اظهارنظرها و تاکید بر موثر بودن اکسیژن در درمان کرونا و اینکه تنها داروی کرونا در حال حاضر اکسیژن محسوب می شود برخی از مردم را به صرافت تهیه کپسول اکسیژن و استفاده از آن در منزل انداخته است؛ مسئله ای که بی شک می‌تواند مخاطرات بسیاری را در پی داشته باشد.

نگهداری کپسول اکسیژن مخاطرات نگهداری یک بمب در خانه را دارد/ مصرف خودسرانه اکسیژن مسمومیت و مرگ در پی خواهد داشت

قدس آنلاین؛ چند روزی است که استفاده از داروهای مختلف و متعدد برای تسریع در روند درمان کرونا به برخی شایعات در این زمینه دامن زده است؛ تا جایی که برخی به این شایعات دامن زدند که وزارت بهداشت با استفاده از داروهای مختلف روی بیماران کرونایی به آزمون و خطا در این زمینه دست می‌زند.

در این رابطه «ایرج حریرچی» معاون کل وزارت بهداشت شب گذشته(شنبه شب) طی برنامه‌ای در شبکه دوم سیما که به آخرین وضعیت بیماری کرونا در کشور می‌پرداخت، ضمن رد کردن این شایعه آن را یک شوخی بی‌مزه توصیف کرد.

اینکه مراکز بهداشتی و آزمایشگاهی در سراسر جهان در صدد یافتن دارو یا راهکاری برای پیشگیری یا درمان یا حتی کاستن از تأثیرات ابتلا به ویروس کووید ۱۹ باشند امری طبیعی است چراکه بالاخره این ویروس کشنده، ناشناخته و مرموز با تغییرات زیاد همراه بوده است اما در شرایط کنونی برخی اظهارنظرها بدون دادن اطلاعات تکمیلی می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری در پی داشته باشد.

طی روزهای اخیر اظهارنظرهای مختلفی پیرامون داروهای مؤثر در درمان کرونا از سوی وزارت بهداشت و برخی معاونین وزیر بهداشت در رسانه‌ها و سیما منتشر  شده است؛ از جمله اینکه اکسیژن بهترین داروی ویروس کرونا است!

نخستین بار «علیرضا رئیسی» معاون بهداشت وزارت بهداشت در برنامه «نگاه یک» شبکه اول سیما، با اشاره به این نکته خاصیت درمانی داروهایی مانند «رمدسیویر» ثابت نشده است، تأکید کرد: تنها راه درمان بیماری کرونا در بیمارستان، مراقبت با کیفیت است و تنها داروی مؤثر، اکسیژن است.

اظهارنظر مشابهی نیز در روزهای بعد این بار از سوی  «حریرچی» معاون کل وزارت بهداشت صورت گرفت؛ حریرچی با تاکید بر اینکه اکثر قریب به اتفاق داروهای اعلام شده یا بی‌تاثیر یا بسیار کم‌تاثیر هستند از همراهان بیماران کرونا خواست تا از درخواست داروهای متعدد خودداری کنند؛ چراکه مراقبت های پزشکی و پرستاری و استفاده از اکسیژن و بعضی داروهای ضد التهاب معمولی تأثیر اصلی را در بهبود بیماران دارند.

متاسفانه این اظهارنظرها و تاکید بر موثر بودن اکسیژن و اینکه تنها داروی کرونا در حال حاضر اکسیژن محسوب می شود برخی از مردم را به صرافت تهیه کپسول اکسیژن و استفاده از آن در منزل انداخته است؛ مسئله‌ای که در عین اینکه موجبات کمبود اکسیژن و افزایش قیمت آن را در شرایط کنونی فراهم خواهد آورد بی شک می‌تواند مخاطرات بسیاری در پی داشته باشد.

خطرات نگهداری و استفاده خودسرانه از اکسیژن

دکتر «مینو محرز» عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونای کشور  در گفت و گو با قدس آنلاین در رابطه با چگونگی و نحوه تجویز اکسیژن گفت: در مریضی که بدحال است و باید بستری شود و اصولاً بیماری که ریه او درگیر شده است ابتدا میزان اکسیژن خون وی اندازه گیری می‌شود و اگر میزان و سطح اکسیژن خون وی از حالت نرمال پایین تر باشد برای بیمار باید اکسیژن تجویز شود تا بتواند از این طریق سطح اکسیژن مورد نیاز بدن فرد تامین شود.

وی تاکید کرد: اما این دلیل بر این نیست که هر فردی نسبت به خرید کپسول اکسیژن اقدام کند و خودسرانه اکسیژن مصرف کند. در شرایطی که اکسیژن برای مراکز درمانی ما در مواجهه با شرایط شیوع کرونا از نان شب واجب تر است اینکه عده ای تصمیم بگیرند کپسول اکسیژن تهیه کنند و به خانه ببرند نه فقط موجبات کمبود اکسیژن مورد نیاز مراکز درمانی را فراهم خواهد آورد که نگهداری کپسول اکسیژن در خانه می‌تواند مخاطرات نگهداری یک بمب در خانه را داشته باشد. علاوه بر این استفاده خودسرانه و بدون تجویز پزشک اکسیژن می‌تواند مسمومیت و مرگ افراد را در پی داشته باشد.

در این رابطه دکتر «علیرضا چیذری»، عضو صنف تأمین، تهیه و توزیع تجهیزات پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین گفت: اکسیژن‌تراپی باید تحت نظر پزشک و متخصص در مراکز درمان یا در موارد خاص با تجویز پزشک در منزل صورت گیرد.

به گفته چیذری اکسیژن نمی‌تواند پیشگیری کننده از ابتلا به کرونا و ویروس کویید ۱۹ باشد وقتی ریه‌های شخص مبتلا با ویروس درگیر می‌شود و کمبود سطح اکسیژن در خون فرد ایجاد شد معمولاً برای جبران کمبود سطح اکسیژن خون از تنفس اکسیژن استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: اینطور نیست که هر کس برود یک کپسول اکسیژن یا دستگاه اکسیژن‌ساز تهیه کند و در منزل استفاده کند که مثلاً از ابتلا به کرونا پیشگیری کند. اکسیژن دارو نیست بلکه فقط یک درمان کمکی است به ریه هایی که درگیر شده‌اند و تنفس طبیعی فرد دچار مشکل شده تا اینکه ویروس توسط سیستم ایمنی بدن دفع شده و ریه‌ها شروع به بازسازی بکنند، نیاز است که در اختیار بیمار قرار بگیرد تا بیمار دچار کمبود اکسیژن نشود.

عضو صنف تأمین، تهیه و توزیع تجهیزات پزشکی تاکید کرد: اکسیژن گازی است که می‌تواند باعث مسمویت شود و کشنده باشد و به هیچ عنوان استفاده سرخود و بدون تجویز از این گاز توصیه نمی‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها