۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۶
کد خبر: 726430

قیمت طلا در کمتر از ۴۰ سال از ۳۵ دلار به ۱۹۰۰ دلار رسیده است. کدام حزب به این افزایش بیشتر کمک کرده است. اقتصاد نیوز با بررسی تمام تغییرات قیمت طلا پاسخ می دهد کارنامه کدام یک از دو حزب اصلی آمریکا، خبر از افزایش بیشتر طلا می‌دهد؟

قیمت طلا با ترامپ رشد می‌کند یا بایدن؟

به گزارش قدس آنلاین به نوشته اقتصادنیوز، تخمین های بسیاری وضعیت قیمت طلا را بعد از انتخاب پیش‌بینی کرده‌اند. این پیش‌بینی‌ها را می‌تواند در دو رده کلی قرار داد. پیش‌بینی‌های که بر اساس سیاست‌های کاندیدها انجام می‌شود و پیش‌بینی‌های که مبنای آن سیاست‌های کلی حزب  کاندیدا است. 

رویکرهای پیش‌بین‌ تأثیر انتخابات بر قیمت طلا
بسیاری از آن‌ها سناریوهای متفاوت احتمالی انتخاباتی را در نظر می‌گیرند، و با توجه به سیاست‌های اعلام شده کاندیدها پیش‌بینی می‌کنند کدام برای افزایش قیمت طلا مناسب‌تر خواهد بود. دو نمونه این‌گونه تحلیل‌ها را در ۳ سناریو انتخاباتی برای طلا و تأثیر ۴ سناریوی انتخابات آمریکا بر آینده طلا می‌توان دید.

نوعی دیگر از پیش‌بینی تاثیر نتیجه انتخابات بر قیمت طلا در  را می‌توان در تحلیل‌های تاریخی دید. پیش‌بینی این تحلیل‌های با در نظر گرفتن سابقه انتخاب رئیس جمهور دموکرات یا جمهوری خواه صورت می‌گیرد. به عنوان مثال در گزارش رابطه بین احزاب آمریکا و طلا استدارد چارتد با برسی روند طلا در قبل و بعد از انتخابات،  به بررسی این‌ که کدام حرب موجب افزایش یا کاهش قیمت‌ طلا در کوتاه مدت می‌شود، می‌پردازد.

کدام حزب درخشش طلا را بیشتر کرده‌است؟
 اگرچه با بررسی‌های یادشده فرق می‌کند، در همین گروه دوم قرار می‌گیرد. یعنی بررسی تاریخی پیروزی احزاب در انتخابات ریاست جمهوری و تاثیر آن بر قیمت طلا. در واقع سؤالی که در این جا پرسیده می‌شود این است: با در نظر گرفتن تمام تغییرات قیمت طلا کدام حزب آمریکا بیشتر باعث افزایش قیمت طلا شده است. دموکرات‌ها یا جمهوری‌خواهان؟ 

همان‌طور که در نمودار بالا مشهود است دوره بررسی از دوره ریاست ریچارد نیکسون به بعد است. دلیل آن، این است که تا قبل از ریاست جمهوری نیکسون، قیمت هر اونس طلا ثابت برروی 35 دلار قرار داشت. در دوران نیکسون (در سال 1971)  اما  با خروج آمریکا از سیستم نظام پولی بین‌المللی برتون وودز، معروف به «استاندارد طلا» قیمت دلار و درنتیجه طلا شناور شد.  

طبق محاسبات درج شده در نمودار، قیمت طلا در دوران جیمی کارتر با 43 درصد و ریچارد نیکسون با 30 درصد بیشترین میانگین رشد  سالانه را داشته اند. بیشترین رشد سالانه به دنبال این دو در دوران جورج بوش پسر با 17 درصد افزایش و دونالد ترامپ با 13 درصد افزایش صورت گرفته‌ است. در دوران کارتر قیمت طلا در طول چهار سال 4 سال 4.2 برابر شد و در دوران نیکسون در طول 5 سال و 7 ماه قیمت آم 4.4 برابر افزایش یافت.

  از طرفی دیگر اما قیمت طلا به طور سالانه در دوران جرارد فورد با 6 درصد، در دوران جورج بوش پدر با 5 درصد، در دوران رونالد ریگان با 4 درصد و بیل کلینتون با 2.5 درصد رشد منفی داشته است. در طول دوران هر کدام از این چهار نفر قیمت طلا بیش از 80 کاهش قیمت داشته است.

طلا از آغاز حذف استادارد طلا یعنی کمتر از 40 سال پیش نزدیک به  54 برابر افزایش قیمت داشته است. میانگین رشد سالانه طلا در این دروارن نزدیک به 9.65 درصد بوده است. میانگین آن در دوران دموکرات‌ها 14.7 درصد و در دروان جمهوری‌خواهان 7.5 درصد بوده است. در نتیجه بر طبق بررسی تسلط احزاب بر ریاست جمهوری و قیمت طلا می‌توان گفت که مانند بسیاری از تحلیل‌های دیگر تسلط دموکرات‌ها بر ریاست جمهوری می‌تواند بیشتر موجب افزایش قیمت طلا شود تا جمهوری‌خواهان.

با این‌ حال  انتخابات مجلس سنا، تنش‌های ژئوپولیتیک خاص ترامپ و روش مدیریت پاندمی کرونا  می‌تواند عواملی افزایشی باشند که خلاف این قاعده را در دوره ترامپ نشان می دهد. اگرچه این مقایسه شاید کاملا درست نباشد اما، میانگین سالانه افزایش قیمت طلا در دوران ترامپ 13 درصد بوده است، در حالی که در دوران اوباما این رقم 3.5 درصد بود.

برچسب‌ها