فیلم کوتاه «شوفر» برنده پروانه زرین بهترین فیلم داستانی سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان شد. فیلم کوتاه شوفر به نویسندگی و کارگردانی «رضا نجاتی» و تهیه‌کنندگی مشترک انجمن سینمای جوانان ایران و حسین کاکاوند، توانست پروانه زرین بهترین فیلم داستانی را از آن خود سازد.

فیلم‌های کوتاه به اکران گسترده نیاز دارند

سرور هادیان/

 فیلم کوتاه «شوفر» برنده پروانه زرین بهترین فیلم داستانی سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان شد. فیلم کوتاه شوفر به نویسندگی و کارگردانی «رضا نجاتی» و تهیه‌کنندگی مشترک انجمن سینمای جوانان ایران و حسین کاکاوند، توانست پروانه زرین بهترین فیلم داستانی را از آن خود سازد. رضا نجاتی، متولد ۷۳ در مشهد و دانش‌آموخته هنرستان هنرهای ز/یبا، رشته سینما و لیسانس بازیگری نمایش از دانشکده هنر و معماری است. او از اعضای فعال انجمن سینمای جوانان مشهد و از فیلمسازان آینده‌دار سینمای ایران است که فیلم کوتاه شوفر، ششمین اثر او پس از «مرگ گل‌ها»، «سبک سنگین»، «شاخ گوزن»، «تریبون» و «چندش» است. وی تاکنون در جشنواره‌های داخلی و خارجی زیادی حضور داشته و جوایزی را نیز بدست آورده است.

**یک روایت

این فیلمساز جوان شهرمان در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره آخرین ساخته‌اش می‌گوید: شوفر؛ روایتگر داستان پسر نوجوانی است که علاقه‌ای به یادگیری رانندگی ندارد اما پدر اصرار به این کار دارد و اتفاق‌های ناگواری حول این محور برای این ‌پسر رخ می‌دهد. وی می‌افزاید: این فیلم توانست در سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان که از ۲۷ مهر تا ۲ آبان ماه ۱۳۹۹ به صورت آنلاین برگزار شد عنوان برنده پروانه زرین بهترین فیلم داستانی را بدست آورد.

این هنرمند جوان شهرمان تصریح می‌کند: در این فیلم کوتاه داستانی ۱۶ دقیقه‌ای علی باقری، امید سلیمی و محمدامین طاهری به ایفای نقش می‌پردازند و همچنین از دیگر عوامل این فیلم کوتاه می‌توان به نویسنده و کارگردان: رضا نجاتی، تهیه‌کننده: حسین کاکاوند، مدیر تصویربرداری: آرمان فیاض، صدابردار: سامان شهامت، تدوین:عماد خدابخش، مدیر تولید: حامد جعفری، موسیقی: پیام آزادی، طراحی و ترکیب صدا: حسین قورچیان و... اشاره کرد.

این نویسنده و کارگردان درباره ایده این فیلم بیان می‌دارد: شوفر برای من دغدغه‌ای بود که باید ساخته می‌شد و این فیلم در یکی از جاده‌های فرعی نزدیک قزوین ساخته شده است. او درباره تجربه حضور در جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان اظهار می‌دارد: این نخستین تجربه حضور فیلم کوتاه شوفر در جشنواره نبود و پیش از این هم در جشنواره فیلم کوتاه تهران نامزد بخش هنر و تجربه شده بود، اما جشنواره فیلم کودک و نوجوان از این نظر برایم جذاب بود که آنلاین برگزار شد.

**ساخته‌هایی بر اساس ایده نگارش

او که از سال ۸۹ فیلم‌سازی نیمه‌حرفه‌ای را با فیلم کوتاه آغاز و سپس در حوزه فیلم حرفه‌ای کارش را ادامه داده است، درباره انتخاب سوژه‌هایش توضیح می‌دهد: معمولاً به دنبال ژانرهای عجیب و غریب نیستم. ایده‌های من از اتفاق‌های روز شکل می‌گیرد، ایده‌هایی که دغدغه من است و اولویت خاصی برای من در انتخاب ژانر وجود ندارد. از این رو کارهایی که تاکنون ساخته‌ام، متفاوت است.

او درباره شرکت این فیلم کوتاه داستانی در سایر جشنواره‌های ملی و بین‌المللی تصریح می‌کند: این فیلم برای جشنواره‌های مختلف ملی و بین‌المللی ارسال شده است و فرایند زمانی آن در پذیرش و اعلام نتایج یک سال به طول خواهد انجامید. این نویسنده و کارگردان ‌فیلم درباره بحث اکران عمومی فیلم‌های کوتاه نیز می‌گوید: متأسفانه این اتفاق همیشگی است که فیلم‌های کوتاه به اکران در جشنواره‌ها بسنده می‌شود اما باید بستری فراهم شود که یک روز در کشورمان بتوانیم اکرانی برای فیلم‌های کوتاه داشته باشیم. وی ادامه می‌دهد: اگرچه تعداد فیلم‌های کوتاه زیاد است اما با اعمال یک فیلتر می‌توان اکران‌های گسترده‌ای برای آن‌ها فراهم شود. وی درباره کار آینده‌اش نیز بیان می‌دارد: نام کار بعدی من «ارفاق» است و درباره اتفاق‌هایی است که برای یک نوجوان در مدرسه می‌افتد و آذر ماه این کار کلید خواهد خورد. این فیلم، فیلم کودک و نوجوان نیست اما درباره نوجوان است.

برچسب‌ها