هرمزگان- بیش از دو دهه خشک‌سالی و کم‌آبی در هرمزگان موجب خشک شدن ۳۶۵ حلقه چاه آب آشامیدنی، ۱۸ دهنه چشمه و قنات، ۱۰۰ حلقه چاه و کاهش آب ۱۳۵ حلقه چاه بین ۳۰ تا ۷۰ درصد شده است.

آب دریا به کام ساکنان جنوب شیرین می‌شود

قدس آنلاین-گروه استان ها: اخبار کمبود آب به‌ویژه در سه شهر بندر «سیریک»و ۷۵ روستای آن و هم چنین  بندر «کوهستک» و «گروگ» که همواره در رسانه‌ها خبرساز بوده است و هم چنین مردم مرکز استان  در بندرعباس گلایه ای است که تمامی ندارد.

متأسفانه از ۷۴ دشت موجود در هرمزگان تمامی آن‌ها دارای بیلان منفی هستند و ۳۸ دشت ممنوعه بوده و باقی دشت‌ها نیز شور است و از مجموع ۵۴ دشت استان هرمزگان افزون بر ۱.۴ میلیارد مترمکعب آب از طریق ۲۳ هزار حلقه چاه و حدود ۳۴۰ چشمه و قنات برداشت می‌شود.

در حال حاضر سالیانه ۴۵میلیون و۶۰۰هزار مترمکعب منابع آب شرب استان هرمزگان از طریق تأسیسات نمک‌زدایی تأمین می‌شود به‌طوری‌که هم‌اکنون ۲۶ درصد از نیاز آبی استان از طریق شیرین سازی آب دریا و ۷۴ درصد آن از طریق منابع سطحی و زیرسطحی تأمین می‌شود.

طبق اعلام مسئولان وزارت نیرو ، با وارد مدار شدن ظرفیت آب‌شیرین‌کن‌ها در شهرهای بندرعباس، بستک، درگهان و پارسیان تا پایان سال ۱۴۰۰، افزون بر۶۰ درصد آب استان از طریق تأسیسات شیرین‌سازی تأمین و ۴۰ درصد مابقی نیز وابسته به آب‌های سطحی و زیرسطحی خواهد بود.

در شرایط حاضر برای مدیریت کم‌آبی در هرمزگان ، ظرفیت‌های مختلفی موردتوجه قرارگرفته که مهم‌ترین و کاربردی‌ترین آن با توجه به قرارگیری این استان جنوبی در حاشیه خلیج‌فارس، توسعه صنعت شیرین سازی آب دریا است.

افزایش ظرفیت آب‌شیرین‌کن‌ها

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان بابیان اینکه به دنبال افزایش ظرفیت آب‌شیرین‌کن‌ها برای تأمین آب شرب مردم در این استان هستیم اظهار می‌کند: در حال حاضر برای تأمین آب موردنیاز هرمزگان از محل آب‌شیرین‌کن‌ها در بخش شهری ۲ طرح به ظرفیت ۶۲ هزار مترمکعب در شبانه‌روز در قالب مرحله نهایی آب‌شیرین‌کن بندرعباس و سیریک و در بخش روستایی ۱۱ طرح به ظرفیت ۲۱ هزار مترمکعب در شبانه‌روز در دست اجراست.

امین قصمی اذعان می‌کند: شرکت آبفا هرمزگان با احداث ۴۷ سایت آب‌شیرین‌کن فعال توسط بخش خصوصی یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه استفاده از تکنولوژی شیرین سازی آب دریا در سطح کشور است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان خاطرنشان کرد: ظرفیت تولید آب‌شیرین‌کن بندرعباس در پایان اجرای مرحله دوم، ۴۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز است که تا پایان شش‌ماهه اول امسال این ظرفیت به ۶۰ هزار مترمکعب ارتقاء می‌یابد.

وی بابیان اینکه با بهره‌برداری از فاز نهایی آب‌شیرین‌کن یک‌صد هزار مترمکعبی بندرعباس تا پایان شش‌ماهه دوم امسال، علاوه بر کاهش شوری، آب شرب بندرعباس دو برابر شیرین می‌شود می‌افزاید: در این راستا شاهد ارتقای کیفیت و توزیع همگن آب در کلان‌شهر بندرعباس، بندر خمیر و روستاهای مسیر خواهیم بود.

هرمزگان منبع آب شیرین

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان اظهار می‌کند: با توجه به کم‌آبی مناطق مرکزی کشور هرمزگان به‌عنوان منبع تأمین آب شیرین استان‌های یزد و کرمان انتخاب‌شده و برای انتقال آب به این دو استان آب‌شیرین‌کن یک‌میلیون مترمکعبی ساقی کوثر در حال احداث است.

به گفته قصمی، مرحله نخست اول آن به ظرفیت ۲۰۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز امسال وارد مدار تولید می‌شود که سهم ۴۰ هزار مترمکعبی هرمزگان از این ظرفیت امسال عملیاتی خواهد شد.

قصمی می‌گوید: در اجرای این طرح پیگیری‌هایی از سوی استاندار و نمایندگان مردم هرمزگان در مجلس برای افزایش سهم استان از ظرفیت آب‌شیرین‌کن یک‌میلیونی در حال انجام است.

برچسب‌ها