اگر بخواهیم تفاوت‌های اصلی این دور از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را مشخص کنیم، دعواهای انتخاباتی و عدم پذیرش نتیجه از سوی دو نامزد اصلی و کشیده شدن آن میان طرفداران در کف خیابان از مهم‌ترین آن‌هاست.

آتش در خانه پوشالی

قدس آنلاین: اگر بخواهیم تفاوت‌های اصلی این دور از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را مشخص کنیم، دعواهای انتخاباتی و عدم پذیرش نتیجه از سوی دو نامزد اصلی و کشیده شدن آن میان طرفداران در کف خیابان از مهم‌ترین آن‌هاست. در حال حاضر جو بایدن، نامزد حزب دموکرات ۲۶۳ رأی الکترال کسب کرده و برای رسیدن به کاخ سفید تنها به ۶ رأی الکترال دیگر نیاز دارد. دونالد ترامپ نیز ۲۱۳ رأی الکترال دارد و برای پیروزی باید آرای تمامی ایالت‌های باقیمانده به علاوه نوادا را ببرد؛ امری که دور از انتظار است. در این میان، هر نامزدی که مستأجر کاخ سفید برای چهار سال آینده شود، حجم انبوهی از نابرابری‌ها و آشوب‌های خیابانی را نیز باید مدیریت کند.

ترامپ و شکایت‌هایش!

پس از آنکه ترامپ در برخی ایالات کلیدی، جو بایدن را پیشرو دید، شروع به شکایت از نحوه برگزاری و شمارش آرای انتخاباتی کرد. اعتراض‌های ترامپ به خصوص از زمانی بیشتر شد که در روند مشخص شدن رأی‌ها، از زمانی که آرای پستی در چرخه شمارش وارد شد، جو بایدن رقیب جمهوری‌خواه خود را پشت سر گذاشته و اول شد. در همین زمینه، سخنگوی کاخ سفید همزمان با اینکه کمپین انتخابات رئیس جمهوری آمریکا شکایتی را در زمینه نحوه شمارش آرا در ایالت پنسیلوانیا تنظیم کرده، پیش‌بینی کرد رئیس جمهور آمریکا رقیب دموکرات خود را با ۴۰ هزار رأی در این ایالت مهم و حساس شکست خواهد داد. به گزارش فاکس نیوز، کایلی مک‌انانی گفت: مقامات انتخابات، ناظران انتخاباتی را مجبور کردند چندین متر دورتر بایستند و توانایی آن‌ها را در نظارت بر روند شمارش آرا و تضمین درستی و صحت آن‌ها محدود کردند. مک‌انانی گفت: این شکایت درباره یک نظارت آزاد و شفاف درباره آنچه در فیلادلفیا رخ می‌دهد، تنظیم شده است. به پنسیلوانیا و کارولینای شمالی اجازه داده شده مهلت دریافت آرا را تمدید کنند. این بدان معناست که آمار رسمی برای پنسیلوانیا تا روز جمعه و برای کارولینای شمالی تا ۱۲ نوامبر مشخص نمی‌شود. مک‌انانی در پاسخ به این پرسش که آیا کمپین ترامپ فکر می‌کند ترامپ می‌تواند بدون آریزونا به ۲۷۰ رأی الکترال لازم دست یابد یا خیر، گفت: به‌صراحت باید بگویم هر چیزی ممکن است. وی افزود: ما معتقدیم راه پیروزی ترامپ در این انتخابات از آریزونا، پنسیلوانیا و جورجیا می‌گذرد.

اما تیر ترامپ به سنگ خورده و دادگاه ایالتی پنسیلوانیا بامداد پنجشنبه شکایت کمپین ترامپ در مورد نحوه برگزاری و شمارش آرای انتخاباتی در این ایالت را رد کرد. شبکه ان‌بی‌سی نیوز در همین زمینه گزارش داد: کمپین ترامپ پیش از این در شکایتی مدعی شده بود به مقام‌های انتخاباتی جمهوری‌خواه اجازه نظارت بر نحوه آغاز و شمارش آرا در صندوق‌های ایالت پنسیلوانیا داده نشده است. قاضی دادگاه پنسیلوانیا گفت: ناظران (به طور معمول) پای صندوق‌های رأی برای نظارت حضور نداشته‌اند، بنابراین به نظر می‌رسید هیئت انتخابات در شهر فیلادلفیا از قوانین ایالتی پیروی کرده است. قاضی در ادامه افزود: در صورت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی کرونا، وی مانع حضور مقامات انتخاباتی برای نزدیک شدن به صندوق‌های شمارش آرا نمی‌شود.

ایالت‌های نفسگیر

در حال حاضر از میان ۵۰ ایالت، وضعیت قطعی آرا در پنج ایالت نوادا، جورجیا، پنسیلوانیا، کارولینای شمالی و آلاسکا با جمع ۶۰ رأی الکترال مشخص نیست. جو بایدن با ۲۶۳ رأی، تنها به هفت الکترال دیگر برای پیروزی نیاز دارد تا بر مسند ریاست جمهوری تکیه بزند. از جمع ایالت‌های باقیمانده، پیروزی در دو ایالت از ایالت‌های آریزونا، کارولینای شمالی، نوادا و جورجیا یا به تنهایی در پنسیلوانیا برای قطعی شدن ریاست جمهوری او کفایت می‌کند. اما در سمت مقابل، ترامپ با ۲۱۳ رأی الکترال برای پیروزی باید دست‌کم سه ایالت از ایالت‌های آریزونا، کارولینای شمالی، نوادا و جورجیا به همراه ایالت پنسیلوانیا را ببرد.

نفسگیرترین رقابت در ایالت جورجیا در جریان است. از میان ۹۹ درصد آرای شمارش شده، ۲ میلیون و ۴۴۹ هزار و ۳۱۷ نفر معادل ۴۹.۴ درصد به بایدن رأی داده و ۲ میلیون و ۴۴۸ هزار و ۴۵۴ نفر معادل ۴۹.۴ درصد ترامپ را برگزیده‌اند. اختلاف آرا در این ایالت با ۱۶ رأی الکترال تنها ۸۶۳ عدد است و در صورت برد بایدن در آن، تکلیف این دور از انتخابات آمریکا قطعی می‌شود. نامزد دموکرات همچنین در پنسیلوانیا ۰.۱ درصد جلو است؛ در نوادا با ۶ رأی الکترال نیز فعلاً بیش از ۱۱ هزار رأی از رقیب جمهوری‌خواه خود پیشی گرفته است. در پنسیلوانیا با ۲۰ رأی الکترال، ترامپ ۱۸هزار و ۴۹رأی از بایدن جلوتر است. در کارولینای شمالی ترامپ ۷۶هزار رأی جلوتر از بایدن است و در نهایت، ترامپ در آلاسکا با ۳ الکترال، بیش از ۴۹ هزار رأی از رقیب خود پیش است.

تداوم واکنش‌های خارجی

پس از ابراز نگرانی‌های مقامات و تحلیلگران مختلف رژیم صهیونیستی از احتمال پیروزی «جو بایدن» در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، اکنون یک عضو ارشد کابینه درباره احتمال کشیده شدن فلسطین اشغالی به انتخابات سراسری جدید در صورت پیروزی بایدن هشدار داد. به گزارش فارس، این مقام ارشد که خواست نامش فاش نشود، گفت: «اگر بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا پیروز اعلام شود، موجب تسریع در انتخابات جدید در اسرائیل می‌گردد». به نوشته روزنامه «جروزالم‌پست» به نقل از این مصاحبه، مقام یاد شده در این باره توضیح داد: «درِ کاخ سفید ترامپ به روی نتانیاهو باز است. اما او دیگر چنین روابط محکمی را با کاخ سفید بایدن نخواهد داشت. نشریه آلمانی اشپیگل نیز برای گزارش خود درباره وضعیت انتخابات آمریکا، طرحی از ترامپ را به همراه اسلحه و سنگر در کاخ سفید انتخاب کرده و تیتر خود را «ساکن غیرقانونی!» برگزیده است. وزارت خارجه ترکیه نیز در واکنش به تحولات آمریکا اعلام کرد فارغ از اینکه چه کسی در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شود، رویکرد آنکارا در قبال واشنگتن، ثابت و بدون تغییر باقی می‌ماند.

جنگ تمام عیار؛ بهترین برای آمریکا

در همین حال، جونیور ترامپ، پسر بزرگ رئیس جمهور آمریکا در توییتی نوشت: «بهترین چیز برای آینده آمریکا این است که به جنگی تمام عیار علیه این انتخابات برود تا تمام تقلب‌ها، کلاهبرداری‌ها و آرای افراد فوت شده و کسانی که دیگر در ایالتی که در آن رأی داده‌اند زندگی نمی‌کنند، برملا شود». جو والش از حزب جمهوری‌خواهان در واکنش به این توییت نوشت: جونیور احمق فراخوان جنگ می‌دهد. دستان او و پدرش و بقیه آن‌ها به خون آغشته خواهد شد. «لیندسی گراهام» و «تد کروز» سناتورهای تندرو جمهوری‌خواه نیز از ادعاهای رئیس جمهور این کشور درخصوص تقلب در شمارش آرای انتخاباتی ایالت پنسیلوانیا حمایت کردند. از سوی مقابل «مری ترامپ»، برادرزاده رئیس جمهور نیز با بیان اینکه عمویش نمی‌تواند با «بازنده بودن» احتمالی کنار بیاید، درباره ماه‌های خطرناک پیش رو در نتیجه اقدامات ترامپ هشدار داد و از مقام‌های جمهوری‌خواه خواست مانع رئیس‌جمهور آمریکا شوند.

ترامپ: دیوان عالی تصمیم‌گیری کند

دونالد ترامپ در ادامه تقلاهای خود برای شبهه‌افکنی در پیروزی احتمالی «جو بایدن»، حزب دموکرات را به تقلب متهم کرد. رئیس‌جمهور آمریکا با بیان اینکه آرای مأخوذه پس از زمان انتخابات باید غیرقانونی اعلام شوند، گفت: دیوان عالی باید در این مورد تصمیم‌گیری کند. ترامپ روز گذشته افزود: اگر آرای قانونی شمارش شوند به آسانی پیروز می‌شوم؛ اگر آرای غیرقانونی شمارش شوند انتخابات را می‌دزدند. ما داشتیم در ایالت‌ها با اختلاف خوبی برنده می‌شدیم اما به طرز معجزه‌آسا و مخفیانه‌ای برتری‌مان از دست رفت! رئیس جمهور آمریکا با بیان اینکه ناظران انتخاباتی را به مراکز شمارش آرا راه ندادند، تأکید کرد: نظام انتخاباتی ما فاسد بوده و رأی‌گیری پستی سیستم ما را نابود کرده است. درست زمانی که رئیس جمهور کنونی آمریکا در حال سخنرانی تلویزیونی خود بود، شبکه‌های خبری سی‌بی‌اس، ای‌بی‌سی و ان‌بی‌سی هنگامی که ترامپ درباره تقلب در انتخابات آمریکا صحبت کرد، پخش سخنرانی او را قطع کردند.

خنثی‌سازی حمله مسلحانه

طرفداران ترامپ با تجمع مقابل یکی از مراکز شمارش آرا در واشنگتن، گفتند: «این انتخابات مشروعیت ندارد». «اِد مارتین» رئیس شاخه حزب جمهوری‌خواه در میسوری نیز اعلام کرد در ساعات آینده شاهد دادخواست‌های بیشتری از سوی ستاد ترامپ برای توقف شمارش و یا بازشماری آرا در برخی شهرها خواهند بود. مخالفان وی نیز با برگزاری تظاهرات در شیکاگو، اوهایو، نیویورک و ماساچوست از شبهه‌افکنی ترامپ در سلامت انتخابات به شدت انتقاد کردند. به گزارش تسنیم، طرفداران جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بامداد پنجشنبه علیه دونالد ترامپ تظاهرات کردند. این تظاهرات در نیویورک، اوهایو و شیکاگو آغاز شده و معترضان با سر دادن شعارهایی خواستار عدم ایجاد شک و شبهه در سلامت انتخابات شدند. تظاهرات‌کنندگان با سر دادن شعارهایی همچنین خواستار شمارش همه آرای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شدند. منابع خبری آمریکا گزارش دادند این تظاهرات اکنون در شهر مینیاپولیس ایالت اوهایو و بوستون ایالت ماساچوست در حال برگزاری است. در همین حال، در جریان خنثی‌سازی طرح حمله به مرکز شمارش آرا در فیلادلفیا، بزرگ‌ترین شهر ایالت پنسیلوانیا دست‌کم یک نفر بازداشت و تعدادی اسلحه نیز ضبط شده است. این ایالت ممکن است به تنهایی نتیجه انتخابات آمریکا را مشخص کند.

شروع حفاظت از بایدن

جو بایدن نیز در واکنش به صحبت‌های ترامپ در توییتر خود نوشت: مردم ساکت نمی‌شوند، زورگویی نمی‌پذیرند و تسلیم نمی‌شوند، تمام آرا باید شمرده شوند. در همین حال، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی اعلام کرد سرویس مخفی آمریکا که مسئولیت حفاظت از مقامات و شخصیت‌های آمریکایی را بر عهده دارد، برای محافظت از بایدن به ولمینگتون در ایالت دلاور، محل اقامت وی اعزام شده و تدابیر امنیتی خود را گسترش داده است. این روزنامه همچنین گزارش داد بایدن احتمالاً صبح جمعه به وقت آمریکا اعلام پیروزی خواهد کرد. پیش از این، اداره هوانوردی آمریکا به دلیل تشدید تنش‌های پساانتخاباتی در آمریکا، در اطراف حریم هوایی محل سکونت جو بایدن منطقه پرواز ممنوع اعلام کرده بود.

برچسب‌ها