محمدحسین درودی، دادستان مرکز خراسان‌رضوی گفت: موضوع‌های مطرح شده در مورد پرونده تخریب مسجد «هفت در» در دادسرای ناحیه سه مشهد در حال رسیدگی دقیق است.

پرونده باز تخریب مسجد «هفت در»

عقیل‌رحمانی/

محمدحسین درودی، دادستان مرکز خراسان‌رضوی گفت: موضوع‌های مطرح شده در مورد پرونده تخریب مسجد «هفت در» در دادسرای ناحیه سه مشهد در حال رسیدگی دقیق است.

**اوقاف و شهرداری چه گفتند؟

اواخر مهر ماه گذشته بود که ماجرای تخریب مسجد «هفت در» را رسانه‌ای کردیم. در آن زمان مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌رضوی در این زمینه به قدس گفت: در رابطه با مســجد «هفت در» یک توافقنامه اولیه‌ای حســب گزارش شهردار منطقه ثامن تنظیم شد و از سوی وی اعلام گردید مسجد در طرح است و هیچ امکانی برای بقای آن نیست و طبق طرح باید تخریب شــود و بر همین اساس آن توافقنامه اولیه تنظیم شد.

احمدزاده، مدیرکل اوقاف و امورخیریه خراســان‌رضوی بیان کرد: همزمان با ماجرا نامه‌ای از سوی مشاور طرح به اداره کل اوقاف و امور خیریه استان واصل شد که در آن اعلام شده بود مسجد مذکور قابلیت تثبیت دارد و هیچ ضرورتی برای تخریب آن وجود ندارد و  بلافاصله ما هم به صورت شــفاهی و هم طی نامه‌های اداری، موضوع را به مسئولان شهرداری مشــهد اعلام کردیم. گفتیــم مبنی بر اینکه مشــاور طرح این نامه را زده است، از نظر ما مسجد قابلیت تبدیل به احسن را ندارد و باید حفظ شود. نامه هم به دست آن‌ها رسیده؛ چرا که به محض اطلاع از ماجرا، مکاتبه فکس و از طریق شبکه دولت هم ارسال شد، اما متأسفانه یک نوع کم‌توجهی به مسائل شرعی در وقف و حرمت مساجد صورت گرفته است؛ چرا که نه الزامات قانونی مربوط رعایت شده و نه از نظر مشاور طرح تبعیت شد.

پس از آن نعمتی، شهردار منطقه ثامن هم در واکنش به موضوع‌های مطرح شده از سوی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان، بیان کرد:  ۲۹ شهریور ماه سال جاری با اداره‌کل اوقاف و امور خیریه صورتجلسه‌ای تنظیم شد که مسجد «هفت در» تحویل ما شد. در آن صورتجلسه درج شده که مسجد مذکور و دو رقبه همجوار آن تحویل مجری طرح گردید و این صورتجلسه هم به امضای شهردار مشهد و مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان رسید.

وی در ادامه مدعی شد: درست است که تاریخ ابلاغ این صورتجلسه ۲۹شهریور است، اما تا امضای‌های مورد نیاز گرفته شده در تاریخ ۱۲مهر ۹۹ صورتجلسه شماره خورد.

شهردار منطقه ثامن گفت: ۱۳مهر ماه یعنی روز پس از آن، نماینده اوقاف، نماینده هیئت‌امنای مسجد و نماینده شهرداری در محل حضور داشتند و نسبت به تخلیه مسجد و فهرست کردن اموال اقدام کردند و مسجد تخلیه و در اختیار کارگاه قرار گرفت و همان روز هم عملیات اجرایی در محل آغاز شد. اینکه اظهار شده شهرداری عملیات اجرایی را در روز اربعین صورت داده یا از چشم دیگران پنهان بوده، این گونه نبوده است.

**دادستان مشهد: آغاز رسیدگی به پرونده در دادسرای محل

پس از این ماجرا و حاشیه‌های ایجاد شده، دادستان مشهد به ماجرا ورود کرده  و وعده پیگیری ویژه موضوع را رسانه‌ای کرد.

از همین رو و برای آنکه بدانیم ماجرا در چه مرحله‌ای قرار دارد، روز گذشته با دادستان مرکز استان خراسان‌رضوی گفت‌وگو کردیم. محمدحسین درودی در این زمینه به قدس گفت: پس از رسانه‌ای شدن ماجرا به شخصه موضوع را مورد بررسی قرار دادم. در این زمینه هر دو طرف ادعا دارند مدارکی بر حقانیت خود دارند و دستگاه قضایی وظیفه دارد دور از حاشیه‌سازی‌ها و در فضای کاملاً منصفانه ماجرا را بررسی کند که این امر با توجه به وجود برخی اسناد از سوی هر دو طرف، به دقت در حال بررسی است.

دادستان مشهد تصریح کرد: پس از آنکه اوقاف چند روز پس از رسانه‌ای شدن ماجرا اعلام شکایت خود را به دادستانی منعکس کرد، دستور داده شد تا پرونده در دادسرای محل (ناحیه ۳) ثبت شود.

درودی بیان کرد: پس از آن پرونده به یک شعبه بازپرسی ارجاع شد تا هر مطلب و یا مستنداتی که  دو طرف پرونده دارند، آنجا ارائه شود. البته تصور می‌شود بیشتر دفاعیات طرفین پیشتر در رسانه‌ها منعکس شده بود. از همین رو باید صبر کرد تا روند رسیدگی قضایی در این شعبه بازپرسی مراحل خود را طی کند و اوقاف اسناد خود را ارائه و متهم پرونده هم از خود دفاع کند و نتیجه این اقدام‌ها هم در وقت خودش اطلاع‌رسانی خواهد شد.

برچسب‌ها