کرمان- با شیوع بیماری کرونا درحالی‌که بسیاری از هتل‌ها و اقامتگاه‌های گردشگری استان کرمان برای پذیرایی میهمانان نوروز آماده می‌شدند و قبل از عید به بازسازی و تأمین مواد غذایی و کالاهای اساسی مراکز خود اقدام کرده بودند اما به‌یک‌باره با تعطیلی هتل‌ها و خانه‌نشینی مردم لذا زیان سختی به این صنعت وارد شد.

اقامتگاه‌های گردشگری کرمان خالی از مشتری/۵۰ درصد نیروها تعدیل شدند

قدس آنلاین-گروه استان ها: استان کرمان که به‌واسطه برخورداری از آثار باستانی و هفت اثر ثبت‌شده در میراث جهانی همه‌ساله میزبان بسیاری از گردشگران داخلی و هم‌چنین خارجی بود که امسال نبود گردشگر به کابوسی برای صاحبان هتل‌ها، آژانس‌های مسافربری و گردانندگان تورهای کویرگردی و راهنمایان در صنعت گردشگری شد.

کرمان به دلیل برخورداری از  ریگ‌زارهای بکر همواره یکی از کانون‌های اصلی کویر نوردان بود که در حاشیه کویر بسیاری از مردم نیز به‌واسطه این پتانسیل با ایجاد اقامتگاه‌های بومگردی نانی از این سفره برای خانواده تأمین می‌کردند که متأسفانه کرونا بساط این صنعت و سفره را برچید.

بنا بر گفته راهنمایان گردشگری بخش قابل‌توجهی از مردم برای استفاده از سکوت کویر در تورهای چندروزه شرکت می‌کردند و اکثراً از طریق تورهای هوایی وارد کرمان می‌شدند اما کرونا تمامی تورهای کویر را به تعطیلی و دست‌اندرکارانش را به بیکاری کشانده است.

اگرچه خلوتی بازارهای سنتی و یا محوطه آثار باستانی خود گویای اوضاع نابسامان صنعت گردشگری  و کاسبی است اما هنگامی‌که از مسئولان جویای اوضاع اقتصادی می‌شویم آن‌ها نیز با مهر تائید زدن بر این موضوع اقتصاد گردشگری را نامساعد می‌خوانند.

تعدیل نیروهای حرفه‌ای

رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران استان کرمان بابیان اینکه در حال حاضر فعالیت هتل‌ها هیچ سودی ندارد و فقط امکان پرداخت حقوق کارمندان و بازماندن هتل تأمین می‌شود اظهار کرد: اگر تدبیری در خصوص هتلداری انجام نشود به‌زودی با بحران جدی مواجه می‌شویم.

وی میزان اشغال اتاق‌های هتل در کرمان را ۱۵ درصد عنوان کرد و گفت: با افزایش قیمت بلیت و هزینه رفت‌وآمد مسافران این میزان هم تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

جاویدی بابیان اینکه متأسفانه ضریب اشغال تخت‌های مراکز اقامتی در استان به کمتر از ۱۵ درصد رسیده است اظهار می‌کند: این موضوع موجب شده تا درآمد هتل‌ها جوابگوی هزینه‌های این مراکز نباشد از همین رو شاهد تعدیل نیرو به میزان ۵۰ درصد نیروها در مراکز اقامتی و هتل‌ها هستیم.

متأسفانه ضریب اشغال تخت‌های مراکز اقامتی در استان کرمان به کمتر از ۱۵ درصد رسیده است

وی بابیان اینکه زمانی برای اتمام این بیماری و بازگشت به وضعیت قبل نمی‌توان قائل شد ادامه می‌دهد: این موضوع موجب شده تا بسیاری از نیروهای متخصص در صنعت گردشگری از کار خود کناره‌گیری کنند و لذا این روند در آینده ضربات دیگری را نیز به این صنعت وارد خواهد کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تسهیلات اعطایی از طرف دولت توانسته مشکلی از هتل داران حل کند توضیح می‌دهد: این تسهیلات کارایی لازم را ندارد و در این شرایط که درآمدی نداریم چگونه باید سود بانکی پرداخت کنیم.

وی بابیان اینکه متأسفانه گردشگری خارجی در عمل تعطیل‌شده و گردشگری داخلی نیز به دلیل شیوع کرونا به سفرهای کاری محدودشده است بیان می‌کند: متأسفانه تعداد مسافران در هر یک از هتل به تعداد انگشت‌های دست رسیده و هتل داران را در آستانه ورشکستگی قرار داده است.

برچسب‌ها