البرز- انتقال آب رودخانه کرج برای تأمین آب شرب پایتخت‌نشینان تاکنون موضوع حساسیت‌برانگیزی نبوده است اما اینکه وزارت نیرو حالا سعی دارد تا آب را از طریق لوله و با هزینه‌ای ۵۰۰ میلیارد تومانی به پایتخت منتقل کند این روزها با مخالفت و اعتراضات بسیاری از دوستداران محیط‌زیست روبرو کرده است زیرا آن‌ها معتقدند که این نحوه انتقال آب حیات رودخانه کرج و محیط‌زیست اطراف آن را به مخاطره‌ می اندازد.

حقابه رودخانه کرج آب نمی رود

قدس آنلاین-گروه استان ها:  بسیاری دوستداران محیط‌زیست که حالا دادستان عمومی و انقلاب کرج هم به فهرست آن‌ها افزوده‌شده است اعتقاددارند که انتقال آب از طریق لوله به تهران آسیب جدی به حیات رودخانه کرج وارد می‌کند.

انتقال آب

آب رودخانه کرج از سال‌های گذشته به‌وسیله تأسیساتی که در نزدیکی کرج و در حوالی ورودی جاده چالوس قرار دارد به تهران منتقل‌شده است، این تأسیسات بانام آبگیر «بیلقان» شناخته می‌شود.

آب رودخانه کرج پس از جمع شدن پشت سد کرج و رهاسازی بخشی از آن، برای انتقال به تهران تقریباً ۲۵ کیلومتر را طی می‌کند تا با ورود به آبگیر بیلقان توسط پمپ و خط لوله به تهران منتقل شود.

مهم‌ترین بخش‌ها و ظرفیت‌های طبیعی، زیست‌محیطی، گردشگری و اقتصادی مسیر کرج-چالوس در محدوده البرز هم در همین ۲۵ کیلومتر واقع‌شده است اما آب منطقه‌ای تهران با این استدلال که حرکت آب در این ۲۵ کیلومتر کیفیت آب انتقالی به پایتخت را به دلیل ورود آلودگی‌های مختلف به رودخانه کاهش می‌دهد طرح انتقال تونلی آب رودخانه کرج را از پشت سد کلید زد.

گفتنی است کار حفر تونل  انتقال آب از سال ۸۴ آغاز شد و سال ۹۲ به پایان رسید و بعدازآن کار ساخت تصفیه‌خانه‌های مربوط به آن پیگیری  و حالا با اعلام وزارت نیرو همه‌چیز برای انتقال سالانه ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب از این تونل فراهم‌شده است.

گر چه در این طرح قرار نیست چیزی بیشتر از همان سهم آبی که از سال‌های گذشته از رودخانه کرج برای مصرف شرب شهروندان تهرانی به پایتخت منتقل می‌شده انتقال داده شود اما موضوع مورد مناقشه  در نظر نگرفتن ملاحظات زیست‌محیطی و حق حیات رودخانه کرج توسط مجریان طرح است.

مشکل کجاست؟

به‌طور خلاصه عمده انتقاداتی که به این طرح وجود دارد این است: اگر آبی که همیشه از ۲۵ کیلومتر پایین‌تر از سد کرج به‌وسیله تأسیسات بیلقان به تهران منتقل‌شده حالا از طریق یک تونل منتقل شود این بخش مهم و حیاتی رودخانه کرج با چالش شدید مواجه خواهد شد.

برای شهروندان کرجی و فعالین زیست‌محیطی پذیرفته نیست که ۵۰۰ میلیارد تومان فقط برای بهبود کیفیت آب آن‌هم به بهای از بین رفتن بخش مهمی از حیات، زیستگاه و اقتصاد رودخانه کرج و جاده چالوس هزینه شود.

آن‌ها می‌گویند: کاهش قابل‌ملاحظه حجم آب رودخانه و از طرف دیگر عدم امکان خود پالایی رودخانه کرج و متعاقب آن افزایش غلظت آلاینده‌ها با آلودگی ناشی از ورود فاضلاب واحدهای خدماتی پذیرایی موجب خشکی باغات و اراضی کشاورزی پایین‌دست و تلفات و از بین رفتن آبزیان رودخانه به‌خصوص قزل‌آلای خال قرمز به‌عنوان یکی از گونه‌های حفاظت‌شده می‌شود.

دوستداران محیط‌زیست عنوان می‌کنند: در اثر کاهش حجم آب و ورود فاضلاب‌ها به رودخانه، غلظت آلاینده‌ها بالا رفته و رودخانه کرج به‌عنوان محلی برای تجمع فاضلاب تبدیل‌شده  و انتشار بوی نامطبوع ناشی از آن، این موضوع موجب نارضایتی ساکنین و عدم وجود تمایل و اشتیاق گردشگران به محور کرج-چالوس خواهد شد و با توجه به قابلیت گردشگری منطقه، اقتصاد ذینفعان و جوامع محلی متضرر خواهد شد.

مصوبه هیئت دولت

گرچه دغدغه خشک شدن رودخانه کرج خواب را از چشمان دوستداران محیط‌زیست گرفته است اما در مصوبه هیئت دولت سهم زیست‌محیطی رودخانه کرج بر اساس مطالعات زیست‌محیطی که قبل از اجرای طرح صورت پذیرفته و به تأیید سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور رسیده و لذا وزارت نیرو مکلف به تأمین آن شده است.

گفتنی است شرکت منابع آب ایران در گزارشی اعلام کرده است: « با توجه به این‌که در مطالعات طرح به ملاحظات زیست‌محیطی و تعیین حقابه زیست‌محیطی پایین‌دست رودخانه کرج بر اساس الگوهای مورد تأیید سازمان حفاظت محیط‌زیست توجه ویژه‌ای شده است، بنابراین طرح موضوعاتی از قبیل مرگ رودخانه کرج و خشک شدن مسیر رودخانه در جاده چالوس و باغ‌های پایین‌دست و دیگر موارد مشابه، منطبق بر واقعیت نمی‌باشد.»

دادخواهی برای رودخانه کرج

در همین راستا دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز نیز از پیگیری طرح تونل انتقال آب رودخانه کرج به تهران و دغدغه‌های مردمی در این زمینه از وزیر نیرو خبر داد و اعلام کرد: با توجه به نگرانی‌های مطرح‌شده در رسانه‌ها از زبان مسئولان و مردم در مورد به خطر افتادن شرایط محیط‌زیست رودخانه کرج، این موضوع از طریق وزیر نیرو مورد پیگیری قرار گرفت.

حسن مددی گفت: با اشاره به تعهد وزیر نیرو برای افزایش ۲۰ میلیون مترمکعبی حقابه استان از سد طالقان بیان کرد: وزیر نیرو همچنین اعلام کرد که حقابه زیست‌محیطی رودخانه کرج در نظر گرفته‌شده است.

وی از مکاتبه رسمی در این خصوص با وزیر نیرو نیز خبر داد و گفت: از وزارت نیرو خواسته‌شده ضمن در نظر گرفتن شرایط زیست‌محیطی استان، تدابیر و تعهدات را به‌صورت کتبی به دادستانی کرج اعلام کنند

برچسب‌ها