۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۹
کد خبر: 726125

یادداشت/

نقش مهم مردم و رسانه‌ها در تحقق وحدت اسلامی

نصرالله پژمانفر/ نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی

یکپارچگی مسلمانان و ضرورت اتحاد میان آنان از تعالیم و آموزه‌های دین مبین اسلام و از اصول فرهنگ قرآنی است. با پیروزی انقلاب اسلامی، حساسیت دشمنان برای ایجاد اختلاف و پراکندگی در میان مسلمانان بیشتر شد؛ چرا که آن‌ها تنها راه برای به انحراف کشاندن این حرکت خودجوش مردمی در راه تعالی اسلام را در این حربه می دیدند.

قدس آنلاین: یکپارچگی مسلمانان و ضرورت اتحاد میان آنان از تعالیم و آموزه‌های دین مبین اسلام و از اصول فرهنگ قرآنی است. با پیروزی انقلاب اسلامی، حساسیت دشمنان برای ایجاد اختلاف و پراکندگی در میان مسلمانان بیشتر شد؛ چرا که آن‌ها تنها راه برای به انحراف کشاندن این حرکت خودجوش مردمی در راه تعالی اسلام را در این حربه می دیدند. نام‌گذاری روزهای دوازدهم ربیع‌الاول (میلاد پیامبر اکرم به روایت اهل تسنن) تا هفدهم ربیع‌الاول (به روایت شیعه) تحت عنوان «هفته وحدت» اقدامی مدبرانه از سوی امام خمینی(ره) بود تا دل‌های پیروان تشیع و تسنن هرچه بیشتر به هم نزدیک‌تر، عزت و سربلندی مسلمانان در جهان بیشتر و توطئه‌های دشمنان اسلام خنثی شود. طرح اندیشه وحدت جهان اسلام  یکی از مشغولیت‏‌های فکری دیرینه و اساسی حضرت امام بود که ایشان همواره چه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و چه پس از آن، لحظه‌‏ای از آن غفلت نورزیدند.

هفته وحدت امسال اما حال و هوای خاصی دارد. ما در حالی این روزها را پشت سر می‌گذاریم که اظهارات ضد اسلامی رئیس جمهور فرانسه و هتک حرمت پیامبر اکرم(ص) از سوی یک نشریه این کشور، اذهان جمیع مسلمین را جریحه‌دار کرده است. گستاخی امانوئل مکرون به ساحت مبارک پیامبر اسلام البته از یک ضرورت بزرگ هم پرده برداشت و آن لزوم توجه بیشتر مسلمانان به اتحاد است. واقعیت آن است در یک قرن اخیر، جهان اسلام شرایط بسیار ویژه‌ای را تجربه می کند. با توجه به اوضاع حاکم بر جهان و دنیای اسلام، وحدت اسلامی در این برهه به یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر تبدیل شده و با سرنوشت مسلمانان در عرصه اجتماعی-سیاسی گره خورده است. ضرورت وحدت در میان مسلمانان و نیز اجتناب از اختلاف و تفرقه برای دستیابی به رشد و تعالی امت اسلامی بر هیچ‌کس پوشیده نیست؛ زیرا سعادت ملت‌های آزاده و مسلمان، در گرو وحدت میان آن‌هاست، همچنین تفرقه و اختلاف منشأ شقاوت ملت های اسلامی است.

در قضیه اخیر و جسارت مقام‌های فرانسوی هم آنچه بار دیگر روشن شد، درک این نکته بود که اتحاد میان مسلمانان به عنوان یک ضرورت مهم به نفع همه مسلمین خواهد بود. اگر مسلمانان ید واحد باشند و در یک صف قرار گیرند، آن‌گاه کسی جرئت جسارت به مقدسات آن‌ها را به خود راه نخواهد داد. تنوع مذاهب اسلامی به عنوان امری پذیرفته شده هم نباید عاملی اختلافی باشد، بلکه ضمن احترام به عقاید یکدیگر و با تمرکز بر اشتراکات می تواند به محوری برای ارتقای دین تبدیل شود.

باید بپذیریم که اگر دشمنان اسلام امروز جرئت جسارت به ارزش‌های ما را به خود راه می‌‎دهند، از ناحیه وحدت‌شکنی و تفرقه بین مسلمانان است. دشمن برای اینکه فاصله بین مسلمانان بیندازد بیکار ننشسته است. اینکه در آستانه هفته وحدت چنین اتفاقی افتاده و به آن دامن زده می‌شود، تصادفی نیست. اما در این بین یک مسئله بسیار حیاتی وجود دارد و آن رسالت عامه مسلمین در مقابله با توطئه‌های این‌گونه است. واقعیت آن است که جز تعداد کمی از رهبران اسلامی بقیه آن‌ها امروز به آلت دست مستکبران تبدیل شده‌اند و در زمین آن‌ها بازی می کنند. این مسئله بر اهمیت نقش مردم در رسواسازی توطئه دشمنان دلالت دارد. اعتراض‌های مردمی تنها یک حرکت نمادین است، ولی وظیفه جدی‌تر آن است که جلو جریان حاکمیت که میان مسلمانان ایجاد تفرقه می‌کند، گرفته شود. البته در این بین از نقش رسانه‌ها نیز در آگاهی‌بخشی درست نباید غافل ماند. امروز باوجود تلاش غول رسانه‌ای دشمنان اسلام خیزش مردمی از هند و بنگلادش در شرقی‌ترین نقطعه دنیای اسلام تا شمال آفریقا و حتی قلب اروپا، همه نشانه‌های روشنی از بیداری مسلمین است که با تحقق وحدت عملی می‌توانند به نتایج بسیار خوبی دست پیدا کنند.

از سوی دیگر مقابله با جریان‌های فکری افراطی وظیفه مهمی است. در این حوزه نیز آگاهی مردم و همچنین نوع عمل علما و نخبگان جامعه در مقابله با آن بسیار می‌تواند سودمند باشد و توطئه غرب برای بهره‌برداری از این جریان‌های رادیکال علیه اسلام را به ناکامی بکشاند.

برچسب‌ها