها استفاده می‌کنیم. مردم نباید به شایعه‌ها و ادعاهای گمراه‌کننده توجهی کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که بعضی از افراد به دلیل بیماری‌های تنفسی مثل آسم بر این باورند نمی‌توانند از ماسک استفاده کنند، آیا نباید معافیت‌های پزشکی شامل حال آن‌ها شود، می‌گوید: چه کسی گفته برای بیماران آسمی پوشیدن صورت با ماسک بد است؟ اتفاقاً استفاده از ماسک برای این گروه از بیماران خیلی هم خوب است چون از ورود آلاینده‌های موجود در هوا و عوامل بیماری‌زا به دستگاه تنفسی و ریه‌ها جلوگیری می‌کند. با این حال مواردی هم وجود دارد که استفاده از ماسک به آن‌ها توصیه نمی‌شود. مثلاً کسانی که دچار بیماری‌های مزمن تنفسی و پیشرفته دستگاه تنفسی هستند که این‌ها اصلاً نباید در چنین وضعیتی از خانه بیرون بیایند. کسانی که از خانه خارج می‌شوند هیچ دلیلی برای عدم استفاده از ماسک برایشان وجود ندارد.

ماسک موجب ایجاد عفونت دهان می‌شود؟

مسعودرضا موحد دانش، معاون درمان تأمین اجتماعی هم معتقد است افرادی که بیمار هستند بهتر است از ماسک بدون فیلتر و معمولی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه ماسک‌های معمولی در صورت عدم آلودگی چهار تا پنج۵ ساعت قابلیت استفاده دارند، می‌گوید: شایعه‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه استفاده طولانی‌مدت از ماسک موجب ایجاد عفونت دهان می‌شود؛ این تنها یک شایعه بوده و واقعیت ندارد؛ بلکه عفونت‌های دهان و دندان عوامل دیگری دارد.

موحد دانش با بیان اینکه ماسک‌های فیلتردار تنها مخصوص پزشکان برای ویزیت است، افزود: زمانی که ماسک مرطوب شده یا آلودگی واضحی و یا ترشحات روی آن ایجاد شد، لازم است تعویض شود.

سازمان بهداشت جهانی نیز در پایگاه اینترنتی خود تأکید می‌کند: «استفاده طولانی از ماسک هنگامی که به درستی استفاده شود هیچ مشکلی در پی ندارد. این کار نه سبب مسمومیت با گاز دی اکسید کربن می‌شود و نه اکسیژن بدن را کاهش می‌دهد. با اینکه استفاده طولانی مدت از ماسک ناخوشایند است، اما در صورتی که به درستی استفاده شود هیچ مشکلی برای سلامت دستگاه تنفسی فرد ایجاد نمی‌کند».

انتهای پیام/

برچسب‌ها